راز تسلط بر خویشتن
موفقیت و انگیزشی

 چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ سومین راز تسلط بر خویشتن

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس سوم از سری درس های تسلط بر خویشتن سومین راز تسلط بر خویشتن را فاش می کند. آن را یاد بگیرید و حاکم بر سرنوشت خویش باشید. 

آیا تسلط بر خویشتن ذاتی است یا آموختنی؟ اگر آموختنی است ، چگونه آن را کسب کنیم؟ چگونه بفهمم که بر خویشتن تسلط دارم یا نه؟ تسلط بر خویشتن مهارتی است که همه می توانند آن را کسب کنند. برای یاد گیری این توانمندی اصولی را باید آموخت و در رفتار و افکار خود به کار برد. افراد یا بر نفس خود مسلطند و یا تسلطی بر خویشتن ندارند. تسلط بر خویشتن پلی است که ما را به موفقیت و پیروزی در خواسته هایمان می رساند. برای این که به خواسته های خود دست یابیم باید بر افکار و گفتار خود مسلط باشیم.

در این درس سومین راز تسلط بر خویشتن را بیاموزید

مسلط

راز تسلط بر خویشتن حاکم شدن بر سرنوشت است. کسی که بر خود مسلط است، منتظر تقدیر نیست. تقدیرش را خودش می سازد. با تسلط بر افکار ، احساسات ، گفتار ، رفتار و کردار خود اهدافش را تعیین می کند. برای رسیدن به اهدافش تلاش می کند. مُقدّراتش را خود تعین می کند. تصمیم های زندگیش را خودش می گیرد. چنین کسی به هیچ وجه به دیگران وابسطه نیست. کسی که بر خود مسلط است،  مستقل است. توانایی این را دارد که بر ناملایمات زندگی پیروز شود.

مطالب این صفحه مفید است؛ فلسفه اتصال طلایی عدم کمال یا پذیرا شدن کاستی

عدم تسلط بر خویشتن

افراد بی تسلط به طور طبیعی تمایل به تنبلی و سستی دارند. دوست ندارند ورزش کنند. آن ها راه های میان بر را برای رسیدن به پیروزی طی می کنند. همیشه کوتاه ترین راه را برای رسیدن به هدف انتخاب می کنند. به طور مثال؛ این افراد از مواد مخدر و یا قمار برای رسیدن به نشاط و یا ثروت استفاده می کنند.

از این صفحه دیدن کنید ؛ کتاب صوتی در سینه ات نهنگی می تپد، اثر عرفان نظر آهاری

این دسته از افراد مسئولیت ناکامی ها و اشتباهات خود را متوجه دیگران می کنند. شانس و یا دیگرا را مسئول شکست خود می دانند. مسئولیت پذیر نیستند و بهانه تراشی می کنند. از خود تعریف می کنند و متوجه عیب های خود نیستند.

راه موفقیت سخت و طاقت فرساست. نیروی زیادی می خواهد. عزم راسخ و تصمیم قاطع می طلبد. باید تلاش کرد. از سستی و تنبلی بر خذر بود و آگاهانه و هدفمند اقدام کرد. باید با صبر و مقاومت در تلاش بر ناکامی ها چیره شد. راز تسلط بر خویشتن را بیاموزید و در زندگی به کار ببرید.

تاثیر عمل بر فکر

فکر و عمل بر هم تاثیر می گذارند و از هم تاثیر می پذیرند. افکار ما رفتارمان را شکل می دهد و عمل و رفتار ما افکار ما را تشکیل می دهد. رفتار مسلط افکار مسلط را در پی دارد و بر عکس رفتار سست و بی پایه، افکاری کند و بی اساس را در بردارد.

تا اینجا متوجه شدیم که توانمندی تسلط بر خویشتن را می توان با آموزش درست آموخت و کسب کرد. برای این که این آموزش را یاد بگیریم چند اصول را باید بیاموزیم. در درس دوم گفتیم که غالباً می گویند که فکر عمل را به دنبال خود می آورد. اصل ویلیام جیمز در روانشناسی فردی به ما آموخت که عمل فکر را در پی دارد. عمل ما بر فکارمان تاثیر می گذارد و به آن شکل می دهد.

با عمل منطقی و حساب شده به فکر درست و سریع می رسیم. فکر درست عمل درست را می آفریند. عمل ما بر روان مان تاثیر مستقیم دارد. برای رسیدن به روانی آرام و خوشحال عملی درست و دقیق لازم است.

درس سوم؛ سومین راز تسلط بر خویشتن

تمایلات طبیعی در ما وجود دارد که ما را به سمت عدم تسلط بر خویشتن سوق می دهد. این تمایلات در مسیر پیروزی عیب محسوب می شود و برای حاکم شدن بر سرنوشت خود باید آن ها بشناسیم و جهت رفع آن ها تلاش کنیم.  در ادامه  این عیوب را معرفی می کنم و راه چیره شدن بر آن ها باز گو می کنم. با بر طرف کردن این عیوب راز تسلط بر خویشتن را در یابید.

  • بی خیال بودن

    افکار

کسی که بر خود تسلط ندارد، معملاً منفعل و بی خیال است. نسبت به همه چیز و همه کس بی تفاوت است. سر و وضع نامرتب و شلخته دارد. اما کسی که بر خود مسلط است، ظاهری آراسته و مرتب دارد. پرتحرک و فعال است.  او آرامش روحی و روانی دارد. پرنشاط و پر انرژی است.

  • هوس های زود گذر

کسی که نداند در برابر هوس های آنی مقاومت کند، باستی هزار و یک هوس لحضه ای که در او می گذرد را ارضا کند. مثلاً موقعی که هوا گرم است، نمی تواند در مقابل هوس نوشیدنی سرد و خنک مقاومت کند. هوس کشیدن سیگار می کند، با وجود این که می داند مصرف سیگارش بالا رفته، سیگاری دیگر را روشن می کند.

کسی که بر خود حاکم باشد، زود تسلیم هوس ها نمی شود. بلکه قبلش در رابطه با عامل به وجود آورنده آن شناخت پیدا می کند.  سپس برخورد درست را انجام می دهد.

  • بی کاری

کسی که بدون انجام دادن هر گونه تلاشی ساعت ها در یک حالت می نشیند و فعالیت مفیدی را انجام نمی دهد، به بی کاری خو کرده است. بی کار زیر مجموعه ای از بی خیالی است. بی کاری منشاء شکست است. برای رسیدن به موفقیت باید فعال و پر کار بود.

برای فعال بودن چند توصیه زیر را تمرین کنید.

جز در ساعاتی که از قبل برای استراحت در نظر گرفته اید، بی کار نمانید.

هنگامی که تصمیم به انجام کاری کرده اید، اجازه ندهید، چیزی تمرکز شما را به هم بزند.

خود را به کار بیشتر عادت دهید و سعی کنید غرق کار شوید. با فعالیت و جنب جوش فراوان به راز تسلط بر خویشتن پی ببرید. 

  • به سادگی تحت تاثیر قرار گرفتن

تبلیغات، مطبوعات، تلویزیون و دیگر وسایل ارتباط جمعی دائماً بر افکار و اعصاب افراد فشار می آورد. باید در برابر فشار تبلیغات برای خرید اجناس مقاومت کنید. سعی کنید به کفته فلان خبرنگار یا فلان برنامه تلویزیونی تحت تاثیر قرار نگیرید. اطلاعات از منبع های موثق و مطلع کسب کنید. در برابر اخبار و اطلاعات تبلیغاتی حسی منتقدانه داشته باشید. با دیدی منتقدانه راز تسلط بر خویشتن را احساس کنید. 

  • حواس پرتی

عدم تمرکز حواس معضل دیگری است که جامعه ما با آن امروزه دست به گریبان است. تسلط بر خویشتن به هوش و هواس حساس و فعال نیاز دارد. بی توجهی و حواس پرتی دقت و سرعت تلاش را محدود می کند. تلاش بی دقت و کندف نتیجه خوبی در بر ندارد. با مبارزه بر حواس پرتی راز تسلط بر خویشتن را درک کنید. 

اصول زیر را برای دست یابی به تسلط بر خویشتن مرتب تکرار کنید؛ تا به راز تسلط بر خویشتن احاطه یابید. 

  • با هر نوع بی خیالی مبارزه کنید.
  • از هوس های آنی پرهیز کنید و آن ها را به تاخیر بیاندازید.
  • از هر گونه بی کاری بپرهیزید و بیشتر و بهتر کار کنید.
  • در مقابل تبلیغات رسانه های ارتباط جمعی، دوستان و فروشندگان مقاومت کنید. هر گونه اطلاعاتی را منتقدانه بپذیرید.
  • با حواس پرتی روانی مبارزه کنید. سعی کنید توجه و تمرکز خود را روی اتفاق های بیرونی و تحولات درونی خود گسترش دهید.

آیا شما بر اعصاب و روان خود تسلط دارید؟ آیا تا کنون آگاهانه در این زمینه تجربه هایی را داشته اید؟ برای رسیدن به تسلط چه کارها و برنامه هایی را عملی کرده اید؟ آیا تسلط بر نفس شما آگاهانه بوده است یا به صورت ناخود آکاه این کار را انجام داده اید؟ لطفاً تجربیات و نظرات ارزنده خود را با کتاب صوتی  به اشتراک بگذارید.

  

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه