عوامل موفقیت فیس بوک ومارک زاکربرگ
موفقیت و انگیزشی

عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ

عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ ؛ شخصی که با عنوان جوان ترین میلیاردر و تاسیس کننده شبکه اجتماعی فیس بوک  شناخته شده است. قطعا الهام بخش و ترغیب کننده خواهد بود؛ تا شما هم برای رسیدن به موفقیت قدمی بردارید و چه بسا خلق کننده ایده و طرح جدیدی نیز باشید.

مارک الیوت زاکر­برگ در 14 مه 1984 در خانواده ای تحصیل کرده ، در آمریکا متولد شد. او تاسیس کننده شبکه اجتماعی فیس بوک و برنامه نویس رایانه می باشد؛ که در حال حاضر در جایگاه مدیر اجرایی در فیس بوک مشغول به فعالیت می باشد. زمانی که در دانشگاه هاروارد مشغول به تحصیل بود به کمک دوستان هم اتاقی اش  که از دانشجویان علوم کامپیوتر بودند فیس بوک را در فوریه سال 2004 راه اندازی کرد. فیس بوکی که اکنون 5/1 میلیارد نفر کاربر دارد؛ در ابتدا به دانشکده های مختلف و دانشجو ها معرفی شد که در نهایت موجب گسترش فیسبوک شد. کتاب صوتی را با عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ همراهی نمایید. 

علل و عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ

فیس بوک اصلی ترین بخش در آمدش را از راه تبلیغات متنی در صفحات شبکه های اجتماعی به دست می آورد و بخشی دیگر از در آمدش نیز از طریق وب سایتش به واسطه ی خرید و فروش مجازی به دست می آید.

این مطلب را نیز بخوانید: عادت هایی که از شما فردی موفق می سازند

به طور کلی آنچه که به عنوان عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ می توان از آن­ها نام برد به صورت تیتر وار به شرح زیر می باشند.

  • انتخاب اهداف بزرگ
  • شکستن ساختار­ها و داشتن سرعتی بالا
  • پیدا کردن بهترین استعداد­ها و استخدام آن­ها
  • یادگیری توان «نه» گفتن
  • ساده سازی کار­ها
  • فکر کردن به اهداف بلند مدت
  • داشتن رشد و پیشرفت مداوم
  • دعوت کردن خود به چالش

برای موفقیت بیشتر در کسب و کار گوش بسپارید به : کتاب صوتی قدرت برنامه ریزی طرح پرواز اثر برایان تریسی

عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ

انتخاب اهداف بزرگ

به گفته­ زاکر برگ هدفی که از راه اندازی فیس بوک داشته است، ساخت یک شرکت نبوده بلکه هدفش برقراری ارتباط با یکدیگر بوده، تا از این طریق نیاز جهانیان تامین شود. زاکربرگ به سهامداران نامه­ای با این مضمون نوشت که دلیل راه اندازی فیس بوک تاسیس یک شرکت نبوده و چیزی که او هدف قرار داده است «ساختن جهانی آزاد تر» در قالب ماموریتی اجتماعی بوده است.

شکستن ساختار­ها و داشتن سرعتی بالا

«سریع باشید و ساختار ها را بشکنید». یکی از شعارهایی است که زاکر برگ به آن ایمان و اعتقاد دارد. و این را به طور رسمی در قالب نامه­ای به سهامداران خود نوشت، که به این شعار ایمان و اعتقاد کامل دارد و هیچ وقت ترسی از این بابت که کارها را سریع انجام دهد، ساختارها را بشکند و بتواند چیزی را تغییر بدهد نداشته است. هرچند که امکان و احتمال خطا و اشتباه نیز وجود دارد. این شعار را می توان یکی از  عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ دانست. 

زمانی که فیس بوک News feed را برای بار اول معرفی کرد؛ کاربران غوغای بزرگی به پا کردند و اقدام به تشکیل یک گروه اعتراضی کردند که باعث شد در مدت چند روز تعداد کاربران فیس بوک به  700 هزار نفر برسد که همین سقوط فیس بوک و پایان کار او را نشان می داد.

اضافه کردن تنظیمات حریم خصوصی در این موقعیت؛ فکر و ایده­ی خوبی بود که کاربران از آن طریق بتوانند نحوه ی کار کردن با فیس بوک را یاد بگیرند. که همین اقدام باعث شد که کاربران به آن علاقه­مند و به استفاده کردن ازآن عادت کنند.

عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ

پیدا کردن بهترین استعداد­ها و استخدام آن­ها

مارک زاکربرگ برای بهتر کردن اوضاع و سر و سامان دادن به شرکتش اقدام به استخدام یکی از کارکنان شرکت گوگل با نام شریل سندبرگ کرد. که سمت مدیر ارشد عملیات فیس بوک به او داده شد. هر چند که مارک زاکربرگ تا کنون شرکتش را با دیدگاهی فوق العاده و چشم اندازی وسیع مدیریت و رهبری کرده است. اما نباید به این نکته بی توجه بود که فیس بوک هرگز به موفقیت نمی رسید مگر با به همراه داشتن یک تیم خوب و مناسب در کنار خودش. از نظر زاکر برگ خانواده همیشه باید در اولویت قرار بگیرد؛ چرا که کارهای مهمی  که ممکن است او می توانست در در مدت دو ماه انجام دهد؛ همان­ها را در ماه ها و سال­های آینده انجام دهد.

یادگیری توان «نه» گفتن مارک زاکر برگ

با بالا رفتن محبوبیت فیس بوک در بین کاربران ، تعداد طرح های پیشنهاد­­ی به زاکربرگ در زمینه شراکت و محصولات نیز بالا میرفت. حتی پیشنهاد خرید کل شرکت با قیمت های بسیار بالا و وسوسه انگیز در مواردی به زاکربرگ داده می شد. اما از آنجا که زاکربرگ مدیریت و اداره شرکتش را به عنوان یک ماموریت اجتماعی در نظر داشت؛ با جسارت کامل به تمامی پیشنهاد­ها نه می گفت؛ چرا که هر پیشنهادی که رد می کرد برای خود نامناسب می دید. به همین خاطر می توان دریافت که او بر روی کارهایش تمرکز بالایی دارد. از این رو هیچ چیز و هیچ کس نمی تواند بین او و اهدافش فاصله ای بیندازد.

اگر شما هم خواهان موفقیت شخصی و حرفه ای هستید ، از عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ کمک بگیرید و توان نه گفتن را در خود افزایش دهید. 

ساده سازی کار­ها توسط مارک زاکر برگ

«کارها را تا جایی که امکان دارد ساده کنید، اما نه ساده تر» جمله ای از انیشتین که زاکربرگ علاقه ی زیادی به آن نشان داده و به آن عمل کرده است. اگر کمی دقت کنید ، خواهید دید به این اصل در فیس بوک عمل شده است چون در این شبکه اجتماعی؛ از شاخ و برگ های اضافی دوری کرده اند و تنها بر روی قسمت های لازم و ضروری تمرکز کرده اند.

فکر کردن به اهداف بلند مدت

پیشنهاد خرید یک میلیارد دلاری فیس بوک پس از گذشت سه سال از تاسیس آن ، از طرف یاهو به زاکربرگ داده شد. اما او پا پاسخی این چنینی که «من برای ساختن چیزهایی در بلند مدت؛ اینجا هستم و حواسم با هر چیز غیر از این پرت می شود» پیشنهادشان را رد کرد. که می توان گفت هدف های بلند مدت زاکربرگ باعث شده که فیس بوک چشم اندازی وسیع و رفیع داشته باشد.

داشتن رشد و پیشرفت مداوم

تحول، رشد و پیشرفت چیزهایی بوده اند که مارک زاکر برگ همیشه به دنبال آن ها بوده است. او یک تیم رشد در روزهای ابتدایی تشکیل داد؛ که به واسطه ی آن بتوانند افراد بیشتری را جذب و ترغیب کنند تا در فیس بوک ثبت نام کنند.

همچنین بخشی از رشد و موفقیت فیس بوک به گوش دادن به حرف های کاربران برمی گردد. و در راستای همه ی این­ها زاکربرگ همیشه بر روی دو هدف تمرکز داشته است: یک اینکه مسیری داشته باشد که برای پیشرفت مداوم شرکت ، در آن حرکت کند. هدف دوم او سکانداری حرکتش در آن مسیر به واسطه ی تیم بزرگی که این وظیفه را به عهده بگیرد.

دعوت کردن خود به چالش

به چالش کشیدن توانمدیهای فردی یکی دیگر از عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ بود. مارک زاکربرگ همیشه عاشق چالش های بزرگ بوده است. از این رو با یادگیری زبان ماندارین چینی که یادگیری اش سخت و طاقت فرسا است خود را به چالشی بزرگ کشیده است؛ آن هم زمانی که او 33 سال سن داشته است.

چون یادگیری زبان­ها ی جدید را فقط برای افراد در سنین کودکی و نوجوانی توصیه کرده اند. به همین خاطر  یادگیری زبان جدید در بزرگسالان بسیار سخت و دشوار می­ باشد ؛ چرا که در تسلط به یک زبان جدید ممکن است معایب شناختی بالایی داشته باشند.

جهت آشنایی بیشتر با مجموعه فعالیت های فیس بوک و مارک زاکربرگ ، می توانید فیلم ساخته شده با عنوان شبکه اجتماعی که توسط یکی از کارگردانان آمریکایی به نام  دیوید فینچر ساخته شده؛ به تماشا بنشینید. چرا که این فیلم به نحوه ی تاسیس و  شکل گیری فیس بوک و آنچه که در پیرامون آن رخ داده، پرداخته است.

در این چند سطر تلاش کردیم ، عوامل موفقیت فیس بوک و مارک زاکر برگ را به اختصار برای شما عزیزان بیان کنیم. اگر شما نیز برای خود طرح و ایده ای در دست دارید ، از این عوامل می توانید در برنامه و طرح خود استفاده کنید. اگر این کار را انجام داده اید ، تجربه خود را با کتاب صوتی به اشتراک بگذارید. 

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه