32
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس 6 راه های تسلط بر نفس

چگوته بر خویشتن مسلط شویم؟ در درس 6 از سری درس های تسلط بر نفس با ما همراه باشید و از نواقص و عیب های خود بیشتر آگاه شوید و جهت رفع آنها تلاش کنید. 

عدم تسلط بر نفس عامل بسیاری از ناکامی ها ، شکست ها و سرخوردگی های ماست. انسان بی تسلط در کنترل احساس های درونی ناتوان است. یا احساس های درونی را سرکوب می کند و یا به شیوه ای زست و زنده بروز می دهد. کسی که بر خود مسلط نیست را در هیچ جمعی نمی پذیرند و چنین شخصی در زندگی موفقیتی را کسب نمی کند. اما فردی که بر خود و نفسش مسلط است ، دنیا را در احاطه خود دارد.

خوشبختانه تسلط بر خویشتن امری آموختنی است و همه می توانند با تمرین و تلاش مداوم به آن دست یابند. در همین سایت درسهای تسلط بر خویشتن را برای کاربران عزیز قرار داده ایم ، تا هر کس احساس نیاز کرد ، از آن استفاده کند. با مطالعه این چند درس ، راه های بالا بردن تسلط بر نفس را بیاموزید و با استفاده از دانش کسب شده ، اسب سرکش نفس را به تسلط خود درآورید.

مطالب این صفحه مفید است ؛ چگونه دیگران را به خود جذب کنیم؟

تسلط بر نفس چگونه است؟

33

کسانی که بر نفس خود تسلط دارند، هر موضوعی را با دیدی منتقدانه قبول یا رد می کنند. آن ها از بی کاری و بی خیالی بیزارند. هوش و حواس قوی دارند. سر حال، شاداب، پر امید و پر شور هستند. این افراد منتظر تاید دیگران یا تقدیر نیستند که شرایط مطلوب را برایشان مقدور کنند. بلکه خود آینده و سرنوشت خود را با استفاده از آموزش صحیح و کار و تلاش موثر می سازند.

چنین کسانی بر سرنوشت و زندگی خود حکومت می کنند. شرایط مطلوب را با کار و کوشش فراهم می آورند. آن ها از شکست های خود، پلی برای موفقیت های بعدی می سازند.

برای کسب تسلط بیشتر دانلود کنید و گوش دهید به ؛ کتاب صوتی افسانه خود باوری البرت آلیس

مزایای تسلط بر نفس

تسلط بر نفس مزایایی دارد که امید دست یابی به آن ها، تحمل هر نوع سختی و مشقت را آسان می کند. کسی که در جهت تسلط بر نفسش جهاد می کند، به بهتر شدن اوضاع و احوال خود امید دارد. همچون کسی می داند که برای دست یابی به خواسته ها و آرزوهای بزرگش باید سختی راه را با صعه صدر تحمل کند. چرا که به لذت بزرگ تر چشم امید دارد.

در درس های گذشته گفتیم که؛

درس اول؛ توانمندی تسلط بر نفس دست یافتی و قابل یادگیری است. با آگاهی به این امر گام اول در راه تسلط بر نفس برداشته شده است.

درس دوم؛ رفتار و عمل بر افکار تاثیر می گذارد و به آن شکل می دهد. رفتار مسلط و با اعتماد به نفس افکار قوی و نیرومند را تولید می کند.

درس سوم؛ کسی که تسلط بر نفس خود ندارد، دارای نواقص و ایرادهایی است که باید آن ها را شناسایی کند و جهت رفع آن ها اقدام نماید.

بی خیالی، بی کاری، عدم مقاومت در برابر هوس های آنی، زود تحت تاثیر دیگران قرار گرفتن و حواس پرتی ایراد هایی هستند که راه تسلط بر نفس را سد می کنند. برای تسلط بر نفس باید این عیوب را رفع کرد.

درس چهارم؛ چهار تمرین عملی برای مبارزه با عدم تسلط بر نفس معرفی شد. پیشنهاد شد که کارت های کوچک حاوی جمله های تلقینی مثبت را درست کنید. هر موقع از روز که فرصت داشتید، آن عبارت ها را تکرار و تمرین کنید.

درس پنجم؛ اصل تلقین به خود را توضیح دادیم و گفتیم که عیوب خود را شناسایی کنید. سپس مواردی که نیاز به اصلاح دارد را روی کارت های کوچک بنویسید و روزی در چندین نوبت به یکی از کارت ها نگاه کنید و آن مورد  روز را در رفتار و افکار خود نمرین کنید.

22

درس ششم؛ از سری درس های تسلط بر خویشتن

در این درس برخی دیگر از عیوبی که مانع از تسلط بر نفس می شود را بیان می کنیم.

خودنمایی ، غرور ، تکبر و خودپسندی؛

این عیوب مربوط به روابط با دیگران است. این صفات نکوهیده شخص را وابسته به نظر دیگران می کند. فرد خود پسند برای مورد پسند بودن جمع مجبور به دروغ گفتن و نقش بازی کردن می شود. اما این وضعیت را زیاد نمی تواند ادامه دهد. بلاخره دروغش برملا می شود و وجه اش را از دست می دهد. برای محبوب شدن در نظر جمع مجبور به دروغ های بعدی و ادامه نقش بازی کردن می شود.

شخص مغرور به مدت زیادی نمی تواند، به کارش ادامه دهد. او به زودی توسط جمع شناسایی می شود. وجه و اعتبارش را از دست خواهد داد. بی اعتبار شدن او را از مسیر تسلط بر نفس منحرف می کند.

رابطه تسلط بر نفس و استقلال فردی

اما تسلط بر نفس موجب استقلال فرد می شود و او را از وابستگی به اجتماع می رهاند. فرد مستقل مجبور به جلب توجه دیگران نیست. او خود واقعیش است. واقعیت شخصیتش را به نمایش می گذارد. واقعی بودن او را بی نیاز از تایید دیگران می کند.

غرور و تکبر با افتخار فرق دارد. ممکن است فرد به خاطر تلاش صادقانه خود در زمینه تسلط بر نفس به خود افتخار و احساس رضایت کند. به نمایش گذاشتن احساس رضایت به هیچ وجه ممنوع نیست. چیزی که ممنوع است به رخ کشیدن داشته های خود به دیگران و فخر فروشی است.

تمایلات و حسادت ها

چنان چه دیگران موفقیت یا موقعیتی دارند که شما از آن برخوردار نیستید ، به آن ها حسادت نورزید. سعی کنید بفهمید که چه کارها و اقداماتی آن ها داشته اند که به آن موقعیت رسیده اند. شما هم آن کارها را به روش خود انجام دهید تا به موفقیت برسید. دلایل شکست خود را بیابید و آن را رفع کنید.

نفرت داشتن ، کینه ورزیدن

این ویژگی ها وابستگی به دیگران را افزایش می دهد. از استقلال شما می کاهد و هیچ خیری در آن ها نیست. برای رسیدن به عزت نفس باید از آن صفت ها دوری کنید. این احساس های مخرب بیش از انتقامی که می خواهید از دیگران بگیرید، به خود شما ضرر می رسانند.

فضولی در کارهای دیگران

کنجکاوی در مورد آشنایی به جهان و محیط اطراف ما ، امری بسیار نیک است و موجب تقویت دانش ما از جهان اطراف می شود. اما در زندگی خصوصی دیگران سرک کشیدن و تجسس کردن کاری زشت و ناپسند است. کسی که تسلط بر نفس خود دارد، راز دار است و راز خود و یا دیگران را فاش نمی کند.

میل مفرط به تایید و تبرئه خود

کسی که بر تسلط بر نفس دارد ، مجبور نیست برای تبرئه خود ، همه رازهای خود را با دیگران در میان گذارد. چنین کسی نیاز به توضیح درمورد هر چیزی که انجام می دهد و یا این که چگونه و چرا آن کار را انجام می دهد ، ندارد.

احساس نیاز به توضیح برای دیگران به این نشانه است که به تاید ان ها نیازمند هستیم. شخص با اعتماد به نفس و مسلط بر خویشتن مستقل از تاید دیگران است.

بی صبری

کسی که بر خود مسلط است، رفتار متین، آرام و جدی با دیگران دارد. چنین فردی احساس های خود را در کنترل دارد و خشمش را بروز نمی دهد.

تمرین برای تسلط بر خویشتن

عیوب خود را شناسایی کنید. صفاتی که موجب می شود تسلط بر نفس خود را از دست دهید را بیابید. برای رفع آن ها تلاش کنید. تغییر ناگهانی ممکن نیست. صعه صبر داشته باشید. در تلاش خود مصمم و پایدار باشید. با گذشت زمان اندک اندک بر تقویت صفات نیک خود بیفزایید و از صفات زشت خود بکاهید.

با گذشت زمان متوجه تغییر در شخصیت خود می شوید و اعتماد به نفس را تجربه خواهید کرد. اغتماد نفس بالا به شما کمک می کند از نیاز به تایید و وابستگی به دیگران مبرا شوید. استقلال نفس داشته باشید و پله هلی موفقیت را یکی پس از دیگری طی کنید.

در رابطه با تسلط بر نفس ، شناسایی و رفع نواقصی که تسلط شما را می کاهد، هر گونه نظر ، پیشنهاد و انتقادی دارید را با ما به اشتراک بگذارید.

  

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه