بیوگرافی ریچارد برانسون شجاع ترین الگوی کارآفرینی دنیا
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی ریچارد برانسون شجاع ترین الگوی کارآفرینی دنیا

نام فارسیریچارد برانسون
نام انگلیسی Richard Branson
تاریخ تولد۱۸ ژوئیهٔ ۱۹۵۰
محل زندگیلندن، انگلستان
نام همسرکریستن توماسی (۱۹۷۲ تا ۱۹۷۹) (جدا شده‌اند)
جوآن تمپلمن (۱۹۸۹ تا امروز)
شغل بنیانگذار و رئیس مجموعه شرکت‌های ویرجین

بیوگرافی ریچارد برانسون، شجاع‌ترین الگوی کارآفرینی دنیا برای کسانی که عاشق ریسک کردن و نوآوری در زندگی هستند، مانند یک معجون انگیزه‌بخش خواهد بود.

ریچارد چارلز نیکولاس برانسون، این اعجوبه نترس که با سکون و راکد ماندن بیگانه است. او که نه اختلال­‌های مادرزادی‌اش و نه سن‌وسال کم و نه عدم داشتن سواد آکادمیک نتوانست موجب ناتوانی در پیشرفت او باشد. بی­‌پروایی و نترس بودنش شاید شاه‌کلید موفقیت­‌های چشمگیر او باشد. اگر بخواهیم یک سری از ویژگی‌­های ریچارد را بیان کنیم وجه اشتراک همه آن­‌ها رهایی و در قیدوبند نبودن است.

ریچارد برانسون در تمام حیطه‌های کاری خود به‌تمام‌معنا یک نوآور بی­ کم‌وکاست به شمار می‌رود که در هر زمینه‌­ای که بخواهد فعالیتی داشته باشد، اصل ناب بودن موضوع برایش بسیار حائز اهمیت است. دوست ندارد دوباره‌کاری از روی کارهای دیگران باشد، او از انتخابات کلیشه‌ای به‌دور است در هر زمینه‌ای صاحب‌سبک به‌حساب می‌آید. تنوع‌طلبی را از مجموعه فعالیت‌هایش می‌توان حدس زد ریچارد به‌هیچ‌وجه دنباله‌رو خط مستقیم نیست و همواره در انحناها سیر می‌­کند!

دوران کودکی ریچارد برانسون

ریچارد برانسون در 18 ژوئیه سال 1950 در بلک هیث در جنوب شرقی لندن متولد شد. او فرزند ارشد خانواده بود پدرش ادوارد جیمز برانسون دادیار بود و مادرش ایوهانتلی برانسون مهماندار هواپیما و هنرمند باله بود.

البته مادر ریچارد علاوه بر این کارآفرینی هم می‌کرد او در ساخت جعبه‌های کوچک چوبی برای جای دستمال کاغذی یا زباله فاعلیت داشت. شاید در کارآفرینی‌های بعدهای ریچارد بی‌تأثیر نبوده است. پدربزرگ ریچارد سر جورج آرتور هاروین نیز قاضی بوده است که یکی از شغل­‌های معتبر نزد پادشاه انگلستان است.

دوران مدرسه ریچارد با شروع در مدرسه ابتدایی اسکای تکلیف آغاز شد و بعد در مدرسه کلیف ویو هاوس مشغول به تحصیل شد و آخرین مدرسه‌ای که ریچارد در آن مدتی را سپری کرد مدرسه غیرانتفاعی استو در باکینگ همپشایر بود. ریچارد دچار اختلال خوانش پریشی یا دیسلکسیا بود، اختلالی که در آن سطح هوش نوشتاری پایین­تر از سطح معلومات و هوش عمومی  فرد است و بیش از هر چیز در دیکته و هجای کلمات با مشکل مواجه می‌شوند.

دوران کودکی ریچارد برانسون

تغییر مسیر زندگی ریچارد

او با این اختلال تحصیل را برای خودش سخت دید و در 16 سالگی برای همیشه با فضای آموزشی خداحافظی کرد. در همان سال که او تازه‌وارد دوران نوجوانی شده بود مجله‌ای را راه‌اندازی کرد به نام دانش‌آموز (Student)  مجله ریچارد بسیار خوب جواب داد و در اکثر مدارس به فروش رفت به‌طوری‌که در  دهه 1960 به چنان آوازه­ای دست‌یافته بود که با چندین تن از چهره‌های سرشناس آن زمان  از جمله: رونالد دیوید لینگ و پیج جگر مصاحبه کرد.

او در همان کسب‌وکار اولیه‌اش هم ردپایی از موسیقی را مشاهده می­کرد. چیزی که بعدها موجب شهرت و ثروت بی­شمار وی شد. در همان سال­ها هم به معرفی چندین آلبوم موسیقی در مجله­اش پرداخت که با استقبال بی­نظیری روبه‌رو شد. این ورود کم‌وبیش و جسته‌وگریخته‌اش به دنیای موسیقی علاوه بر رونق کاری موجب کشف علاقه­اش در این زمینه شد. او پس از مدتی شروع کرد به فروختن آهنگ­ها و آلبوم­های موسیقی تحت عنوان ویرجین که در همان ابتدا رونق خوبی داشت و پول خوبی عایدش می‌شد.

تاسیس شرکت ویرجین رکوردز Virgin Records

همان‌طور که گفتیم ورجین در همان ابتدای کار پر رونق بود و توانست درآمد خوبی برای برانسون به ارمغان آورد؛ بنابراین ریچارد در سال 1972 تصمیم به تأسیس شرکت ضبط موسیقی ویرجین رکوردز با کمک نیک پاول گرفت. آن­ها در ابتدا زمینی در شمال آکسفورد را برای این کار خریداری کردند. نکته بسیار جالب در مورد انتخاب ورجین ناآشنا بودن اکثر کارکنان این شرکت با موسیقی بود!

اولین مشتری سرشناس آن­ها مایک اولدفیلد بود که آلبوم Tubular Bells را با کمک شرکت ورجین بیرون داد. این آلبوم به فروش قابل‌توجهی رسید و محبوبیت چشمگیری به دست آورد و بعد از آن قراردادهای فراوانی با شرکت ویرجین رکوردز بسته شد. از جمله آن‌ها می‌توان به؛ رولینگ استونز، پیتر گابریل، استیو وینوود، پائولا عبدل اشاره کرد و این روند کاری ادامه داشت و روزبه‌روز شناخته‌تر می­شد و قراردادهای بیشتری می‌بست. در سال 1980 شرکت ویرجین رکوردز با معرفی ستاره مشهوری چون کالچر کلاب به اوج خود رسید.

موفق ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان تهیه شده در گرداب جذب گوینده میلاد مشعشع

تاسیس شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک ایرویز

برانسون در سال 1984 شرکت هواپیمایی Virgin Atlantic Airways را تأسیس کرد. او تحت‌تأثیر روحیه بی‌پروایی و نترس بودنش  و همین­طور تنوع‌طلبی بی حد و مرزش دست به همکاری می­زد. او این باور را داشت که باید در آن به موفقیت برسد. خودش هم در اتوبیوگرافی در مورد علت تأسیس شرکت هواپیمایی این‌گونه می‌گوید: علاقه اصلی من به زندگی، مواجه با مشکلات بزرگ و شرایط دشوار است.  من دوست دارم زندگی را در حد نهایت تجربه کنم و می­خواستم همه چیز را امتحان کنم.

گرچه در ابتدای راه‌اندازی این شرکت برانسون با مشکلاتی مواجه شد؛ اما او دست بردار نبود تا در این حیطه هم به موفقیت برسد. در ابتدای کار مشکلاتی بین ریچارد و بریتیش ایرویز پیش آمد.  بریتیش ایرویز شکایاتی را از ریچارد کرد و برانسون هم در جواب از او به‌خاطر تلاش ناعادلانه برای جذب مسافر، هک کردن سیستم‌های کامپیوتری و افشای اسرار این شرکت شکایت کرد و در نهایت هم با اثبات ادعاهایش پیروز شد.

بیوگرافی ریچارد برانسون شروع موفقیت‌های او

با این حساب بریتیش ایرویز مجبور شد علاوه بر پرداخت 500 هزار پوند به خود برانسون و تقبل 3 میلیون پوند هزینه‌های قانونی، 110 هزار پوند هم به شرکت ویرجین آتلانتیک ایرویز پرداخت کند که برانسون آن را در بین کارکنان شرکت پخش کرد.

او در سال 1992 برای حفظ شرکت هواپیمایی مجبور به فروش ویرجین رکوردز شد. هرچند این کار را از روی اجبار انجام داد نه از روی ارده قلبی به‌طوری‌که حتی در هنگام فروشش شروع به گریه کردن کرد. اما در آن برهه چاره دیگری جز فروش آن به قیمت 500 میلیون پوند به شرکت EMI نداشت. اما این پایان کار در عرصه موسیقی برای برانسون نبود. او چند سال بعد در سال 1996 برند V2 Records را راه‌اندازی کرد؛ اما تنها 5 درصد از شرکت جدید را صاحب بود.

 او شرکت هواپیمایی خود را در کشورهای مختلفی توسعه داد از جمله؛  شرکت هواپیمایی بلژیکی  Euro Belgian Airlines را خریداری کرد و به ورجین اکسپرس تغییر داد همچنین در نیجریه و آمریکا در سال 2006 شرکت­های Vergian Nigeria , Vergian America را تأسیس کرد.

شروع موفقیت های ریچارد 

کسب و کار و رویای سفر به فضا تا فعالیت‌های ریز و درشت برانسون

برانسون در سال 2004 گفت که قصد دارد شرکت گردشگری فضایی را تأسیس کند این شرکت با کوک پل آلن و برت روتان تأسیس شد. تکنولوژِی اولیه مدنظر آن حمل‌ونقل مسافران به قضا بود  او اعلام کرد که قصد دارد، در افتتاحیه این پروژه دو فرزند خود را به فضا ببرد و همچنین تبلیغات این شرکت را بر روی جت شخصی خود پیاده کرد.

برانسون در حیطه حفاظت از محیط‌زیست نیز فعالیت داشته است او شرکت Virgin fuel را برای تأمین سوخت با قیمت مناسب برای هواپیماها و ماشین­ها راه‌اندازی کرد و سرمایه‌ای حدود 3 میلیارد دلار را برای کمک به حفاظت از محیط‌زیست برآورد کرد. او پارک آبی Seaworld را ساخت  و چالش زمین ورجین را برای تشویق دانشمندان برای ارائه راهکاری برای خارج‌کردن کامل گازهای گلخانه‌ای از جو زمین را داد که جایزه این چالش 25 میلیون دلار است.

روی آوردن ریچارد به صنعت موبایل

او در سال 1999 به صنعت موبایل روی آورد و شرکت ورجین موبایل را تأسیس کرد. اما در سال 2006 آن را به قیمت  یک میلیارد پوند به تلویزیون کابلی انگلیس فروخت و دوباره در سال 2007 با شرکت میدیا به این صنعت بازگشت. از دیگر فعالیت­های او به کار در حوزه انیمیشن می‌توان اشاره کرد. در حوزه کارهای بشردوستانه برانسون علاوه بر تأسیس چندین نهاد کارآفرینی در آفریقا  و دیدار با ماندلا و قانع کردن وی برای تأسیس سازمانی غیرانتفاعی برای کمک به این قاره در تأسیس مؤسسه کمک به کودکان گم شده تأسیس بنیادی برای ذخیره بندناف کودکان نقش داشته است.

 او در سینما هم به نقش‌آفرینی پرداخته است. از جمله فیلم‌هایی که او بازی کرده می‌توان Friends ,Live and Kicking   و دور دنیا در 80 روز  و بازگشت سوپرمن را نام برد. او علاقه زیادی هم به شرط­ بندی در مسابقات دارد و در حوزه سیاست هم چند باری ظاهر شده مانند: نامزد شهرداری لندن، موافقت در عضویت لندن در اتحادیه اروپا و مخالفت و انجام رفراندوم در این زمینه.

او همچنین در نویسندگی هم مهارت دارد و یکی از کتاب‌هایش با نام Losing my virginity به یکی از پرفروش‌ترین کتاب­های جهان تبدیل شد. در ورزش هم این اعجوبه بی‌نصیب نبوده و با علاقه زیادی که به موج‌سواری با کایت دارد تعدادی رکورد جهانی به نام خود ثبت کرده است.

کتاب صوتی بیوگرافی نوابغ جهان

کتاب صوتی بیوگرافی نوابغ جهان گوینده: میلاد مشعشع تهیه شده در گرداب جذب

همسر و فرزندان ریچارد برانسون

ریچارد در سال 1972 با کریستین توماسی ازدواج کرد و بعد از 7 سال از هم جدا شدند و این بار در سال 1989 با تمپلمن ازدواج کرد و مراسمش راهم در جزیره شخصی خود نکر برگزار کرد. حاصل این ازدواج یک دختر به نام هولی و یک پسر به نام سم است. او در این جزیره در 2017 بابت طوفان ایرما  و در 2011 بابت آتش‌سوزی بر اثر طوفان آیرین خسارات زیادی به محل سکونت خانوادگی‌اش وارد شد.

زندگی شخصی ریچارد برانسون

بیوگرافی ریچارد برانسون و جوایز و افتخارات

علاوه بر جوایز متعددش در حیطه موسیقی از دیگر جوایز می­توان به: اهدای نشان شوالیه دوم از طرف ملکه الیزابت، اهدای تونی جانسون، قرارگرفتن در رتبه 85 درصد فرد برتر بریتانیا از دید مخاطبان بی‌بی‌سی ، قرارگرفتن در بین 100 نفر برتر جهان از دید مجله تایم، گرفتن جایزه شهروند جهانی از سازمان خبرنگاران سازمان ملل، جایزه رسانه‌ای آلمان، جایزه صلح نروژ  و مجله ساندی تایمز او را به‌عنوان نفر اول کسب‌وکار در پنج دهه اخیر معرفی کرد.

ریچارد برانسون موسس گروه ویرجین است. ویرجین یکی از مقاومت‌ناپذیرترین برندهای جهان است و در بسیاری از بخش‌های مختلف از سفر گرفته تا مخابرات، سلامت، بانکداری و موسیقی تا تفریح گسترش یافته است. ریچارد که ویرجین را به عنوان خرده‌فروش رکورد سفارش پستی در سال 1970 راه اندازی کرد، ویرجین رکوردز را تأسیس کرد.

زندگینامه های مشابه

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ریچارد برانسون یکی از الگوهای موفق برای کسانیه که علاقمندند که در حوزه های مختلف وارد بشند. اون شخصیت بی نهایت جسوری داره. از اینکه وارد یه حوزه جدید بشه اصلا نمی ترسه. شخصیت شوخ طبع و فعالی داره و همیشه در حال لذت بردن از زندگیشه. یه بار یه عکس ازش دیدم که قیافه خودشو عوض کرده بود و اشکال خنده دار از خودش در آورده بود. تصور ماها اینه که ثروتمندان باید همیشه خیلی جدی و منظبت باشند و مواظب باشند که دیگران در موردشون چی میگن. برخلاف این باور، ریچارد برانسون اصلا براش مهم نیست کی در موردش چی فکر می کنه. واقعا همه ثروتمندا اینجوریند. بنظرم از بیوگرافی این مرد بزرگ میشه درس های زیر رو گرفت:
    1- فقط برای خودت زندگی کن تا موفقیت برات راحت تر بشه.
    2- در هر حوزه ای وارد شدی بهترین باش و بیشترین تلاشت رو بکن
    3- اگر راهی رو رفتی و نتیجه گرفتی به معنی شکست نیست لابد باید راه دیگه ای رو امتحان کرد.
    4- از همه پتانسیل ها و خلاقیت های ذهنیت استفاده کن.
    5- ترس ها رو بذار کنار این زندگی همش تجربست باید ازش لدت برد.
    6- ثروتمند شدن قرار نیست فقط از یه ایده یا راه خاص باشه، بینهایت راه برای ثروتمند شدن وجود داره.
    7- شکست در زندگی معنی نداره همه چیز تجربست. باید در یه مسیری تکامل طی کنی تا به موفقیت برسی

    پاسخ
  • ادم ریسک کردن بوده خخخ من تو زندگیم اصلا جرات ریسک کردن نداشتم تو عمرم
    قیافه باحالی داره

    پاسخ
  • رضا فرهودی
    آبان 8, 1399 9:12 ب.ظ

    چه کارهای بزرگی تو این مغز و فکر کوچیک جا میشه سفر به فضا …میخواد شرکت سفر به فضا تاسیس کنه ?? بیاید ماهم ذهنمونو محدود نکنیم و کارهای بزرگتری انجام بدیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه