بیوگرافی باتیستا فارینا بزرگ ترین طراح اتومبیل در جهان
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی باتیستا فارینا بزرگ ترین طراح اتومبیل در جهان

نام فارسیباتیستا فارینا
نام انگلیسیBattista Farina
تاریخ تولد2 نوامبر سال 1893
تاریخ فوت3 آوریل سال 1970
محل زندگیایتالیا
شغلطراح اتومبیل

باتیستا فارینا کسی که خلاقیت از اصول اولیه کارهایش به شمار می‌آید. هنوز هم خیلی‌ها با مرور کارهای باتیستا فارینا به وجد می‌آیند و از آنها بوی کهنگی نمی‌شنوند. اعتمادبه‌نفس مثال‌زدنی و خودباوری مستحکم باتیستا که از توانایی‌های سرشارش نشئت می‌گرفت که در رسیدن او به نامی پرآوازه در صنعت خودرو بی‌تأثیر نبوده است. نام باتیستا همواره با خودروهای بعد از جنگ جهانی دوم به زبان آورده می‌شود.

او مؤسس شرکت Carozeria Pininfarina است که آن را در سال 1930 تأسیس کرد و بعد از مرگش پسرش سرجیو تا سال 2012 مدیریت آن را بر عهده داشت.  پس از آن این شرکت معتبر به یادگار مانده از باتیستا توسط پائولو پینی فارینا و اسلیو انگوری اداره می‌شود. باتیستا طراح بسیاری از خودروهای مدرن بعد از جنگ جهانی به‌حساب می‌آید.

دوران کودکی و نوجوانی باتیستا 

این مرد خلاق دنیای اتومبیل در دوم نوامبر سال 1893 در تورین منطقه کورتانیدزه ایتالیا به دنیا آمد. خانواده باتیستا بسیار پرجمعیت بود و او یازدهمین فرزند این خانواده به شمار می‌آمد. در خانه او را پینین می‌خواندند که به معنای کوچک‌ترین است. پینین کوچک دیری نپایید که آوازه بزرگی‌اش به سراسر جهان پیچید. او سروکله زدن با اتومبیل را از 12 سالگی در فروشگاه بدنه اتومبیل برادرش جیووانی آغاز کرد.

شرکت جیووانی برادر باتیستا  Stabilimento Industriali Farina نام داشت و می‌توان آن را محل تولد ایده‌های خارق‌العاده باتیستا دانست. شروع درخشش این فارینای کوچک زیاد طول نکشید و دیری نپایید که در هفده‌سالگی او طرحی برای خودرو شرکت فیات با نام فریاد زیر را ارائه داد و برای توضیحات طرحش آنجا حاضر شد.

زمانی که جیووانی آنیلی نظر خود باتیستا را در مورد طرحش پرسید او با اعتمادبه‌نفس راسخش پاسخ داد که: طراحی خودش را بسیار بیشتر از طراحی شرکت فیاد می‌پسندد. این پاسخ جسورانه آن هم از شخصی تازه‌کار که حتی طرحش را قابل‌مقایسه با طرح‌های مشهور و پرآوازه شرکت فریاد نمی‌داند و ادعا می‌کند بسیار بالاتر از آن است نشانگر توانایی بود که او در درون خود حس کرده بود. به همین دلیل شرکت فیات  تولد ایده‌پردازی نو را در او احساس کرد و از همین رو جایزه کمیسیون طراحی‌اش را به باتیستا داد.

سال های تولد و دوره نوجوانی باتیستا 

شروع فعالیت حرفه ای باتیستا

باتیستا فارینا پس از آن هم برای مدتی دیگر در شرکت برادرش مشغول به کار شد تا هرآنچه را از دانش و تجربه و آزمون خطا لازم باشد به دست بیاورد و با خیال آسوده‌تر به فکر راه‌اندازی شرکت طراحی خودش باشد. در خلال جنگ جهانی اول او علمش را در راستای کمک به تجهیزات جنگی کشورش به کار برد و به صورت شخصی مدیریت تولید هواپیماها آموزشی Avica را بر عهده گرفت و برای این کارش از سمت وزارت نیروی هوایی کشورش تقدیرنامه دریافت کرد. 

یکی از سفرهای مهمی که در افزایش ایده‌های باتیستا نقش به سزایی داشت سفر او به آمریکا در سال 1920 بود. گرچه در ابتدا به‌عنوان سفری تفریحی قصد رفتن به آمریکا را داشت اما در آنجا به مطالعه صنایع پیشرفته این کشور پرداخت. آمریکا کشوری روبه رشد بود و برای باتیستا جوان که سودای تأسیس شرکت را در سر می‌پروراند و می‌خواست علاقه‌اش را در مسیر روبه‌جلو درست هدایت کرده باشد، منبع الهام قوی بود تا تلاشش را هرچه بیشتر کند.

او در همین سفرش و در شهر دیترویت با هنری فورد ملاقات کرد و هنری که بوی ظهور شخصیتی بزرگ را در دنیای اتومبیل احساس کرده بود، از فارینا خواست تا در آمریکا بماند و در شرکت او یعنی فورد موتور مشغول به کار شود اما باتیستا که برنامه‌هایی در سر می‌پروراند قبول نکرد و به کشور خودش بازگشت.

زندگی شخصی و ازدواج باتیستا فارینا

 پس از سفر باتیستا فارینا به آمریکا او ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزندش بودند که اولین آن‌ها یعنی جیانا در سال 1922 به دنیا آمد و دومین فرزندش سرجیو بافاصله چهار سال در سال 1926 به دنیا آمد. باتیستا به مسابقات اتومبیل‌رانی هم علاقه داشت و در آنها نیز شرکت می‌کرد. در مسابقه‌ای که در سال 1921 مقام اول را کسب کرد و رکوردی که از خود به‌جای گذاشت تا 11 سال بعد هم شکسته نشد.

تأسیس شرکت پینین فارینا

 بالاخره سال بنا نهادن سنگ بنای آرزوهای باتیستا فارینا در سال 1930 فرارسید. او که حالا باتجربه و دانش فراوانی از کار در شرکت خودروسازی برادرش و شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی به دست آورده بود با دست پر در ابتدای راه تحقق آرزوهایش ایستاد. باتیستا فارینا شرکتش را با نام کارتیزریا پینین فارینا در همان سال بنا نهاد و از جمله سرمایه‌گذاران شرکت لانچیا و عموی ثروتمندش بود.

همان‌طور که در ابتدای بیوگرافی باتیستا فارینا ذکر شد او به زادگاهش تعهد خاطر داشت. همین تعهد را می‌توان در بنا نهادن اولین دفتر و فروشگاهش در تورین دانست. باتیستا برای شروع تمام تمرکزش را بر روی علاقه و توانایی‌اش یعنی طراحی بدنه خودرو قرارداد. همین امر باعث شد که به‌سرعت هم پیشرفت کند و پرآوازه شود که تنها رقیب جدیدش در آن سال‌ها شرکت Carrozzeria Touring به‌حساب می‌آمد.

او که از دل ایتالیا برخاسته بود با طراحی مناسب با وسیله مردم آنجا یعنی خطوط بدون شکست افقی آشنایی کامل داشت و در آن زمان بر روی شاسی اتومبیل‌های فیات، آلفا رومئو، ایزوتا فراچینی کار کرد.

تاسیس شرکت پینین فارینا

دستاوردها و موفقیت های باتیستا فارینا

موزه اتومبیل شهر نیویورک یکی از گنجینه‌دارها در این صنعت به‌حساب می‌آید که دو اثر از آثار به‌یادماندنی باتیستا را در خود دارد. یکی از این گنجینه‌ها خودرو Cisitalia است که به نماد خودروسازی پس از جنگ جهانی شناخته شده است. باتیستا فارینا شاسیش را هم خودش طراحی کرد و تمام مراحل ساخت تا اجرا را به طور کامل زیر نظر داشته است. دیگری خودرو Sigma است که این اثر او هم به‌خاطر طراحی دقیق برای حفظ امنیت جان راننده مشهور شده است.

جسارت و شجاعت فارینا برای نمایش هنر ذاتی‌اش وقتی به اوج خود رسید که بعد از جنگ جهانی دوم نمایشگاه خودرو در پاریس برگزار شد. مسئولین نمایشگاه به دلیل اینکه کشور باتیستا فارینا از نیروهای محور بود اجازه ورود کارهای او را به نمایشگاه ندادند. اما فارینا جسورتر از این بود که به این ممانعت‌ها تن دهد. بنابراین همراه پسرش سرجیو با دو خودرو طراحی شده جدیدش که خودرو آلفا رومئو 2500 و لانچیا آپریلیا بود به سمت نمایشگاه به راه افتادند. اگرچه از ورودشان به داخل نمایشگاه جلوگیری شد. اما با پارک کردن در جلو نمایشگاه هم آن‌ها توانستند نگاه تحسین‌برانگیز بازدیدکنندگان را به خود جلب کنند.

رشد و توسعه شرکت باتیستا در دهه 1950

   در دهه 1950 که شرکت فارینا حرکت سریع خود را در مسیر رشد و توسعه شروع کرده بود شرکت برادرش هم یعنی استابیل منتهی به شرکت فارینا پیوست. حال اکثر شرکت‌های خودروسازی داخلی و خارجی طراحی خودروسازی کارهای خود را به شرکت فارینا می‌سپاردند. شرکت‌های: نش، بی ام سی و پژو بود. در آن سال‌ها خودروهای مازراتی 6A، لانچیا آورلیا، آلفا رومئو 1900، 6C2500، فیات 1100 را طراحی و عرضه کردند.

حالا که دیگر توسعه آنها به سرحد فراوانی رسیده بود آن‌ها مرکز جدید را با وسعت زیاد در شهر گرولیاسکو ساختند. در همین زمان بود که آن‌ها با طراحی جولیتا اسپایدر برای آلفا رومئو از رقیب خود برتونه سبقت گرفتند و کارهایشان در تیراژ بالا تولید کردند. مکس هافمن تاجر بزرگ آمریکایی قول خرید تمام محصولات آلفارومئو را داد. در سال 1959 آمار تولید آلفارومئو به بیش از چهارهزار دستگاه رسید و این نقطه عطفی برای شرکت فارینا به شمار می‌آمد. 

اما در سال 1952 بود که دو غول خودروسازی ایتالیا یعنی فارینا و شرکت فراری تصمیم به همکاری گرفتند. آن‌ها که هرکدام در نوع خود بی‌نظیر بودند و باهدف تکمیل و بهترشدن بیش‌ازپیش این تصمیم را گرفتند. هرچند غروری که در ابتدای امر هرکدام از خود نشان می‌دادند صاحب‌نظران را به آینده همکاری‌شان امیدوار نمی‌کرد. اما چیزی فرای تصور از آب درآمد. این غرور به حدی بود که در اولین ملاقات هیچ یک حاضر به رفتن به دفتر دیگری نبودند و در نهایت به رستورانی بی‌طرف در تورتونا شهری میان تورین و مودنا رفتند. با همه اینها این همکاری درخشان بیش از 60 سال است که ادامه دارد.

رشد و توسعه شرکت باتیستا در دهه 1950

سال های پایانی عمر باتیستا فارینا

باتیستا که بسیار به اسم مستعار کودکی‌اش عشق می‌ورزید در سال 1361 به طور رسمی آن را به اسم‌فامیلش اضافه کرد. بعد از آن به باتیستا پینین فارینا شناخته شد. در همین سال بود که باسابقه کاری ۵۰ساله در شرکت فارینا تصمیم به بازنشستگی گرفت. سپس اداره شرکت را به پسرش سرجیو فارینا و دامادش رنزو کارلی سپرد. هرچند این دو مدیر جوان هرگز تا پایان عمر باتیستا فارینا از وی مشورت می‌گرفتند.

باتیستا فارینا که با آخرین طراحی خود یعنی خودرو آلفا رومئو 1600 دیگر از دنیای طراحی خودرو خداحافظی کرد سال‌های پایانی عمرش را به سفر و فیلمسازی و فعالیت‌های خیرخواهانه گذراند. همچنین به او کلید افتخاری شهر دیترویت را هم اعطا کردن تا کلکسیون افتخاراتش کامل‌تر شود.

آخرین شاهکار او در سال 1960 در نمایشگاه اتومبیل ژنو به نمایش درآمد. اندکی بعد در سوم آوریل در سن 72 سالگی با دنیایی از خلق‌های گوناگون به‌یادگارمانده‌اش چشم از دنیا فروبست. نام او در سال 2004 به تالار افتخارات صنعت خودروسازی اضافه شد و او برای همیشه در ذهن و یاد جهانیان زنده ماند. 

باتیستا در سوم آوریل در سن ۷۲ سالگی با دنیایی از خلق‌های گوناگون به‌یادگارمانده‌اش چشم از دنیا فروبست.

زندگینامه های مشابه

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی جالب و جامع بود،مرسسسسي

    پاسخ
  • ارزو کفاشی
    مهر 10, 1399 2:41 ب.ظ

    واقعاا زندگی نامه پر ماجرایی داشتن و سایت گرداب جذب با زبانی ساده و صریح و اونو بیان کردن واقعا مرسی از سایت خوبتون ممنون میشم بیوگرافی استیو هارودی هم بزارید تو سایتتون

    پاسخ
  • الان کارخونه ش دوتا مدیر داره؟پسرش و دومادش؟
    چقد روحیه ای خوبی داشته بعد کارخونه ب فیلمسازی و نویسندگی مشغول بوده و کارهای خیر خواهانه انجام میده ایشون الگویی برای زندگی منن ??

    پاسخ
  • خیلی جالب بود ممنون از معرفی کاملتون خیلی دوست داشتم ??????اراده ی فوق العاده قوی داشتن

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه