بیوگرافی بروس لی قهرمان فیلم‌های اکشن
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی بروس لی قهرمان فیلم‌های اکشن

نام فارسیبروس لی
نام انگلیسیBruce Lee
تاریخ تولد۲۷ نوامبر ۱۹۴۰
تاریخ فوت۲۰ ژوئیهٔ ۱۹۷۳
محل زندگیایالات متحده آمریکا
نام همسرلیندا لی کدول
شغل استاد کونگ‌فو یا ووشو، بازیگر، کارگردان، فیلسوف، بنیان‌گذار جیت کان دو، نویسنده و بازیگر فیلم‌های رزمی

بیوگرافی بروس لی رزمی‌کار، هنرپیشه و فیلمساز معروف که به‌خاطر فیلم‌هایی مانند «مشت‌های خشم» و «اژدها وارد می‌شود» شهرت داشت را از گرداب جذب بخوانید.

بروس لی بازیگر، کارگردان و متخصص هنرهای رزمی نمادین اهل هنگ‌کنگ بود که بعدها در ایالات متحده به آموزش هنرهای رزمی پرداخت. او در مجموعه تلویزیونی «هورنت سبز» (1966-1967) بازی کرد و در «اتصال چینی» و «مشت‌های خشم» به یکی از بازیگران اصلی باکس آفیس تبدیل شد. او در 20 ژوئیه 1973 در سن 32 سالگی (اندکی قبل از اکران فیلم وارد اژدها شوید)، درگذشت.

بیوگرافی بروس لی و دوران کودکی

لی در 27 نوامبر 1940 در سانفرانسیسکویِ کالیفرنیا، در سال اژدها، به دنیا آمد. پدرش، لی هوی چوئن، خواننده اپرای هنگ‌کنگی، به همراه همسرش گریس هو و سه فرزندش در سال 1939 به ایالات متحده نقل مکان کردند. چهارمین فرزند هوی چوئن، یک پسر بود که سانفرانسیسکو به دنیا آمد.

لی، نام «بروس» را از پرستاری که او را به دنیا آورده بود گرفت. البته خانواده‌اش هرگز از این نام در دوران پیش‌دبستانی استفاده نکردند. ستاره آینده اولین فیلم خود در 3 ماهگی و در فیلم دختر دروازه طلایی (1941) ایفا کرد که نقش یک نوزاد آمریکایی را داشت.

در اوایل دهه 1940، لی به هنگ‌کنگ بازگشت که در آن زمان توسط ژاپنی‌ها اشغال شده بود. وی از سال 1946 در 20 فیلم به عنوان یک بازیگر کودک در مقابل دوربین ظاهر شد.

بروس لی در نوجوانی به‌خاطر پیشینه چینی‌اش مورد تمسخر دانش‌آموزان انگلیسی قرار گرفت و بعداً به یک باند خیابانی پیوست. در سال 1953، بروس پی برد که به رشته‌های رزمی علاقه دارد. به همین دلیل به مطالعه کونگ‌فو (که در زبان کانتونی به آن «گونگ فو» گفته می‌شود) زیر نظر استاد ییپ من پرداخت. در پایان دهه، لی به ایالات متحده بازگشت تا با دوستان خانوادگی خود در خارج از سیاتل، واشنگتن زندگی کند. وی در ابتدا به‌عنوان مربی رقص مشغول به کار شد.

زندگی شخصی بروس لی

در این بخش از بیوگرافی بروس لی به زندگی شخصی وی می‌پردازیم. لی دبیرستان را در مدرسه ادیسون، واشنگتن به پایان رساند. سپس برای  تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه واشنگتن ثبت‌نام کرد. در کنار درس و دانشگاه او هنرهای رزمی که یاد گرفته بود را آموزش می‌داد. لی از طریق تدریس خود با لیندا امری آشنا شد و در سال 1964 با او ازدواج کرد. در آن زمان، لی مدرسه هنرهای رزمی خود را در سیاتل افتتاح کرده بود.

او و لیندا به کالیفرنیا نقل مکان کردند. سپس لی دو مدرسه دیگر در اوکلند و لس آنجلس افتتاح کرد. او بیشتر سبکی را تدریس می‌کرد که جیت کان دو یا «راه مشت رهگیری» می‌نامید. گفته می‌شود که لی عمیقاً دوست داشت مربی باشد و با دانش‌آموزان خود مانند یک قبیله رفتار می‌کرد، اما در نهایت دنیای سینما را انتخاب کرد.

لی و لیندا صاحب دو فرزند به نام‌های براندون، متولد 1965 و شانون، متولد 1969 بودند.

زندگی شخصی بروس لی

بروسلی قهرمان فیلم‌های اکشن

بروس لی با بازی در مجموعه تلویزیونی «زنبور سبز» که در 26 قسمت از سال 1966 تا 1967 پخش شد، شهرت زیادی به دست آورد. در این نمایش که بر اساس یک برنامه رادیویی دهه 1930 ساخته شده بود، لی با هوش بالای خود سبک مبارزه آکروباتیک و نمایشی خود را در نقش کاتو، دستیار هورنت به نمایش گذاشت.

وی در ادامه در برنامه‌های تلویزیونی مانند «آیرون ساید» و «لانگ استریت» به‌عنوان مهمان حضور پیدا کرد. در سال 1969 نقش مهمی را در فیلم مارلو با بازی جیمز گارنر در نقش کارآگاه برجسته‌ای که توسط ریموند چندلر ساخته شد، بازی کرد. (فیلمنامه‌نویس فیلم، استرلینگ سیلیفانت، یکی از شاگردان هنرهای رزمی لی بود. از دیگر شاگردان لی می‌توان به جیمز کوبرن، استیو مک کوئین و خود گارنر اشاره کرد.)

شکستن رکوردهای باکس آفیس

لی قرارداد دو فیلمی امضا کرد و در نهایت خانواده‌اش را نیز به هنگ‌کنگ آورد. Big Boss، با نام مستعار Fists of Fury در ایالات متحده، در سال 1971 منتشر شد و لی را به‌عنوان قهرمان کارگر کارخانه‌ای نشان داد که از مبارزه دست کشیده کرده است. اما برای مقابله با یک عملیات قاچاق مواد مخدر قتل‌عام وارد مبارزه می‌شود. لی با ترکیب ورزش نرم جیت کان دو و نمایش پرانرژی بازی‌اش در زنیور سبز که مرکز کاریزماتیک فیلم بود، رکوردهای جدیدی را در باکس آفیس هنگ‌کنگ ثبت کرد.

این رکوردها با فیلم بعدی بروس لی به اسم مشت‌های خشم شکسته شد که مانند رئیس بزرگ، پس از اکران در ایالات متحده، نقدهای ضعیفی از سوی برخی منتقدان دریافت کرد.

در پایان سال 1972، لی یک ستاره بزرگ سینما در آسیا بود. او با همکاری ریموند چاو شرکت خود (Concord Productions) را تأسیس و اولین فیلم خود را با نام Return of the Dragon کارگردانی و منتشر کرد. اگرچه او هنوز در آمریکا به شهرت نرسیده بود، اما با اولین پروژه بزرگ هالیوودی خود با عنوان «اژدها وارد می‌شود»، در آستانه شهرت قرار داشت.

مرگ مرموز بروس لی

در 20 ژوئیه 1973، درست یک ماه قبل از نمایش «Enter the Dragon»، لی در 32 سالگی در هنگ کنگ چین درگذشت. علت رسمی مرگ ناگهانی و کاملا غیرمنتظره او اِدم مغزی بود که در کالبد شکافی پیدا شد. به دلیل واکنش عجیب به مسکنی که طبق گزارش ها به دلیل آسیب دیدگی کمر مصرف می کرد، ایجاد شده است. جنجال هایی پیرامون مرگ بروس لی از همان ابتدا وجود داشت، زیرا برخی ادعا می کردند که او به قتل رسیده است. همچنین این باور وجود داشت که او ممکن است نفرین شده باشد، نتیجه ای که ناشی از وسواس لی در مرگ زودهنگام خود بود.

شایعات بیشتری در مورد به‌اصطلاح نفرین شدن وی در سال 1993 پخش شد. زمانی که براندون لی در شرایطی مرموز در طول فیلم‌برداری فیلم «کلاغ» کشته شد. این بازیگر ۲۸ساله با اسلحه‌ای که ظاهراً حاوی قطعات خالی بود، هدف مرگبار قرار گرفت، اما به نحوی یک گلوله زنده در اعماق لوله آن قرار داشت.

مرگ مرموز بروس لی

میراث بروس لی

پس از مرگ لی  با انتشار فیلم «Enter the Dragon»، وضعیت لی به‌عنوان نماد فیلم تأیید شد. این فیلم که گفته می‌شد بودجه یک میلیون دلاری داشته، بیش از 200 میلیون دلار به  فروش رفت. میراث لی با هموار کردن راه برای تصویرسازی گسترده‌تر از آمریکایی‌های آسیایی در سینما کمک کرد و نسل جدیدی از قهرمانان اکشن را ایجاد کرد – قالبی که با درجات مختلفی از موفقیت توسط بازیگرانی مانند چاک نوریس، ژان کلود ون دام، استیون سیگال و جکی چان پر شد.

بیوگرافی بروس لی در فیلم (اژدها داستان بروس لی) در سال 1993، بر اساس خاطرات لیندا لی به تصویر کشیده شد. همچنین «بروس لی مردی که می‌شناختم» و مستند «چگونه بروس لی جهان را تغییر داد» در سال 2009، به تصویر کشیده شده است و در تابستان 2013، موزه میراث هنگ‌کنگ نمایشگاه «بروس لی، کونگ‌فو، هنر، زندگی» را افتتاح کرد.

میراث لی به‌عنوان یک رزمی‌کار برتر همچنان مورد احترام است. دختر بروس لی شانون لی تا حد زیادی در به‌روزرسانی راهنمای آموزشی پدرش تائو از جیت کان دو در سال 2011 شرکت داشت.

در سن 13 سالگی، بروس به استاد ییپ من، معلم سبک گنگ فو وینگ چون معرفی شد. بروس به مدت پنج سال با پشتکار مطالعه کرد و بسیار ماهر شد. او ییپ من را به عنوان یک معلم چیره دست و مرد خردمند بسیار محترم می‌شمرد و در سال‌های بعد بارها با او دیدار می‌کرد.

زندگینامه های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه