تسلط بر خود
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم ؟ درس دوم تسلط بر خویشتن

 چگونه بر خویشتن مسلط شویم ؟ درس دوم از سری درس های تسلط بر خویشتن دومین راز تسلط بر خود را فاش می کند. آن را یاد بگیریم و بر سرنوشت خود حاکم شویم. 

آِیا می دانید؛ تسلط بر خویشتن امری مادرزادی نیست و می توان آن را با آموزش درست کسب کرد؟ شاید شما هم به این واقعیت که تسلط بر خویشتن آموختنی است، واقف باشید. اما راه تسلط بر خویشتن را نشناسید. برای این که این مهارت و توانمدی برزگ را کسب کنید و بر سرنوشت خود حاکم باشید این سری متون را دنبال کنید. در این درس های پی در پی همراه هم اصول تسلط بر خویشتن را مرور می کنیم.

از مطالب این صفحه دیدن کنید ؛ کتاب صوتی پیامبر و دیوانه اثر، جبران خلیل جبران

درس دوم از سری درس های تسلط بر خویشتن

11

از این صفحه دیدن کنید ؛ تاثیر شگفت انگیز افکار مثبت در زندگی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟

در درس اول گفتیم که تسلط بر خویشتن امری آموختنی است و با آموزش درست می توان آن را کسب کرد. واقف بودن به این امر که می توان مهارت تسلط بر خویشتن را کسب کرد. با این کار اولین گام در مسیر رسیدن به تسلط بر خود را برداشته ایم.  با آگاهی از این موضوع اولین قدم را برداشته ایم. حال که این موضوع را فهمیدیم ، گام دوم و درس دوم را شروع می کنیم.

کتاب صوتی تجربه ای نو در یادگیری : آرشیو کتاب های مفید و جذاب صوتی موجود در سایت کتاب صوتی 

من می دانم که می توان با کسب یک سری اصول و روش تسلط بر خویشتن را در خود پرورش دهم. از مزایای تسلط بر خویشتن آگاهی دارم. می دانم که با تسلط بر خود می توانم سرنوشت و تقدیرم را آن گونه که می خواهم رقم بزنم. اما چگونگی این کار را نمی دانم. برای این که بر خود مسلط شویم چه کار باید بکنم؟ از چه راهی و چگونه این مهارت را کسب کنم؟ برای پاسخ به این پرسش این درس و درس های بعدی تسلط بر خویشتن را تا آخر دنبال کنید.

اصل ویلیام جیمز در رابطه با تسلط بر نفس

ویلیام جیمز یکی از بزرگ ترین روانشناسان آمریکایی در این رابطه اصلی مهم را شناسایی کرده است. این اصل را در این متن توضیح می دهم. آن را به خوبی یاد بگیرید و در رفتار و افکارتان از آن استفاده کنید.

 به گفته ویلیام جیمز “همه می دانند که عمل پس از فکر انجام می شود. ولی دانستن این موضوع هم مهم است که فکر عمل به دنبال عمل انجام می گیرد”.

موقعی که در ما فکری تولید می شود، در نتیجه آن عمل و رفتاری از ما سر می زند. برای مثال موقعی که من تشنه هستم، به تشنه بودن خود می اندیشم ، سپس یک لیوان آب می نوشم.

مثالی دیگر برای این که بر خویشتن مسلط شویم

یا موقعی که یک کودک را می بینم که بدو بدو به طرف خیابان می دود و ماشینی از روبرو می آید، صحنه تصادف در ذهن من شکل می گیرد. ماهیچه های صورت من وحشت و ترس من را نشان می دهد. ترس به وجود آمده در درون من، من را به عکس العمل وامی دارد. من فکر می کنم که چگونه کودک را نجات دهم. سپس برای نجات جان کودک اقدام می کنم.

با دیدن ، دویدن کودک به سوی خیابان اگر من بر خود مسلط نباشم ، دست پا چه می شوم. نمی توانم فکر و جسمم را با هم هماهنگ و همتراز کنم. تصادف به وقوع می پیوندد و من نمی توانم تاثیر درستی در این اتفاق داشته باشم. اما بر عکس اگر من مهارت تسلط بر خویشتم را آموخته باشم و توان استفاده از این دانش خود را داشته باشم ، با دیدن کودک دوان به سوی خیابان ، سریع عکس العمل درست را نشان می دهم.

اگر من بر خویشتن مسلط شوم ، فکر درست انجام نجات کودک به ذهنم خطور می کند. پس از آن فکر را عملی می کنم. فکر و رفتار ما به صورت چرخشی بر هم تاثیر می گذارند. رفتار درست و مسلط، فکر منطقی و صحیح را به دنبال دارد. فکر مسلط رفتار دقیق و سریع را از پی خود می آورد. 

4

تاثیر متقابل فکر و عمل

رفتار و حرکت های ما بر اعصاب و روان مان تاثیر می گذارد و آن را به عکس العمل وادار می کنند. برای تسلط بر خویشتن باید رفتار خود را در کنترل گیریم تا عکس العمل مناسب و درست داشته باشیم.

این مسئله منشاء یک رشته روش های درمانی در روانشناسی فردی است. ویلیام جیمز این نکته را فهمیده بود که ما می توانیم ، با در پیش گرفتن رفتار بیرونی، در رابطه با هدف معین، روان خود را به طور عمیق به تدریج تغیر دهیم. به طور مثال اگر من توعی رفتار بیرونی را از خود نشان دهم برای نمونه «من بر خود مسلط هستم»، این رفتار بیرونی من فقط به شکل ظاهری نمود نمی کند. بلکه کم کم من در عمق روانم بر خود مسلط می شوم. به این شیوه می توانم بر فکر و رفتار خود تسلط کامل داشته باشم.

نتیجه رفتار سست و بی اساس

با داشتن رفتار سست و بی تفاوت ظاهری، نمی توان بر خویشتن مسلط شد. رفتار سست و بی تفاوت، از لحاظ روانی من را بی تفاوت و تنبل بار می آورد. بر عکس اگر من رفتار قاطع و مصمم داشته باشم، کم کم بر نیروی اراده خود می افزایم و رفتاری با اراده محکم خواهم داشت.

برای این که ویژگی های افراد سست و بی تفاوت و افراد مصمم و مسلط را بدانید، به درس اول چگونه بر خود مسلط شویم را مرور کنید. در آن مطلب ویژگی دو دسته افراد بی تسلط و با تسلط به خوبی مشخص شده است. رفتار های سست خود را بشناسید و جهت رفع آن ها تلاش کنید.

برای کم بودن نیروی اراده خود نگران و مضطرب نباشید. با آموختن چند درس تسلط بر خویشتن شما هم می توانید این مهارت را به خوبی کسب کنید. به شرط این که این چند درس را بخوانید و در رفتارتان بروز دهید.

فکر و عمل پیوسته از پی هم می آیند. عمل، فکر را به دنبال خود می کشاند و فکر، عمل را می آفریند. از این اصل مهم ویلیام جیمز در دست یابی به تسلط بر خویشتن استفاده کنید. با این کار دومین گام را در مسیر تسلط بر خویشتن طی می کنید.

اصل اساسی در روانشناسی فردی

این اصل یک اصل پایه ای در رفتار و روان انسان است. با استفاده از این اصل می توان صفات و ارزش های موثر در موفقیت را در خود پرورش و ترویج دارد. همچنین می توان با استفاده از این اصل عیب ها و کم و کاستی های خود را رفع کرد. برای این که بر خویشتن مسلط شویمف جمله های زیر را مرتب تکرار کنیم.

جمله تاکیدی برای این که بر خویشتن مسلط شویم

برای این که بر خویشتن مسلط شویم باید ین اصل را مرتب تکرار کنیم:

« اگر چه غالباً عمل بعد از فکر می آید، اما عمل فکر را به دنبال خود می آورد».

« رفتار بیرونی و خارجی ما به طور مستقیم و طولانی، روان ما را متاثر می کند. با پیروی از رفتار و کرداری که نوعی حالت روحی خاص را به دنبال دارد، می توان آن حالت روحی را در فرد ایجاد کرد».

توصیه مهم برای این که بر خویشتن مسلط شویم

برای رسیدن به موفقیت در هر کاری باید اصول آن را یاد گرفت. اصول تسلط بر خویشتن را در چندین مقاله در همین سایت« کتاب صوتی» آمده است. تا مسیر موفقیت و حاکم شدن بر سرنوشت خود را یاد بگیرید. راهنمایی های موجود در این درس ها را در رفتار و روان خود به کار ببریم. بر خویشتن مسلط شویم و حاکم بر سرنوشت خود باشیم.

آیا شما بر نفس خود مسلط هستید؟ چگونه به این توانمدی رسیدید؟ اگر جواب شما منفی است ، برای دست یابی به تسلط بر خویشتن چه اهداف و برنامه هایی را دنبال می کنید؟  هر گونه تجربه و نظری در رابطه با بر خویشتن مسلط شویم ، تجربه و دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید.

   

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه