54
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط باشیم؟ پنجمین راز تسلط بر خویش

چگونه بر خویشتن مسلط باشیم؟ درس پنجم ، پنجمین راز تسلط بر خویش را برایمان فاش می کند. با به کارگیری این راز  زندگی را به کام خود شیرین کنیم.

در درس های گذشته فهمیدیم که تسلط بر خویش مهارتی آموختنی و یاد گرفتنی است. با آموزش درست و رعایت یک سری اصول همه می توانند بر نفس خود مسلط باشند. کسی که تسلط بر خویش دارد ، حاکم بر سرنوشت خویش است. کسی که تسلط بر خویش ندارد ، برای بهتر شدن اوضاع خود هیچ تلاشی نمی کند. او از وضعیت نامطلوب خود آگاهی دارد ، اما برای بهتر شدن وضعیت خود اقدامی نمی کند. وضعیت نامطلوب خود را به شانس، تقدیر و عدم برخورداری از امکانات مرفه متوجه می کند. چنین کسی مسئولیت ناکامی خود را متوجه دیگران می کند. او موقعیت و دیگران را مسبب شرایط نامناسب خود عنوان می کند.

کسی که تسلط بر خویش دارد ، آگاهانه  تلاش می کند. او فعال و پرجنب جوش است. او مسئولیت پذیر است و خود را مسئول موفقیت و یا شکست خود می داند. چنین کسی نواقص و عیب های خود را می شناسد و برای رفع آن ها تلاش می کند. او می داند که بی خیالی ، کم کاری ، تبنلی و سستی ، زود تحت تاثیر تبلیغات و یا موقعیت قرار گرفتن ، حواس پرتی و کم توجهی و عدم تمرکز حواس نواقصی است که مانع تسلط او بر خویش می شود. پس با تلاش جدی و کوشش آگاهانه در جهت رفع آن ها اقدام می کند.

از این صفحه دیدن کنید ؛ کتاب صوتی مصلح الدین، زندگی نامه سعدی شیرازی

چگونه بر نفش خویش مسلط شویم؟

کسی که به مبارزه با عدم تسلط بر خویش برمی خیزد ،  تمرین های درس چهار را مرتب انجام می دهد.  او هر روزه کارت هایی که حامل نکات تاکیدی و جمله های تلقینی مثبت است را با خود به همراه دارد و هر جا که فرصتی پیش بیاید ، نگاهی به کارت کوچکش می کند و موارد تاکیدی را تکرار می کند.

برای پرورش بیشتر خود ، از این صفحه دیدن نمایید ؛ هنر عشق ورزیدن از بیان اریک فروم

2

برای الگوبرداری از افراد موفق ببینید ؛ بیوگرافی مژگان روستایی پرورش دهنده کروکودیل 

کارت کوچک تاکیدی تمرینی برای مبارزه با بی تمرکزی و حواس پرتی

کارت کوچکی را درست کنید. روی آن جمله های تاکیدی که به تسلط بر خویشتن می افزاید بنویسد. برای نمونه، 5 کارت تهیه کنید ، روی هر کارت یکی از عبارات های زیر را بنویسید؛

  • مبارزه با بی خیالی
  • مبارزه به هوس ها و خواهش های نفسانی زودگذر
  • مبارزه با بی کاری
  • مبارزه با تاحت تاثیر قرار گرفتن توسط دیگران
  • مبارزه با حواس پرتی

این 5 کارت مربوط به 5 روز در هفته شماست. هر روز یک کارت را با خود حمل و تکرار کنید.  زیر هر عنوان اقدام هایی که مربوط به مبارزه با مورد آن روز است را دقیق بنویسید. برای نمونه زیر کاتی که نوشته اید؛ مبارزه با بی خیالی، کارهایی که برای مبارزه با بی خیالی لازم است به شکل زیر بنویسید؛

مبارزه با بی خیالی

  • پوشیدن لباس مرتب و آراسته
  • راست قامت بودن
  • قدم محکم و استوار برداشتن
  • صدای محکم و رسا
  • خوب ادا کردن جمله ها و کلمات
  • رعایت نظافت و پاکیزکی

همچنین زیر کارت عبارت تاکیدی چون؛ «من همیشه و همه جا با دقت و تمرکز حواس رفتار می کنم» را بنویسید. هر جا و هر موقع فرصت کردید ، کارت را از جیب یا کیف خود درآورید ، نگاهی به آن بیاندازید. موارد را به خاطر بسپارید و در رفتارهای روزانه آن را عملی کنید.

سایر کارت ها را نیز به همین شیوه تهیه کنید. هر روز یک کارت را با خود داشته باشید. 5 روز هفته این 5 مورد را تمرین و تکرار کنید. به این شیوه، با مواردی که موجب کم تسلطی شما می شود، مبارزه کرده و به صورت کامل بر خویشتن تسلط خواهی یافت.

اصل خود تلقینی برای تسلط بر خویش

اصل خود تلقینی بر پایه مشاهده های علمی روانشناسی پایه گذاری شده است. ویلیام جیمز در این رابطه می گوید؛ « هر فکر که در ذهن ما کاشته شده باشد و خوب جا گرفته باشد، نیروی خاصی دارد که تلاش می کند آن فکر را به عمل درآورد».

این جمله به این معنی است که فکری که در روان ما ثبت شده باشد ، در کنار سایر عوامل موثر در تحقق آن فکر ، توان آن را دارد که رفتار و کردار ما را به سمت تحقق آن فکر سوق دهد.

مثلاً این باور که من آرامتر هستم ، من را واقعاً آرام می کند. هر فعالیت بیشتر در این زمینه نتیجه را بهتر می کند. هر چه فکر و باور من قوی تر باشد ، نیروی که ایجاد می کند ، قوی تر و تاثیر گذارتر است.

اصل تلقین روانی داری نیرو است. همین نیرو تلقین از راه دور را نیز توجیه می کند. تلقین روانی از راه دور به این معنی است که شما با نیروی تلقینی از راه دور می توانید بر دیگران و اتفاق ها تاثیر بگذارید. این یک واقعیت عجیب ولی امکان پذیر است.

هدف خود تلقینی با هدف ایجاد افکار پر قدرت یکی است. آن اصل فرمولی است که شامل، رفتار یا افکار مورد توجه است. این فرمول به صورت آهسته در تنهایی تکرار می شود.

3

برای نمونه؛

«هر چه بیشتر من فعال شوم ، بیشتر به کارم علاقه مند می شوم». یا این جمله « من روز به روز بر افکارم متمرکز تر می شوم».

هر جمله ای که دوست دارید در شما تقویت شود را تکرار کنید. این جمله ها را روی 30 بار صبح، ظهر و شب تکرار کنید. قالب جمله های شما باید مثبت باشد. می توانید بگویید، «توجه من روز به روز افزایش می یابد» مواظب باشید از این گونه جمله ها پرهیز کنید؛ « حواس پرتی من روز به روز کاهش می یابد». نکته اصلی در جمله های تلقینی این است که جمله مثبت را تکرار کنید و از شکل منفی ان ها بر حذر باشید.

نتیجه تکرار جمله تکیدی خود را زود به زود بررسی کنید. مثلاً؛ وقنی تکرار می کنید که «من روز به روز راست قامت تر می شوم»، را در مکان های مختلف به یاد بیاورید و بدانید که چقدر این جمله را در عمل خود به کار برده اید.

تمرین تسلط بر خویش

اگر به هر دلیل احساس می کنید که بر نفس خود تسلط کامل ندارید ، عیوب خود را بیابید. جمله های تاکیدی و توصیه های لازم برای رفع ان عیوب را روی کارت های کوچک بنویسید. روزی چند بار ان را بخوانید. هر بار فرصت کردید به کارت کوچک خود نگاهی کنید. موارد را مرور کنید. هر هفته یک توصیه و هفته بعد توصیه بعدی را تمرین کنید. به این شیوه علیه عواملی که به بی تمرکزی و بی تسلطی شما می انجامد مبارزه کنید.

چنانچه در رابطه با این مطالب گفته شده تجربه، نظر، پیشنهاد و یا انتقادی دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید.

   

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه