پشتکار
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس 9 داشتن پشتکار

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ مجموعه ای است به هم پیوسته متشکل از 10 درس،برای دست یابی به تساط بر خویشتن، در درس 9 پشتکار را تمرین کنید.

وجود شما در این صفحه وب و خواندن این متن  نشان می دهد که شما به برای بهبود زندگی، حرفه و یا صفات شخصی خود نقشه ای در ذهن دارید. شما می خواهید با تسلط بر خویشتن به روئیاهای خود دست پیدا کنید. شما قصد دارید بر سرنوشت و تقدیر خود حاکم شوید. شما می خواهید از منابع موجود بیشترین استفاده را داشته باشید. بودن شما در این صفحه و مطالعه این متن به این دلیل است که می خواهید شخصیتی قوی و محکم داشته باشید. پس کتاب صوتی را با درس 8 از سری درس های چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ همراهی نمایید. 

از این صفحه دیدن کنید ؛ کتاب صوتی تمرین نیروی حال، اکهارت توله

 تسلط بر خویشتن

شما می خواهید ، موانع و مشکلات پیش روی موفقیت خود را یکی یکی بردارید. با فتح قله های بالای پیروزی بر عیب و ایرادهای خود شخصیت خود غلبه کنید و شخصیت خود را قوی و محکم کنید. شما احتمالاً 8 مقاله قبلی در رابطه با چگونگی تسلط بر خویشتن را مطالعه و تمرین کرده اید. اگر این کار را نکرده اید ، پیشنهاد می کنیم ، مقاله های قبلی را مطالعه کنید. در پایین این صفحه لینک آن ها وجود دارد.

از این صفحه دیدن نمائیید ؛ 21 روش عالی برای کسب و کار موفق

در 8 مطلب قبلی گفتیم که می توان بر نفس خود چیره شد. می توان حاکمیت سرنوشت خود را در دست گرفت. موانع و مشکلاتی در مسیر تسلط بر خویشتن وجود دارد که ما از آن ها به اسم ، عیب ، نقص و ایراد نام بردیم. عیب و ایرادهای مانع تسلط بر نفس و راه کارهای مبارزه با آن ها را همراه با تمرین های عملی بیان کردیم.

از این صفحه نیز دیدن نمائید ؛  بیوگرافی مژگان روستایی پرورش دهنده کروکودیل 

در این مطلب در رابطه با پشتکار و چند تمرین عملی برای رسیدن به تسلط بر خویشتن صحبت می کنیم.

نداشتن پشتکار مانعی عیله تسلط بر خویشتن

پشتکار 3
پشتکار 

بسیار پیش آمده که فردی از همه موانع رسیدن به موفقیت آگاهی می یابد و راه مقابله با آن را نیز یاد می گیرد ، اما به دلیل نداشتن پشتکار کافی از پیشرفت باز می ماند. او در چند قدمی موفقیت تلاش را رها می کند و تسلیم ناملایمات سر راه موفقیت می شود. این افراد دانش و آگاهی کافی برای کار را یاد می گیرند. تا حدودی آن دانش را عملی می کنند. اما  کم کم با سخت شدن مراحل پیشرفت، پا پس می کشند و از تلاش دست بر می دارند. این افراد پشتکار ندارند.

داستان این افراد چون مردانی است که برای یافتن طلا چندین کیلومتر کوه را می کنند ، اما در چند قدمی (در 90 سانتی متری) طلا به سنگ سختی می رسند و از کار دست می کشند. در حالی که اگر فقط چند متر دیگر را می کندند ، طلا  را می یافتند و پیروز برمی گشتند. اما آن ها به علت نداشتن پشتکار و پایداری در تلاش از موفقیت دور می شوند.

تمرین پشتکار

اگر شما دانش تسلط بر خویشتن را یاد گرفته اید و با موانع و مشکلات پیش رو آشنایی دارید ، راه کار های مبارزه با موانع را پیدا کنید و در فعالیت های روزانه خود آن را تمرین کنید.

برای این که بدانید که در کارهای خود پشتکار دارید ، به رفتار و کردار خود دقت کنید. در صورتی که مشاهده کردید که پشتکار شما کم است، برای تقویت آن تمرین زیر را انجام دهید.

از کار های کوچک شروع کنید. برای نمونه ، اگر تصمیم دارید که مرتب و منظم باشید ، وسایل شخصی و لباس کار خود را هر روز که به منزل یا محل کار می رود ، مرتب و منظم در یک جای دقیق قرار دهید. این کار را مرتب و همیشه تکرار کنید. برای کارهای خود زمان معین تعین کنید. برنامه خود را طوری تنظیم کنید که زیاد بی کار نمانید. به فعالیت های مفید بپردازید. از کاهلی ، سستی و تنبلی  بپرهیزید. با نامرتب بودن و شلختگی مبارزه کنید. سرعت عمل داشته باشید و به موقع تصمیم بگیرید.

یک نمونه ساده، برای داشتن پشتکار؛

اگر دندان پزشک به شما سفارش کرده است که علاوه بر شب ها ، صبح ها هم مسواک بزنید ، این کار را انجام دهید.

یک نمونه ساده دیگر برای داشتن پشتکار؛

اگر تصمیم به یادگیری زبان انگلیسی در منزل نموده اید ، در هر شرایطی این کار را انجام دهید. حتی اگر روز پر کار و پر مشغله داشتید ، تلاش آن روز برای زبان آموزی را تعطیل نکنید. اجازه ندهید ، شرایط سخت شما را دلسرد و نا امید کند. در تمرین زبان خود همیشه پشتکار داشته باشید. یک ساعت مشخص را برای تمرین زبان آموزی معین کنید. در موقع مقرر هر کار دیگر را رها کنید و به مطالعه زبان بپردازید.

هر هدفی که دارید ، برای رسیدن به آن باید پشتکار و مداومت داشته باشید. تلاش بدون پشتکار نتیجه نیک در پی ندارد. زمانی می توانید به فرجام نیک فعالیت های خود دست یابید که پشتکار در کنار همت عالی و تلاش مستمر داشته باشید.  تلاش مستمر است که شما را به اهداف تان می رساند.

یادتان باش د، شما این جا هستید ، چون قصد دارید ، مهارت تسلط بر خویشتن را بیاموزید و آن را در زندگی خود عملی نمائید.

برای رسیدن به تسلط بر خویشتن افدام های زیر را انجام دهید؛

پشتکار

  • عیب و ایراد های خود را مشخص کنید.
  • راه کار غلبه بر آن عیب و ایراد را پیدا کنید.
  • مشخص کنید، چگونه می خواهید آن عیب را در خود از بین ببرید.
  • راه کار مشخص شده را در فعالیت های روزانه خود عملی کنید.
  • در رفع عیب و ایرادهای خود پشتکار و مداومت داشته باشید.

 پایداری در تلاش برای رفع نواقص خود و تقویت جنبه های مثبت شخصیت شما امری ضروری و انکار ناپذیر است. با مدامت در تلاش برای تسلط بر خویشتن به اعتماد به نفس و عزت نفس خود بیفزائید. اعتماد به نفس بالا و عزتمندی به موفقیت شما منجر می شود.  

تمرین عملی برای داشتن پشتکار

 برای داشتن پشتکار کارتی تهیه کنید.

روی کارت خود این جمله تلقینی مثبت را یادداشت نمائید.

« برای موفق شدن، تلاش سخت به مدت کوتاه کافی نیست ، بلکه بر عکس به تلاشی شدید ، مستمر و دائمی نیاز دارم».

کارت را در جایی که در طول روز به طور مداوم آن را ببینید،  قرار دهید. هر گاه که چشمتان به نوشته روی کارت افتاد ، آن را با صدای نسبتاٌ بلند تکرار کنید. تا جمله تاکیدی در ذهن شما ثبت و ضبط شود. با ثبت آن جمله در ذهن نیمه هوشیار خود آن را به صورت عادت در می آورید. پس از چند هفته تمرین و تکرار متوجه می شوید که تسلط شما به میزان زیادی افزایش یافته است.

هر جمله تاکیدی که فکر می کنید به تمرکز شما بر افزایش پشتکار کمک می کند ، روی کارت های کوچک بنویسید. آن را جلو دید خود قرار دهید. با دیدن آن همراه با تکرار جمله ، نکته آن را در رفتار و کردار خود عملی کنید. نگران کند بودن پیشرفت خود نباشید. به تدریج با تمرین و پشتکار با تغییرات کوچک در رفتار بیرونی ، تغییرات بزرگی در درون شما به وقوع می پیوندد. با تسلط بر رفتار بیرونی ، افکار و ویژگی های شخصیتی خود را تقویت می کنید.

پشتکار را همیشه و همه جا برای هر هدفی که قصد رسیدن به آن را دارید ، داشته باشید. پشتکار ، مداومت و استمرار در هر کاری نیتجه بخش و موثر واقع می شود. با تلاش صادقانه و داشتن مداومت در آن است که می توان پله های طرقی و موفقیت را یکی پس از دیگری طی کرد و موفق شد. آیا شما در انجام اهداف و کارهای خود پشتکار را تجربه کردیه اید؟ آیا به علت سهل انگاری و نا امیدی دست از تلاش برداشته اید؟ یا نه هیچ مانعی شما را از تلاش مایوس نکرده است؟  تجربه ، نظر ، پیشنهاد و انتقادهای سازنده خود را در رابطه با تسلط بر خویشتن و داشتن پشتکار با ما به اشتراک بگذارید. 

⇒         

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه