اغراق
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس 8 مبارزه با اغراق و زیاده روی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ در درس هشتم از مجموعه درس های تسلط بر خویشتن مبارزه با اغراق و زیاده روی را تمرین می کنیم.

آیا شما بر رفتار و افکار خود تسلط دارید؟ می دانید که تسلط بر خویشتن ، چه مزایایی برای شما به ارمغان می آورد؟ آیاعیب و ایرادهایی که مانع تسلط بر خویشتن می شوند ، را می شناسید؟ برای رفع آن ها راه حل هایی را دارید؟ با تمرین های عملی چگونگی دست یابی به تسلط بر خویشتن چقدر آگاهی دارید؟

مجموعه درس های تسلط بر خویشتن کلاس درسی است که در آن علاقه مندان تسلط بر خویشتن ، می توانید راه های چگونگی تسلط بر خویشتن را بیاموزید. همراه با کتاب صوتی ، راه کارهای عملی و تمرین های روزانه را یاد بگیرید. آن راه کار و تمرین ها را برای مسلط شدن بر خواهش های نفسانی و به دست آوردن اعتماد به نفس و عزت نفس مورد استفاده قرار دهید.

مطالب این صفحه مفید می باشد ؛ چگونه کسب و کار پر سود خود را بودن داشتن سرمایه شروع کنیم

تسلط بر خویشتن

برای این که بتوانید بر خویشتن مسلط شوید ، این مجموعه را از درس اول تا آخر مطالعه و تمرین کنید. در هفت درس گذشته 8 گام مهم رسیدن به تسلط بر خویشتن را مفصل برایتان توضیح دادم. در این درس چگونگی مبارزه با اغراق و زیاده روی را تمرین می کنیم. اغراق و زیاده روی مانعی برای تسلط بر خویشتن است. اغراق و زیاده روی در هر کاری اثر بد برجا می گذارد و زیان ناشی از آن ما را از اهداف مان بازمی دارد.

از این صفحه دیدن نمائید ؛ کتاب صوتی قدرت برنامه ریزی برایان ترسی

اغراق3

برای مبارزه با اغراق و زیاده روی این مقاله را تا آخر بخوانید. در ادامه راه کارهای مبارزه با این عیب و نقص را به شما خواهم گفت.

می توانید از این صفحه نیز دیدن کنید؛ بیو گرافی بار بارا دی انجلیس

چند نمونه از موارد اغراق آمیز؛

فرض کنید؛ شخصی به کنسرت می رود. او از کنسرت خیلی خوشش می آید. از کنسرت برمی گردد و کنسرت را برای شما بازگو می کند. او میزان رضایت و خوشحالی خود را با کلمات بزرگ و خوب بازگو می کند. مثلاً می گوید؛ «این کنسرت واقعاً عالی بود. بی نظیر بود. رهبر اُرکستز فرد نابغه ای بود». او همچنین برای تبین و تایید حرف هایش ، حالتی به چهره خود می دهد و از حرکت دست ها و چشم هایش استفاده می کند که نشان می دهد که این ارکستر از هرچیزی که تصورش را می کنید،  بهتر و برتر بوده است.

مثالی دیگر؛ یکی از نزدیکان شما خبری به شما می دهد. شما برای تایید حرف های او با چشمانی گشاده و دهان باز شده با حرکات دست و بدن تعجب خود را نشان می دهید.

مثالی دیگر؛ موقعی که دارویی تلخ را می خورید ، صورت خود را در هم می کشید و با حالت انزجار می گویید که این دارو واقعاً نفرت انگیز است.  موارد اغراق آمیز زیادی وجود دارد که در این جا فرصت بازگو کردن همه آن ها نیست.

از مثال های بالا چنین دریافت می شود که برای این که احساسات خود را به گونه بهتری بیان کنیم، عکس العمل های اغراق آمیز را به نمایش می گذاریم. کسی که بر نفس خود مسلط است ، رفتارهای اغراق آمیز نشان نمی دهد. بلکه عکس العمل طبیعی دارد.

چگونه عکس العمل درست داشته باشیم؟

 برای نمونه کسی که بر خود مسلط است ، موقع ترکیدن لاستیک اتومبیل ، به جای این که از جا بجهید و بپرید ، آرام بر می گردد و به آن نگاه می کند. یا هنگامی که دارد خوراکی با طعم خاص (ترش و تندو …) می خورد ، با استفاده از کلمات درست و بدون زیاده روی و یا رو ترش کردن ، نظر خود را رابطه با طعم و مزه آن را بیان می کند.

در تمام مواردی که در طول شبانه روز با آن برخورد می کنید ، سعی کنید رفتار طبیعی و بدون اغراق داشته باشید. عکس العمل های کنترل شده به تسلط بر خویشتن می افزاید. این گفته به این معنا نیست که از عکس العمل های طبیعی در زمان خوشحالی و یا ناراحتی و یا درد و … جلوگیری کنید.

اغراق 2

اگر کسی خبر فوت عزیزش را به شما داد ، طبیعی است که ناراحتی خود را نشان دهید و به او بفهمانید که از شنیدن این موضوع متاسف شده اید.

نکته مهم؛ در رابطه با عکس العمل درست

 با خواست و اراده خود تصمیم بگیرید در چه جایی چه عکس العملی داشته باشید. عکس العمل ارادی به تسلط بر نفس شما منجر می شود. اگر حالت منطقی خود را حفظ نمایید، در زمانی که احساسات طبیعی را خود را نشان می دهید ، حرکت صورت ، دست ها و بدن شما طبیعی است و اغراق و زیاده روی در آن دیده نمی شود. این بر مخاطب شما تاثیر خوبی می گذارد. تغییر موجه و با دلیل در حرکات و رفتار شما در شرایط رخ دادهای طبیعی موجه و قابل قبول است.

فقط در مواردی که ضرورت دارد از حرکات بدن و تغییر چهره و صدا استفاده کنید. عکس العمل های همراه با احساسات و هیجان های زیاد در سایر موارد اغراق محسوب می شود و باید جلو آن را گرفت.

چه مواقعی اغراق می کنیم؟

در زمانی که مخاطب قرار می گیرید و یا زمانی که می خواهید احساسات خود را بیان کنید ، ممکن است از احساسات و هیجان های اغراق آمیز استفاده کنید. شما باید در موقعی که مخاطب قرار می گیرید ، احساس های طبیعی خود را نشان دهید و در هیچ موردی اغراق به خرج ندهید. در رابطه مخاطب قرار دادن دیگران نیز ، باید رفتاری کنترل شده و ارادی داشته باشید.

تسلط بر عکس العمل هلی بیرونی به تسلط بر درون و روح و روان شما منجر می شود. کنترل عکس العمل های خود را در دست بگیرید. برای این کار تمرین زیر را انجام دهید.

در این مرحله عیب های خود را بشناسید؛ در رفتار و کردار خود دقت کنید، ببینید؛

  • آیا در حین حرف زدن دست های خود را زیاد حرکت می دهید.
  • آیا در هنگاهی که می خواهید ، احساس های خود (ناراحتی و غم یا خوشحالی) را بیان می کنید ، صدای خود را زیاد بالا می برید؟
  • آیا از کلمه های اغراق آمیز زیاد استفاده می کنید؟
  • آیا برای بیان اظهارت خود ، گرایش دارید ، زیاد از اشارات صورت استفاده کنید؟

تمرین عملی مبارزه با اغراق و زیاده روی

عیب های خود را بیابید. مواردی که نشان می دهد که شما در رفتار و کردار خود اغراق می کنید را به دقت مشخص کنید. برای رفع آن ها راه کار خود را مشخص کنید. دقت کنید در مواردی که آن حرکات را انجام می دهید، بر خود مسلط شوید و رفتار خود را به کنترل خود در آورید. نگران کند بودن پیشرفت خود نباشید. تغییر در رفتار و عادت های ریشه دار کار وقت گیر و زمان بر می باشد. صبور باشید و با طاقت و حوصله به تمرین غلبه بر عیب های خود ادامه دهید.

پس از چند هفته به تدریج تسلط شما بر عکس العمل های بیرونی و درونی افزایش خواهد یافت. برای تسلط کامل بر خویشتن موارد دیگری نیز باید رعایت کنید. در متن های بعدی به آن موارد می پردازیم.

آیا تا کنون تجربه های مشابه با انچه در متن بیان شد را داشته اید؟ در آن مواقع چگونه رفتار کرده اید؟ آیا اغراق به کار برده اید یا مسلط و مقتدر برخورد کرده اید؟ هر گونه  تجربه و نظزی در رابطه با موانع پیشرفت تسلط بر خویشتن و راه کارهای مبارزه با آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه