کتاب صوتی مصلح الدین ، زندگینامه سعدی شیرازی

کتاب صوتی مصلح الدین

نویسنده: امین فقیری

گوینده: شاهین بهروزی

ناشر صوتی: استودیو نواسازان باران کردستان

20,900 تومان

دسته بندی : دسته بندی نشده

کتاب صوتی مصلح الدین ، بیوگرافی سعدی شیرازی یکی از بزرگترین شعرا ایرانی را بازگو می نماید، شاعری که بعد از سالها هنوز هم کتب او بسیار هنوز هم آثار او بسیار محبوب هستند. مصلح الدین سعدی شیرازی را در این کتاب با هم بیشتر بشناسیم.

زندگی نامه مصلح الدین سعدی شیرازی

ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلح بن عبدالله بن مشرّف متخلص به سعدی (606-690 هجری قمری) شاعر و نویسنده فارسی زبان، اهل ذوق و ادب بوده است. استاد سخن، پادشاه سخن، شیخ اجل، از القاب سعدی است. پدر سعدی از عالمان دینی بود. او در دربار اتابک مشغول به فعالیت بود. سعدی از دوران کودکی تحت تعلیم پدرش قرار گرفت. او پدرش را در همان سال های اولیه نوجوانی از دست داد و تحت تکفل جد مادریش قرار می گیرد.

تعلیم در بغداد

سعدی آموزش های اولیه را در شیراز پشت سر گذاشت و در نوجوانی به عزم ادامه تحصیل به بغداد می رود. در نظامیه بغداد که بزرگترین مرکز علم و دانش جهان اسلام است، مشغول به تحصیل می شود. در بغداد تحت تعلیم جمال الدین ابوالفرج عبدالرحمان محتسب قرار می گیرد. بعدها سعدی از جمال الدین به عنوان شیخ و مربی یاد می کند.

این کتاب صوتی را نیز بشنوید: کتاب صوتی پیامبر و دیوانه

 

سفرهای سعدی

سعدی تا سن 46 سالگی از عراق امروز به سوریه قدیم (که لبنان نیز شاملش بود) مصر، حجاز و قسمت هایی از آناتولی سفر می کند. مدتی در دمشق اقامت می کند، لیکن به علت دلخوری از دوستانش، از آن ها جدا شده و سر به بیابان می گذارد. در بیابان توسط خارجی ها اسیر می شود. خارجی ها او را به طرابلس می برند و مجبورش می کنند برایشان بی گاری کند. زنی تاجر سعدی را باز خرید و آزاد می کند.

مهارت های سعدی

سعدی در علم صرف، نحو، لغت، کلام، منطق، حکمت الهی و حکمت عملی تبحر داشت. دانش و تبحر او در حکمت را می توان در تمام آثار به جا مانده ازش مشاهده کرد.

بیشتر عمر سعدی، در زمان اتابکان فارس و حمله مغول به ایران و نابودی حکومت آن زمان ایران ( خوارزمشاهیان و عباسیان) سپری شد. در آن زمان سرزمین شیراز به سبب تدابیر ابوبکر بن سعد، ششمین و معروفترین اتابک سَلغُری شیراز از حملع مغول در امان ماند. قرن ششم و هفتم که سعدی در آن می زیست، مصادف با اوج گیری تصوف در ایران بود. تاثیر این جریان فکری و فرهنگی در آثار سعدی قابل مشاهده است.

مذهب سعدی

سعدی در مدرسه نظامیه بغداد تحصیل کرده بود.  در این مدرسه فقه امام شافعی و کلام اشعری تدریس می شد. در زمان سعدی تفکر اشعری متداول و رایج بوده و در آثار سعدی نشانه های بسیاری از این مذهب و مسلک به وضوح نمایان است. اما نکته قابل توجه در آثار او این است که وی در آثارش اسراری بر تبلیغ مذهب خود و زیر سوال بردن سایر مذاهب نکرده است. بلکه بیشتر اصول و مبانی اخلاقی را در آثارش تبین کرده است.

اتمام مهاجرت و بازگشت به ایران

در سال 1256 میلادی، سعدی در آواخر 46 سالگیش به ایران (شیراز) باز می گردد و تحت حمایت اتابکان فارس قرار می گیرد. یک سال پس از بازگشت به زادگاهش کتاب بوستان را به رشته تحریر در می آورد. کتاب بوستان بخش اعظمش به شیوه نثر نوشته شده است.

پس از اتمام بوستان، سعدی در لاکش فرو می رود. تفکری بزرگ او را در بر می گیرد، با نگاهی به پشت سر و روزهای رفته عمر،  گذشته اش را مرور می کند، نگران می شود که در این چند ساله عمر کاری نکرده و زندگیش را به بطالت گذرانده است، نوشتن گلستان را به توصیه و تحریک دوستانش، آغاز می کند، در حدود 5- 6 ماه آن را به پایان می رساند. او در این کتاب که برخی، از آن با عنوان معجزه اسم برده اند، بلاغت و فصاحت زبان فارسی را به آخرین درجه اش رسانید است.

سبک فعالیت سعدی

او در ابتدای نوشتنش از سبک متداول آن زمان استفاده می کند، با مطالعه کارهای خواجه عبدالله انصاری از او پیروی می کند و سبک او را به کار می گیرد. بالاخره سبک خودش را در نوشتن پیدا می کند و نوشته های بعدی را به سبک و روش خود می نویسد. پس از نوشتن بوستان و گلستان نام سعدی بر سر زبان ها می افتد. این دو کتاب، او را بلند آوازه می کند. در زمان سکونت در شیراز زندگی را با سرودن و مراقبه طی می کند و برای امرار معاش برای درباریان، امیران وزیران و همچنین طرفدارانش شعر می سراید.

علاقه مندی سعدی به شاهنامه

سعدی از شاه نامه تاثیر پذیرفته و در آثارش اشارهای مختلفی به اسم های موجود در شاه نامه کرده است. تاثیر شاهنامه را در کتاب بوستان می توان دید. سبک بوستان به سبک (وزن و قالب شعری) کتاب شاه نامه است. سعدی در کتاب بوستان از فردوسی و نام های اساطیری موجود در شاهنامه نام برده است. وی بر زبان فارشی تاثیری شگفت گذاشت. به گونه ای که فارسی سعدی به فارسی امروزی بسیار شباهت دارد. آثار سعدی مدت طولانی در مکتب خانه ها و مدارس به عنوان منبع آموزش زبان و ادبیات فارسی تدریس شده است. بسیاری از ظرب المثل های رایج در زبان فارسی از آثار سعدی اقتباس شده است. ساده نویسی و ایجاز از ویژگی آثار اوست.

این کتاب صوتی را نیز بشنوید: دانلود رایگان کتاب صوتی تمرین نیروی حال اکهارت توله

 

آثار و کتاب های سعدی

کلیات سعدی شامل؛ گلستان به نثر، بوستان به نظم و غزلیات می باشد. همچنین آثاری در قالب؛ تک بیت، قصیده، قطعه و ترجیع بند به زبان فارسی و عربی دارد. غزلیات سعدی بیشتر در وصف عشق زمینی است، گرچه در زمینه های پندآموز و عارفانه نیز غزلیاتی دارد. گلستان و بوستان سعدی علاوه بر فارسی زبانان، بر اندیشمندان غربی چون ولتر و گوته تاثیر چشمگیری گذاشته است.

سعدی اولین شاعری است که شعرهایش به زبان های خارجی نیز ترجمه شده است. حافظ از جمله شاعرانی است که تحت تاثیر سبک سعدی قرار گرفته و به سبک سعدی غزلیاتش را سروده است. نویسندگانی چون ابراهیم گلستان و محمدعلی جمال زاده از آثار سعدی تاثیر گرفته اند. همچنین اشعار سعدی به موسیقی راه پیدا کرده و خوانندگانی چون؛ تاج اصفهانی، محمدرضا شجریان و غلام حسین بنان غزل های سعدی را خوانده اند. برای تجلیل و تقدیر از این شاعر گران قدرشیرازی، در تقویم ایران، اول اردیبهشت، روز آغاز نگارش گلستان، به اسم روز سعدی، نام گذاری شده است.

در کتاب مصلح الدین توضیحات بیشتری در مورد زندگی نامه این شاعر بزرگ و محبوب ایرانی آمده است.

قسمتی از کتاب مصلح الدین را با صدای شاهین بهروزی با هم بشنویم

 

20,900 تومان

2 دیدگاه برای کتاب صوتی مصلح الدین ، زندگینامه سعدی شیرازی

  1. متین

    سلام دستتون درد نکنه من برای اولین بارم بود که زندگینامه ی سعدی رو خوندم وخیلی برام جالب بود.

    • admin

      سلام متین عزیز. خوشحالیم این مطلب برات مفید بود

  2. زیبا

    چقدر صدای گویندتون عالیه. واقعا لذت بردم . اولین باره کتاب صوتی زندگینامه سعدی رو میبینم و خریدمش. ازتون واقعا ممنونم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات پیشنهادی