بیوگرافی هنری فورد خالق کمپانی قدرتمند فورد
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی هنری فورد خالق کمپانی قدرتمند فورد

نام فارسیهنری فورد
نام انگلیسیHenry Ford
تاریخ تولد۳۰ ژوئیه ۱۸۶۳
تاریخ فوت۷ آوریل ۱۹۴۷
محل زندگیگرینفیلد تاونشیپ، دیربورن، میشیگان، ایالات متحده آمریکا
نام همسرکلارا جین برایان
شغلکارآفرین، مخترع و نویسنده

بیوگرافی هنری فورد، خالق کمپانی قدرتمند فورد، را می‌توان نماد بارزی از  خواستن پس از شکست و تسلیم نشدن دانست. او همواره سودای ریسک کردن را در سر داشت.

هنری فورد بیش از هر فرد دیگری در ارائه روش‌های تولید انبوه صنعت نوین نقش داشته است. به‌کارگیری این روش‌ها توسط او، استاندارد زندگی را ابتدا در میان مردم کشور خود و در نهایت در تمام کشورهای جهان به طور وسیع افزایش داد. هنری که در خانواده‌ای کاملاً کشاورز و مزرعه‌دار به دنیا آمده بود. برخلاف رسوم آن زمان که پسرها بیشتر ادامه رو شغل پدر بودند، هیچ علاقه‌ای به کار کشاورزی نداشت. خیلی زود دریافت که به‌جای علاقه به گاو آهنگ، بسیار علاقه‌مند است از نحوه کار و مکانیزم آن سر در بیاورد. هنری فورد در همان سنین کودکی به همان اندازه که از کار در مزرعه و کشاورزی بیزار و فراری بود، به کار با ابزارآلات مکانیکی علاقه بسیار نشان می‌داد.

تولد هنری فورد

هنری فورد در 30 جولای سال 1863 در دهکده گرین فیلد دیترویت ایالات میشیگان آمریکا به دنیا آمد. او یکی از 6 فرزند خانواده نسبتاً پرجمعیت ویلیام فورد و ماری لیکی گات بود. خانواده او همان‌طور که پیش‌تر ذکر کردیم مزرعه‌دار و به کار کشاورزی مشغول بودند. پدر او ویلیام فورد متولد ایرلند است. اما بعدها به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد و جزو مهاجرین آمریکا به‌حساب می‌آیند.

مادرش؛ ماری دختر یک زوج بلژیکی مهاجر در آمریکا بود. هنری در همان سال‌های کودکی‌اش عدم داشتن علاقه نسبت به کار کشاورزی را بروز داده بود. با مرگ مادرش دچار پریشان‌حالی و بحرانی روحی شد. او فقط 12 سال داشت که مادرش را از دست داد بعدازاین ماجرا بود که درخواست پدر را مبنی بر کمک به او در کار کشاورزی نپذیرفت. شاید هنری فورد از معدود افرادی بود که همان ابتدا علاقه خود را کشف کرده بود و چیزی که سبب ماندگاری نام وی در تاریخ شد، هم‌راستا بودن علاقه و استعدادش بود.

تولد هنری فورد

دوران جوانی هنری فورد

ساعت جیبی که در 15 سالگی از پدرش هدیه گرفته بود را بارها باز می‌کرد و قطعات آن را از هم جدا کرده و سپس دوباره به هم وصل می‌کرد. در سن 16 سالگی او به شهری در اطراف دیترویت رفت و 3 سال در آنجا به‌عنوان شاگرد و کارآموز مکانیکی، کار کرد. شاید در آن سال‌ها که دستمزد هفتگی او 2.5 دلار بود هیچ به ذهنش نمی‌رسید که روزی دستمزد هزاران کارگر از جیب او پرداخت شود.

اما این دل کندن از دیار پابرجا نبود و هنری که دل در گرو دختر مزرعه‌دار همسایه‌شان داشت. در سال 1882 به خانه بازگشت. او به ناچار و علی‌رغم میل باطنی پیشنهاد پدر را که می‌خواست او را وارث خود کند پذیرفت. اما در آن زمان هم بیشتر اوقاتش را در کارگاه ماشین‌آلاتی که خودش در مزرعه ساخته بود، سپری می‌کرد و به ساخت و تعمیر قطعات مکانیکی مشغول بود. در همین کارگاه بود که او کار روی موتورهای بخار قابل‌حمل وستینگ هاوس را شروع کرد.

زندگی شخصی هنری فورد

در این زمان هنری در کالج کسب‌وکار گلد اسمیت، تحصیلات خود را در رشته تجارت ادامه داد. هنری فورد عاقبت در سال 1886 با کلرامین براین ازدواج کرد. حالا دیگر انگیزه‌ای برای ماندن در مزرعه پدری نمانده بود. پس او به همراه همسرش راهی دیترویت شد. حاصل این ازدواج که در 22 سالگی فورد صورت گرفت، 5 سال بعد فرزند پسری بود به نام ادسل. هنری فورد در سال 1891 در شرکت برق ادیسون به‌عنوان تکنسین مشغول به کار شد.

پس از دو سال به سمت مهندس ارشد ارتقا پیدا کرد و با این ارتقا شغلی پول لازم و همچنین زمان کافی را برای انجام آزمایش روی موتورهای بنزینی در اختیار داشت. در همان ابتدا کالسکه بدون اسب چشم او را گرفته بود. در سال 1896 این ایده خود را عملی کرد و آن را چهارچرخه فورد نامید. هنری فورد به‌خاطر آزمایش‌هایش مورد تشویق ادیسون هم قرار گرفته بود. در سال 1899 شرکت خودروسازی دیترویت را تأسیس کرد.

زندگی خصوصی هنری فورد

ابتدای کار خودروسازی و دو شکست پیاپی برای هنری فورد

شرکت خودروسازی دیترویت، به‌هیچ‌عنوان شروع خوبی برای هنری فورد نبود و به موفقیت وی بیانجامید. اتومبیل‌های تولید شده از کیفیت خوبی برخوردار نبودند و هزینه بالایی به هنری تحمیل می‌کردند که تنها ضرر به بار می‌آمد. بنابراین در سال 1901 هنری فورد این شرکت را منحل کرد.

در همان سال فورد با کمک هارولد ویتلز، اتومبیلی با 26 اسب بخار طراحی و تولید کرد. این موفقیت باعث جمع شدن دوباره سهام‌داران شرکت دیترویت شد و این بار نام شرکتشان را هنری فورد گذاشتند. اما درگیری‌های بسیاری بین فورد و سهام‌داران به وجود آمد و هنری فورد شرکت را ترک کرد. سهام‌داران نام کادیلاک را برای شرکت انتخاب کردند.

شرکت موتور فورد

دو سال بعدازاین دو شکست متوالی، هنری فورد به‌هیچ‌عنوان خود را تسلیم نکرد و به دنبال جبران مافات بود؛ بنابراین در سال 1903 سومین شرکت خود را با شراکت الکساندر مالکومسن تأسیس کرد. این بار شریک فورد نمی‌توانست افکار او را مبنی بر پایین نگه‌داشتن قیمت و افزایش تولیدات بپذیرد.

 بنابراین فورد با مالکیت سهام او به مقام ریاست شرکت رسید. بعدازاین بود که با تولید اتومبیلی با سرعت 91.3 مایل در ساعت رکورد پرسرعت‌ترین اتومبیل روز را از آن خود کرد. این خودرو با نام 999 توسط برنلی ولد فیلد، راننده مسابقه‌ای، معرفی شد و بنابراین برند فورد در آمریکا به شهرت رسید و شاید این نقطه را شروع دوران درخشش هنری فورد بتوان نامید.

مدل T و تحول عظیم در صنعت خودروسازی جهان

هنری در سال 1908 مدل T را به بازار عرضه کرد. او که از موفقیت این طرح خود مطمئن بود تبلیغات گسترده‌ای را برای آن ترتیب داد. به‌علاوه او دست به تغییرات در سبک و سیاق فروش اتومبیل زد.

او که این نکته را دریافته بود که با کاهش هزینه‌های تولید می‌تواند محصولاتش را با قیمت پایین‌تر و در تعداد کثیر بفروشد، هر روز در پی طرح‌ریزی برنامه‌های بهتر از پیش بود. این برنامه‌ها سبب شد تا قیمت مدل T از 825 دلار اولیه به 500 دلار و سرانجام به 290 دلار کاهش پیدا کند و در عوض میزان فروش به 470 هزار دستگاه برسد. حالا دیگر بیش از نیمی از اتومبیل‌های آمریکا خودروهای سیاه‌رنگ فورد بودند. در سال 1903 تا 1908، هنری فورد 9 مدل خودرو مختلف را تولید کرد، مدل‌های: A, R, N, K, F, C, AC, B,S.

جبران شکست‌های متوالی هنری فورد

در میان اینها موفق‌ترین مدل، مدل N بود که یک مدل درجه یک و کاربردی از لیست خودروهای لوکس به شمار می‌رفت و به‌عنوان خودرویی کاملاً لوکس شناخته شد. اما این یکه‌تازی هنری فورد همیشگی نبود. در اواسط دهه 20 خودروسازان رقیب، نقطه‌ضعف‌های خودروهای هنری فورد را شناسایی کرده بودند و در کارهای خود جبران کردند. از جمله شرکت جنرال موتورز که اتومبیل‌هایش را در رنگ‌ها و جلوه‌های متفاوت به مشتریان عرضه می‌کرد.

فورد با وجود تذکرهای اکسل حاضر به تولید خودروهایش در رنگی غیر از مشکی نبود و همواره به این شعار خود پایبند بود که: “همه مشتریان حق دارند اتومبیلی به رنگ دلخواهشان داشته باشند. تا زمانی که این رنگ سیاه است! ” بنابراین جنرال موتورز بازار خودرو را در دست گرفت.

جبران شکست های متوالی هنری فورد

مدل A و پایان شکست

سرانجام وی دست از سماجت برداشت و تغییر را قبول کرد. برای این امر او مدتی کارخانه‌هایش را تعطیل کرد و تمام تمرکزش را بر روی طراحی مدلی جدید گذاشت و با مدل A به عرصه رقابت بازگشت. این بار او که درس خوبی از شکست قبلی‌اش گرفته بود. هرسال یک تغییر کوچک در سیستم اتومبیل‌های خود ایجاد می‌کرد.

او در مدل A برای اولین‌بار از لوگوی آبی معروف فورد استفاده کرد. این مدل موفق هنری فورد ثروت بی‌شماری را برای او به ارمغان آورد. هنری در ادامه فعالیت‌هایش بیشتر روی توسعه موتور خودروهایش کار می‌کرد. در همین راستا موتور V8 را ساخت که به‌عنوان قدرتمندترین موتور سال 1932 شناخته شد و تا 25 سال تولید و فروش آن ادامه داشت. پس از آن لینکلن زیفر را تولید کرد که جزو لوکس‌ترین خودروهای جهان بود. کار بعدی او اتومبیل فورد مرکوری بود که از موتور V8 در آن استفاده و ظاهرش بسیار زیبا و لوکس بود. این خودرو توسط پسرش ادسل طراحی شده بود.

هنری فورد، نماد انقلاب صنعتی دوم

هنری فورد که در همان گام‌های اولیه‌اش تمایل به تولید انبوه را نشان داده بود و برای این طرز فکرش بهای فراوانی نیز داده بود. بر این باور بود که تکنولوژی بیش از هر چیز به کارگر ماهر نیاز دارد. او اعتقاد زیادی به بازدهی بالا داشت و به همین خاطر دستمزد کارگرانش را بیش از دوبرابر افزایش و به 5 دلار رساند. به‌علاوه ساعات کاری را نیز کاهش داده بود.

همین امر باعث بالارفتن چشمگیر بازدهی کارگرانش شد و در نهایت موجب رونق در کسب‌وکارش گردید. از دلایل موفقیت هنری فورد می‌توان به؛ عقیده به تولید انبوه، توجه به دستمزد کارگران و همچنین حفظ رفاه آن‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر فراوان او اشاره کرد. او که هیچ ابایی از خطر کردن نداشت در زمانی مناسب وارد صنعت ساخت هواپیما نیز شد. این دو عقیده هنری فورد، یعنی: تولید انبوه و استفاده از کارگر ماهر، منجر به انقلاب صنعتی دوم شد. به همین خاطر بسیاری بر این باورند که هنری فورد بهترین نماد انقلاب صنعتی دوم است.

سال‌های پایانی عمر او

بیوگرافی هنری فورد را با سال‌های پایانی و مرگ او به پایان می‌رسانیم. ریاست شرکت فورد که به عهده ادسل فورد، تنها پسر هنری فورد بود در سال 1943 که ادسل در اثر سرطان جان خود را از دست داد، خالی مانده بود. هنری فورد در این سال‌ها سالخورده و بیمار بود و چندین بار ایست قلبی داده بود. بااین‌وجود تصمیم گرفت به ریاست شرکت باز گردد. با وجود مخالفت هیئت‌مدیره او به کرسی ریاست نشست و سال‌های پایانی عمرش را هم در شرکتش سپری کرد. سرانجام در 7 آوریل 1974 هنری فورد، در سن 83 سالگی درگذشت. مزار او در گورستان فورد در دیترویت است.

فورد در سال ۷ آوریل ۱۹۴۷ در 83 سالگی درگذشت.

کلارا جین برایان

زندگینامه های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه