بیوگرافی مارک زاکربرگ جوان میلیاردر خودساخته
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی مارک زاکربرگ جوان میلیاردر خودساخته

نام فارسیمارک زاکربرگ
نام انگلیسیMark Zuckerberg
تاریخ تولد۱۴ مهٔ ۱۹۸۴
محل زندگیکالیفرنیا
نام همسرپریسیلا چان
شغلمؤسس فیس‌بوک متا در سال ۲۰۰۴، جوانترین میلیاردر جهان تا سال ۲۰۰۸

بیوگرافی مارک زاکربرگ جوان کارآفرینی که در 19 سالگی میلیاردر شد، می‌تواند انگیزه‌بخش تمام جوانانی باشد که در سنین کم می‌خواهند رؤیاهای خود را تحقق بخشند.

با تشکر از شبکه اجتماعی فیس‌بوک که مردم در سراسر جهان به‌راحتی می‌توانند با تمام دوستان خود در ارتباط باشند. در چندین سال اخیر، جامعه چنین فرصتی نداشت. اما اکنون همه چیز تغییر کرده است. بااین‌حال، فیس‌بوک محدود به ارتباطات و آشنایان نیست. گروه‌های علاقه‌مند متعدد و فن پیج‌هایی وجود دارند که به جمع‌شدن افراد با یکدیگر کمک می‌کنند. همچنین واقعیت دیگری که در مورد فیس‌بوک وجود دارد این است که یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ از پروفایل‌ها و اطلاعات شخصی افراد است که از محبوب‌ترین سایت‌های دوست‌یابی عبور می‌کند و شانس پیداکردن نیمه دوم در آن بسیار چشمگیر است.

دوران کودکی و جوانی مارک زاکربرگ

مارک الیوت زاکربرگ در 14 می 1984 در White Plains نیویورک، در یک خانواده تحصیل کرده متولد و در روستای نزدیک Dobbs Ferry بزرگ شد. پدر او، ادوارد زاکربرگ، یک دندان‌پزشک و مادرش، کارن، قبل از تولد چهار فرزند مارک، رندی، دانا و آریل، به‌عنوان روانپزشک کار می‌کرد. مارک فرزند دوم خانواده بود.

زاکربرگ از کودکی به کامپیوتر علاقه داشت در 10 سالگی اولین کامپیوتر خود را از پدر و مادرش دریافت کرد. هنگامی که او حدوداً ۱۲ساله بود، با استفاده از Atari BASIC یک برنامه پیام‌رسانی به نام Zucknet را ساخت. پدرش از این برنامه در دفتر دندانپزشکی خود استفاده کرد، به‌طوری‌که مسئول پذیرش می‌توانست او را از حضور بیمار جدید مطلع کند بدون آنکه در اتاق فریاد بزند. این خانواده همچنین از Zucknet برای برقراری ارتباط در خانه استفاده می‌کردند. مارک به همراه دوستانش، توانستند کامپیوتری فقط برای سرگرمی ایجاد کنند. او بیان کرده است که «دسته‌ای از دوستان من هنرمند بودند، آنها می‌آمدند و چیزهای می‌کشیدند، و من هم برای آن‌ها یک بازی می‌ساختم.»

دوران جوانی و کودکی مارک زاکربرگ

بیوگرافی مارک زاکربرگ و موفقیت های او

مارک زاکربرگ هرچه که بزرگ‌تر می‌شد علاقة او به کامپیوتر افزایش پیدا می‌کرد. هنگامی که پدر و مادر او این روند را دیدن برای او یک مربی خصوصی به نام دیوید نیومن استخدام کردند تا به او درس دهد.

زاکربرگ در آکادمی فیلیپس اکستر، یک مدرسه خصوصی مقدماتی در  New Hampshire، تحصیل کرد. در آنجا، استعداد خود را در شمشیربازی نشان داد، و تبدیل به کاپیتان تیم مدرسه شد. او همچنین در ادبیات بسیار عالی بود و توانست دیپلم در ادبیات باستانی روم و یونان کسب کند. بااین‌حال، زاکربرگ همچنان مجذوب برنامه‌نویسی بود و می‌خواست بر روی توسعه نرم‌افزارهای جدید کار کند.

مارک هنگامی که هنوز در دبیرستان بود، یک پخش‌کننده موسیقی هوشمند به نام Synapse برای لیست‌های پخش MP3 ساخت که به‌دقت سلیقة کاربر را مورد بررسی قرار می‌داد و قادر به حدس زدن لیست پخش بود که کاربر می‌خواهد چه چیزی را گوش دهد. مایکروسافت و AOL علاقه خاصی به پخش‌کنندة Synapse داشتند و می‌خواستند آن را به دست آورند. بااین‌حال  جوان بااستعداد مارک زاکربرگ این پیشنهادها را از غول‌های فناوری اطلاعات نپذیرفت و مؤدبانه دعوت آنها را برای همکاری رد کرد.

The-richest-men-in-the-world

کتاب صوتی بیوگرافی ثروتمندترین مردان جهان

بیوگرافی ثروتمندترین مردان جهان تهیه شده در گروه گرداب جذب گوینده: میلاد مشعشع همچنین می توانید دانلود کنید: کتاب صوتی ثروتمندترین زنان جهان

مارک زاکربرگ در هاروارد

پس از فارغ‌التحصیلی از اکستر در سال 2002، زاکربرگ در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام کرد. هنگامی که دانشجوی سال دوم بود او شهرت خود را به‌عنوان توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای آموزشی در محوطه دانشگاه به دست آورد. در آن زمان بود که او یک برنامه به نام Course‌ Match ساخت که به دانشجویان کمک می‌کرد تا کلاس‌های خود را بر اساس کاربران دوره‌های دیگر انتخاب کنند.

او همچنین نرم‌افزار Facemash را اختراع کرد که تصاویری از دو دانشجو در محوطه دانشگاه را مقایسه می‌کرد و به کاربران این اجازه را می‌داد که به عکسی که جذاب‌تر است رأی دهند. این برنامه به‌شدت در بین دانشجویان محبوب شد. اما بعدها توسط دانشگاه نامناسب در نظر گرفته شد و جلوی آن را گرفتند.

تیم همکاران مارک

بر اساس آوازة پروژه‌های قبلی مارک، سه دوست دانشجوی او – دیویا نارندرا و دوقلوهای کامرون و تایلر وینکل اف – بر روی ایدة یک شبکة اجتماعی به نام رابطه یا اتصال هاروارد کار می‌کردند. این سایت با استفاده از اطلاعات شبکه‌های دانشجویی هاروارد برای مدت کوتاهی طراحی شده بود. زاکربرگ برای کمک به پروژه ابتدا موافقت کرد، اما خیلی زود آن را رها کرد و کار بر روی سایت شبکه‌ اجتماعی خود با دوستانش به نام داستین مسکوویتز، کریس هیوز و ادواردو ساورین را آغاز کرد.

مارک زاکربرگ و دوستانش یک سایتی به وجود آوردند که به کاربران اجازه می‌داد تا برای خود پروفایل‌هایی را بسارند، عکس‌ها را آپلود و با دیگر کاربران نیز ارتباط برقرار کنند. این گروه سایت را فیس‌بوک نام نهادند و برای اولین‌بار در ژوئن 2004 در اتاق خوابگاه هاروارد آن را اجرا کردند. او پس از اتمام سال دوم تحصیلی، کالج را ترک کرد تا تمام‌وقت خود را به فیس‌بوک اختصاص دهد و شرکت را به پالو آلتو، کالیفرنیا انتقال دهد. در پایان سال 2004، فیس‌بوک بیش از 1 میلیون کاربر داشت.

تیم همکاران مارک

تاسیس فیس‌بوک

در سال 2005،  زاکربرگ سرمایة بسیار زیادی را از شركت سرمایه‌گذاری Accel Partners دریافت کرد. شرکت Accel Partners  12.7 میلیون دلار در این شبکه سرمایه‌گذاری کرد که در آن زمان تنها برای دانشجویان متحد پاییتال باز بود. شرکت زاکربرگ پس از آن اجازه دسترسی به سایر کالج‌ها، مدارس دبیرستانی و بین‌المللی را داد که اعضای این سایت را تا دسامبر 2005 به بیش از 5.5 میلیون کاربر افزایش دادند. این سایت شروع به جذب سایر شرکت‌های علاقه‌مندی کرد که می‌خواستند با مراکز اجتماعی محبوب در ارتباط باشند و تبلیغات کنند.

زاکربرگ مایل نبود که یکجا شرکت را به شبکه‌های یاهو و MTV بفروشد. در عوض، او تمرکز خود را بر توسعه سایت و باز کردن پروژه خود بر روی توسعه‌دهندگان خارجی و اضافه‌کردن ویژگی‌های بیشتر گذاشت. در ادامه بیوگرافی مارک زاکربرگ با زندگی شخصی ایشان آشنا شوید. 

همسر و فرزندان مارک زاکربرگ

در 19 می 2012 مارک زاکربرگ با دوست دختر قدیمی خود پریسیلا چان ازدواج کرد. حدود صد نفر زن و شوهر در Palo‌Alto، خانه کالیفرنیا جمع شدند. مهمان‌ها فکر می‌کردند آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی چان از دانشگاه پزشکی جشن گرفته‌اند، اما در عوض نظاره‌گر و شاهد پیمان مارک و چان بودند. در سال 2013 فیس‌بوک برای اولین‌بار جز لیست 500 شرکت ثروتمند در دنیا قرار گرفت و زاکربرگ جوان‌ترین مدیرعامل در لیست بود.

در ماه نوامبر 2015، زاکربرگ و چان صاحب دختری زیبا و دوست‌داشتنی به نام مکس شدند. زاکربرگ اعلام کرد که او دو ماه کامل استراحت و در اختیار خانواده‌اش خواهد بود. او و همسرش در نامه‌ای باز به دختر خود گفته‌اند که 99 درصد از سهام فیس‌بوک خود را به خیریه اختصاص می‌دهند. آنها بیان کردند: «ما متعهد به انجام بخش کوچکی برای کمک به ایجاد یک جهان بهتر برای همه کودکان هستیم». چان در نامه‌ای که در صفحه فیس‌بوک زاکربرگ منتشر شد، نوشت. «ما 99 درصد از سهام فیس‌بوک – که در حال حاضر حدود 45 میلیارد دلار است – برای بهبود این جهان در نسل‌های بعد به اشتراک می‌گذاریم».

در مارس 2017، زاکربرگ و چان در فیس‌بوک اعلام کردند که آنها در انتظار فرزند دوم خود هستند. دختر دوم این زوج جوان در 28 آگوست متولد شد.

زندگی شخصی و خانوادگی مارک زاکربرگ

فعالیت‌های خیرخواهانه زاکربرگ

در سپتامبر سال 2016، زاکربرگ و چان اعلام کردند که چان زاکربرگ پیشقدم (CZI) شده است ، شرکتی که سهام  3 بیلیون دلاری خود را در فیس‌بوک برای تحقیقات علمی سرمایه‌گذاری کردند تا به درمان، پیشگیری و مدیریت همة بیماری‌ها در طول عمر بچه‌ها کمک کند.

آنها همچنین Chan Zuckerberg Biohub را تأسیس کردند. یک مرکز پژوهشی مستقل که در سانفرانسیسکو قرار دارد و آگهی دادند که همة مهندسان، دانشمندان کامپیوتر، زیست‌شناسان، شیمی‌دانان و … را در جامعه علمی گرد هم آورده است. یک همکاری بین دانشگاه‌های استنفورد، سانفرانسیسکو و کالیفرنیا، برکلی، در Biohub در طول 10 سال با کمک مالی اولیه 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

موفق ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان تهیه شده در گرداب جذب گوینده میلاد مشعشع

جملات ناب از مارک زاکربرگ

  • بزرگ‌ترین ریسک این است که هیچ ریسکی نکنید.
  • همیشه به‌دور دست‌ها فکر کن.
  • تحقق یک مأموریت و ساختن یک کسب‌وکار، هر دو باهم اتفاق می‌افتد.
  • سؤال این نیست که می‌خواهیم از مردم چه بدانیم؟ بلکه سؤال اینجاست که مردم می‌خواهند در مورد خود چه بگویند؟
  • همیشه این‌قدر ریزبین باشید که بفهمید مردم چطور فکر می‌کنند.
  • همیشه یک راه بهتر و مطمئن‌تری وجود دارد.

بر اساس گزارش میلیاردرهای فوربس، تا نوامبر 2022، دارایی خالص زاکربرگ به 33.5 میلیارد دلار رسید و او را بیست و نهمین فرد ثروتمند جهان کرد.

زاکربرگ با وجود اینکه سالیانه تنها یک دلار بر روی کاغذ حقوق می‌گیرد، میلیاردها دلار از فروش سهام فیس‌بوک به دست آورد که در سال 2012 وارد بازار سهام شد. او کار خود را از دانشگاه شروع کرد.

زندگینامه های مشابه

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام مجموعه تون خیلی خوبه ومطالبتون جالبه ولی میتونید کمی کارتونو گسترده ترکنین وراجب افراد درزمینه های دیگرمطلب ارایه دهید ناسپاس.

    پاسخ
  • واقعااا من این مرد و دوست دارم خیلیی خلاقه من زندگی نامه شو به شکل مستند تو تلویزیون دیدم چندین بارم ولی بازم دوست دارم ببینم که چه جوری تو این سن کم مولتی میلیارد شد

    پاسخ
  • یاسر امینی
    آبان 11, 1399 3:57 ب.ظ

    باز هم همیچی به ذهن خلاق ادم بستگی داره واقعا ادم قوی و متفکری بوده زندگی جالبی داشته و خودو زندگیشو با تلاش ساخته موفق باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه