بیوگرافی جانی آیو بزرگترین طراح محصولات اپل
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی جانی آیو بزرگترین طراح محصولات اپل

نام فارسیجانی آیو
نام انگلیسیSir Jonathan Paul "Jony" Ive
تاریخ تولد۲۷ فوریهٔ ۱۹۶۷
محل زندگیسانفرانسیسکو
نام همسرهیثر پگ
شغلنایب رئیس ارشد بخش طراحی صنعتی در شرکت اپل

سر جاناتان آیو (معروف به جانی آیو) مدیر طراحی محصولات اپل، شخصی که بدون دانستن نام او، بسیاری از مردم به‌خاطر طراحی‌های خلاقانه‌اش در دنیای دیجیتال مبهوت کارهایش شده‌اند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با بیوگرافی جانی آیو به صورت کامل آشنا شوید.

پدر و مادر جانی آیو

 جانی آیو در 27 فوریه 1967 در چینگ فورد لندن به دنیا آمد. پدرش مایکل آیو، نقره‌ساز و پدربزرگش یک مهندس بود. جانی تحصیلات ابتدایی خود را در چینگ فورد و سپس تحصیلات متوسطه‌اش را در دبیرستان «والتون» استفورد گذراند. علاقه او به خودروها در زمان تحصیلات متوسطه‌اش آشکار شد.  همین علاقه باعث تغییر مسیر او در تحصیل و کار به سمت طراحی شد.

جانی دوره‌های متعدد طراحی خودرو را با پایان یافتن تحصیلات دبیرستان و ترک والتون، امتحان کرد. دوره آموزشی دانشکدة سلطنتی هنر از مجموعه دوره‌هایی بود که جانی آن را تجربه کرد ولی او را جذب نکرد. ازاین‌رو جانی آیو برای تحصیل در زمینه طراحی صنعتی به نیوکاسل و دانشکده پلی‌تکنیک آنجا رفت و در سال 1989 با رتبه ممتاز، مدرک کارشناسی هنر خود را از این دانشگاه اخذ کرد. طراحی سمعک یکی از تجربیات تحصیلی جانی در کنار دیگر تجربیاتش است که هم اکنون  در موزة طراحی لندن از آن نگهداری می‌شود.

جانی آیو بعد از فارغ‌التحصیلی به این فکر افتاد که طراحی را در زمینه‌ای تخصصی ادامه دهد. ازاین‌رو جانی، جذب گرایش طراحی محصول شد. در نهایت به استخدام آژانس طراحی «Roberts Weaver» در آمد.

همسر جانی آیو

 جانی آیو با هیثر پگ که یک نویسنده و تاریخ‌شناس بریتانیایی است، در 1987 ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو پسر دوقلو است. محل زندگی خانوادة جانی پاسیفیک هایتس سانفرانسیسکو است.

جانی آیو به حضور در اجتماع علاقة زیادی نشان نمی‌دهد و تا حدودی مرگ استیو جابز روحیه او را تضعیف کرده است. چرا که نمی‌تواند مرگ بهترین دوست و همکارش را باور کند. از طرفی هم جابز، از جانی آیو در مصاحبه‌ای با عنوان شریک معنوی خود در اپل  یاد کرده است.

زندگی شخصی جانی آیو

الگو برداری سر جاناتان پاول “جانی” آیوْ از بزرگان طراحی صنعتی

جانی آیو یا همان جاناتان آیو، در تغییرات بنیادی طراحی محصولات الکترونیکی با محصولات و طراحی های بسیاری که داشته، نقشی بسیار مهم را ایفا کرده است. در این مسیر بزرگان طراحی صنعتی کسانی هستند که آیو از آن ها الگو گرفته است. چرا که بزرگ ترین طراحان تاریخ هم بدون الگو نبوده اند. آن طور که از برخی طراحی های آیو مشخص است، دیتر میز (مدیر طراحی محصولات براون) الگوی اصلی آیو بوده است.  آیو اصولی مانند « زیبایی در عین سادگی» و « پیروی فرم از کاربرد» را در کارهای خود به کار می برد از این رو تمام طرح های وی بسیار محبوب هستند.

فعالیت‌های جانی آیو

در این بخش از بیوگرافی جانی آیو به بررسی فعالیت‌های وی می‌پردازیم. Roberts Weaver اولین شرکتی بود که آیو به مدت یک سال در آن فعالیت داشت و پس از آن یک استارت‌آپ طراحی به نام Tangerine او را به استخدام خود در آورد. آیو در این شرکت به انجام طراحی‌های متنوع بسیاری همچون دستگاه دریل و مسواک، اجاق مایکروویو و سرویس بهداشتی پرداخت. این دوران با ناامیدی‌هایی برای او به همراه بود، چرا که در یکی از طراحی‌هایش با نارضایتی مشتری روبه‌رو شد. مشتری به این دلیل که  طرح او بیش از حد مدرن و بسیار گران بود آن را رد کرد. به همین خاطر آیو دیگر علاقه‌ای به طراحی برای مشتریانی که با اصول طراحی او موافق نبودند خسته شد.

آیو مدتی در طراحی کامپیوترهای Power Book شرکت اپل، به‌عنوان مشاور طراحی در این شرکت مشغول به کار بود. اپل در آن زمان از مشتریان شرکت Tangerine بود. آیو به اپل بسیار علاقه‌مند بود و اپل هم به مدت دو سال در تلاش بود به‌صورت تمام‌وقت آیو را به استخدام خود در بیاورد اما این تلاش‌ها با موفقیت همراه نبود. اما سرانجام  در سال 1992 آیو به‌صورت تمام‌وقت به استخدام شرکت اپل درآمد.

فعالیت های جانی آیو

معاون شدن آیو

آیو دستیار دیجیتال نیوتن و Message 110 را در سال‌های ابتدایی ورودش به اپل طراحی کرد. اما آیو کمی قبل از بازگشت استیو جابز به اپل، کارهای استعفای خود را انجام داده بود. مدیر شرکت اپل با این منطق که اپل شرکتی تاریخ‌ساز خواهد شد، آیو را متقاعد کرد که در شرکت اپل بماند. معاونت بخش طراحی صنعتی در سال 1997 به جانی آیو سپرده شد. در پی آن مدیریت تیم طراحی بسیاری از محصولات سخت‌افزاری اپل به عهده او گذاشته شد.

طراحی آی مک اولین پروژه جدی او در شرکت اپل بود که مسیر طراحی، محصولاتی همچون آی‌پد، آیفون و آی‌پد را برای او هموار کرد.

بیوگرافی جانی آیو و طراح شدن او

در سال‌های مدیریت استیو جابز در اپل، طراحی بخش بسیار مهم تولید محصولات بود ازاین‌رو جانی آیو توانست طرح‌های بسیار شگفت‌انگیزی را ارائه دهد. او تنها طراحی است که در شرکت اپل به‌صورت اختصاصی یک دفتر طراحی دارد که به بررسی و نظارت کارهای تیم طراحی خود در این دفتر می‌پردازد. این دفتر که با نام مکعب شیشه‌ای شناخته می‌شود و فقط تیم 15 نفرة طراحان و مدیران رده‌بالای اپل، حق ورود به آن را دارند. این دفتر به تجهیزات امنیتی و شیشه‌های پوشیده مجهز است.

تمامی طرح‌های مفهومی و طرح‌ها و نمونه‌های اولیه در این دفتر قرار دارند. این در حالی است که حق ورود به این دفتر به فرزندان آیو هم داده نشد. جابز معتقد بوده است که بعد از خودش آیو بیشترین قدرت عملکرد را در شرکت اپل دارد.

جانی آیو در 29 اکتبر سال 2012 به سمت مدیریت طراحی رابط کاربری شرکت اپل رسید. سرانجام  در سال 2015 به‌عنوان مدیر طراحی محصولات اپل انتخاب شد.

بیوگرافی جانی آیو و طراح شدن او

دانشکده سلطنتی هنر

در لندن ریاست افتخاری دانشکدة سلطنتی هنر به‌عنوان یک پست مدیریتی در کنار دیگر پست‌هایش به مدت 5 سال از اول جولای 2017 به او اهدا شده است. وظیفة او در این پست، شرکت در جلسات تصمیم‌گیری برای اداره و مدیریت دانشکده است. همچنین اهدای مدارک دانشگاهی در جشن‌های فارغ‌التحصیلی، شرکت در جلسات هیئت‌علمی و ریاست کمیته نظارت دانشکده به عهده آیو است.

او در مورد این پست افتخاری چنین می‌گوید: رابطه با دانشکده سلطنتی هنر برای من بسیار خوشحال‌کننده است، چرا که طراحان بسیاری از این دانشکده تأثیر عمیق گرفته‌اند و من همیشه آن‌ها را تحسین می‌کنم.

جملات ناب جانی آیو

  • هر محصولی هرچقدر که زیبا باشد ولی کارایی نداشته باشد زشت است.
  • در مراحل اولیه طراحی تغییرات کوچک منجر به خلق محصولی کاملاً متفاوت می‌شود.
  • بدون اشتباه و آزمایش‌های متعدد، چیزی بر دانسته‌هایتان افزوده نمی‌شود.
  • چیزی جادویی است که کاربردش فراتر از درک شما باشد.

الگوبرداری از بیوگرافی جانی آیو

افراد موفق الگوهای مناسبی برای همه کسانی هستند که دوست دارند در زندگی، کار و جامعه موفقیت را از آن خود کنند. با مطالعه بیوگرافی جانی آیو به این نتیجه می‌رسیم که مسیر موفقیت همیشه هموار نیست و ناملایماتی در مسیر قد اعلم می‌کند. ساده کردن پیچیدگی‌ها و ازبین‌بردن پروبال اضافه برنامه و طرح، درسی است که  از جان آیو گرفتیم. این درس یک قانون ثابت در مسیر موفقیت است. 

جانی آیو با هیثر پگ که یک نویسنده و تاریخ‌شناس بریتانیایی است، در ۱۹۸۷ ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو پسر دوقلو است. محل زندگی خانوادة جانی پاسیفیک هایتس سانفرانسیسکو است.

زندگینامه های مشابه

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ارشیا علیمی
    مهر 10, 1399 3:21 ب.ظ

    واقعاا جانی ایو طراحی های زیبایی برای شرکت اپل کرده و تو توسعه و شکوفایی این شرکت نقش بزرگی داشته و این شرکت بخاطر فعالیت هایی ارزشمند ایشونه که هنوزم که هنوزه جزء بهترین هاست

    پاسخ
  • نیما هوشیاری
    مهر 10, 1399 3:24 ب.ظ

    من این حرفه جانی ایو رو خیلی دوست داشتم که میگفت هر محصولی هر چقدرم که زیبا باشه ولی اگه کارایی نداشته باشه زشت است
    درمورد انسان ها هم صدق میکنه هر چقدر زیبا باشی مهم نیست مهم باطنه انسان که زیبا باشه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه