بیوگرافی استیو وزنیاک اولین شریک استیو جابز در راه اندازی اپل
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی استیو وزنیاک اولین شریک استیو جابز در اپل

نام فارسیاستیو وزنیاک
نام انگلیسیSteve Wozniak
تاریخ تولد۱۱ اوت ۱۹۵۰
محل زندگیکالیفرنیا
نام همسر آلیس رابرتسون (۱۹۸۰–۱۹۷۶)، کندیس کلارک (۱۹۸۷–۱۹۸۱)، سوزان مولکرن (۲۰۰۴–۱۹۹۰)، جانت هیل (تاکنون-۲۰۰۸)
شغلاز بنیانگذاران شرکت اپل

بیوگرافی استیو وزنیاک مؤسس شرکت اپل، دانشمند علوم کامپیوتر و کسی که انقلابی در صنعت میکرو کامپیوترهای شخصی با طراحی کامپیوترهای اولیه اپل به وجود آورد؛ امیدبخش تمام کسانی خواهد بود که جز شانس به چیز دیگری اعتقاد ندارند. اما با دنبال کردن سرگذشت چنین فردی قطعاً معتقد خواهند شد که شانس نیز  در پی تلاش به دست خواهد آمد.

دوران کودکی و جوانی استیو وزنیاک

استیفن گری وزنیاک یا همان استیو وزنیاک، 11 آگوست سال 1950 در سن خوزه کالیفرنیا متولد شد. پدر وزنیاک مهندس الکترونیک و مادرش خانه‌دار بود. سانی ویل جایی بود که وزنیاک در سن 8 سالگی به همراه خانواده‌اش به آنجا نقل‌مکان کردند؛ چرا که به محل کار پدرش نزدیک‌تر می‌شدند. پدر وزنیاک آن زمان در شرکت موشک و فضای لاکهید کار می‌کرد. علاوه بر استیو وزنیاک لسی و مارک همدیگر فرزندان خانوادة وزنیاک بودند.

استیو با علاقه نشان‌دادن به ریاضیات در کلاس چهارم دبستان، مورد تشویق و حمایت یکی از معلمانش قرار گرفت که همین باعث شد او به سمت مطالعه کتاب‌های مختلف برود و اعتمادبه‌نفس بهتری داشته باشد. از کتاب‌هایی که استیو الهام بسیاری از آن‌ها گرفته، می‌توان به رمان موردعلاقه‌اش که داستان زندگی «سویفت» مهندسی جوان که موشک‌های فضاپیما و هواپیما را به همراه پدرش اختراع کرده بود و همچنین زمانی دیگر که موضوع آن ساخت یک اپراتور رادیو بود، اشاره کرد. استیو با ساخت یک گیرندم امواج رادیویی در سن 11 سالگی نشان داد که علاقه‌مند به  مهندسی شده است.

چیزی که به استیو کمک می‌کرد تا تمایلات خود را بهتر بشناسد، زندگی در شهری بود که یکی از مراکز تکنولوژی آمریکا به‌حساب می‌آمد. مدت‌زمان  زیادی طول نکشید که استیو توانست لوازم الکترونیکی، مانند رادیو، ولت متر، ماشین‌حساب و چندین بازی الکترونیکی را بسازد. در کنار همه اینها او توانسته بود با شرکت، در مسابقات ورزشی مدرسه چندین مدال قهرمانی کسب کند.

تحصیلات استیو وزنیاک

استیو وزنیاک در زمان تحصیل در دبیرستان «جونیور کوپرتینو» توانست در نمایشگاه علوم منطقه، برای بهترین پروژه الکترونیک که یک افزونة کامپیوتری جمع و تفریق بود روبان آبی را دریافت کند.

استیو برای گذراندن ادامه تحصیلاتش به مدرسة هوم استید رفت و دوران دوم دبیرستان خود را در آنجا گذراند. در همین مدرسه بود که استیو توانست جوایز متعددی به‌خاطر استعدادهایش در فیزیک الکترونیک و ریاضیات دریافت کند. یکی از آنها جایزه بهترین استفاده کاربردی از ریاضیات بود که او موفق به دریافت شده بود.

در پی این اتفاقات معلم فیزیک الکترونیک استیو، او را برای گذراندن دوران کوتاه کارآموزی در زمینه برنامه‌نویسی کامپیوتر به شرکت بزرگ الکترونیکی سیلویانا فرستاد. او توانست در سال 1966 در سمینارهای سانتا کلارا بالاترین نمرة ریاضی را از آن خود کند. بااین‌حال استیو بیشتر اوقات خود را در مدرسه خسته‌کننده می‌دانست؛ چرا که می‌گفت علاقه‌ای به گذراندن روتین‌های تکراری در مدرسه را ندارد.

استیو را به نام مستعار واز می‌شناسند و این نام برگرفته از مخفف شدة کلمة (Wheels of Zeus) به معنای چرخه‌های زئوس است. در ادامه بیوگرافی استیو وزنیاک با چگونگی دوران دانشگاه و تحصیلات عالیه این مرد آشنا شوید. 

تحصیلات استیو وزنیاک

تحصیلات عالیه استیو وزنیاک

ایشان پس از به پایان رساندن دوران دبیرستان در سال 1969 به دانشگاه کلرادو بولدر راه پیدا کرد. ولی به علت هک سیستم‌های کامپیوتری دانشگاه، همان سال اول اخراج شد. بعد از بازگشت به خانه، طراحی سیستم کامپیوتری کرم سودا را به همراه یکی از دوستانش به نام بیل فرناندز شروع کرد.

ازآنجاکه استیو، توان مالی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از ایالت خود را نداشت مجبور شد در «کالج دی آنزا» ثبت‌نام کند که بعد از یک سال تحصیل در آن جا، در سال 1970 به دانشگاه کالیفرنیا برکلی رفت. ولی با وضع بد مالی که برای استیو در آن زمان به وجود آمد. یک سال بعد از تحصیل در کالیفرنیا برکلی، به شرکت کامپیوتری هیولت پاکارد رفت و در آنجا مشغول به کار شد. در همین شرکت، استیو جابز کار تابستانی خود را به‌عنوان یک دانش‌آموز دبیرستانی انجام می‌داد.

دوستی و آشنایی استیو وزنیاک با استیو جابز به‌واسطه بیل فرناندز شکل گرفت که فرناندز، جابز را پسری شوخ‌طبع و شگفت‌انگیز و همچنین علاقه‌مند و عاشق الکترونیک به وزنیاک معرفی کرده بود.

استیو  به همراه جابز جعبه آبی ساخته‌شدة خود را که برای تماس تلفنی غیرقانونی و رایگان بود، به قیمت 150 دلار به دانشجویان و دانش‌آموزان می‌فروختند و این اولین همکاری دوستانه وزنیاک و جابز بود که دوستی بین آن‌ها را محکم کرد.

موفق ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان تهیه شده در گرداب جذب گوینده میلاد مشعشع

آغاز همکاری استیو وزنیاک و استیو جابز

استیو وزنیاک در سال 1973 همچنان در شرکت هیلوت پاکارد کار می‌کرد. جابز هم در شرکت آتاری، خود را مشغول به کارکرده بود. وزنیاک هم توانسته بود در شرکت HP یا همان هیلوت پاکارد، خود را به مهندسی تمام عیار تبدیل کند. چرا که این شرکت به کارمندانش اجازه می‌داد تا در طول شبانه‌روز بر روی پروژه‌های خود کار کنند و استیو همکار بر روی بازی‌های رایانه‌ای و طرح کارت گرافیک کامپیوتر خود را از این طریق انجام می‌داد.

در همین زمان بود که از طرف جابز، کار بر روی پروژه شرکت آتاری که به جابز محول شده بود، به استیو پیشنهاد داده شد. کار این پروژه حذف تراشه‌های مدار یک دستگاه بازی کامپیوتری بود که وزنیاک توانست 50 تراشة این مدار را حذف کند و برای هر مدار 5 هزار دلار دریافت کند.

اولین نسخة آزمایشی پروژة  وزنیاک  در ژوئن سال 1957 که صفحه نمایشی خانگی برای اتصال به دستگاه کامپیوتر و نمایش اطلاعات بود رسماً آمادة ارائه و استفاده شد.

استیو وزنیاک به همراه جابز، در جلسات متعدد کلوپی که مهندسان سیلیکون‌ولی در آن بودند شرکت می‌کردند که همین باعث شد وزنیاک به فکر طراحی یک کامپیوتر شخصی خانگی بیفتد که علاوه بر راحتی، سرگرم‌کننده و مقرون‌به‌صرفه نیز باشد. خروجی این طراحی یک سیستم کامپیوتری تلفنی بود که مردم به‌وسیله آن می‌توانستند هر روز یک جوک یا داستان طنز با تماس تلفنی بشنوند.

آغاز همکاری استیو وزنیاک و استیو جابز

بیوگرافی استیو وزنیاک و تاسیس اپل

استیو جابز که هوش بالاتری نسبت به وزنیاک داشت، اعتقاد داشت که این دستگاه می‌تواند به یک موفقیت تجاری بزرگ تبدیل شود. ازاین‌رو واز را به‌سختی راضی کرد که به‌صورت جدی بر روی این پروژه کار کنند که در نهایت با رضایت و از کارشان را از گاراژ خانگی واز شروع کردند. هرچند که بعد از مدتی با کمبود فضا به‌خاطر حجم زیاد وسایل کامپیوتری مواجه شدند.

در تاریخ 1 آوریل بود که استیو جابز و استیو وزنیاک رسمی شرکت اپل را تأسیس کردند. در همین سال اولین محصول خود را با نام اپل 1 که کامپیوتری فاقد صفحه‌نمایش، کیبورد و کیس بود. به صورتی بود که هرکدام آن‌ها را مشتریان باید به‌صورت جداگانه خریداری می‌کردند به بازار ارائه داد.

پس از موفقیت اپل 1، وزنیاک شرکت HP را ترک و شروع به طراحی کامپیوتر بعدی به نام اپل 2 کرد. این کامپیوتر اولین کامپیوتری بود که قابلیت برنامه‌نویسی به زبان بیسیک و نمایش رنگ‌ها را داشت.

شرکت اپل در سال 1977 با استخدام مهندسان و کارمندان جدید توسعه بیشتری پیدا کرده بود. با طراحی یک لوگوی جدید که سیبی گاز زده و رنگین کمانی بود. توانست با فروش 750 هزار دلار از محصولات خود به سودی 42 هزاردلاری دست پیدا کند.

فروش اپل در سال 1978، 10 برابر شد. ازاین‌رو شرکت اپل در آمریکا به یکی از بالاترین رشدهای تکنولوژی تبدیل شد و سال 1979 بود که اپل با داشتن 300 نمایندگی، 1 هزار کارمند را به استخدام خود درآورد.

اپل 2، در سال 1980 به اولین کامپیوتر شخصی دنیا تبدیل شد. ازاین‌رو سهام این شرکت به مبلغ 117 میلیون دلار در اولین عرضة عمومی خود  به فروش رسید.

پروژه‌های ناموفق اپل 3 و لیزا

پروژة اپل 3 و لیزا برای رقابت با شرکت بزرگی همچون IBM، از طرف جابز و وزنیاک مطرح شد. هرکدام از آنها به دلیل مشکلات سخت‌افزاری و سرعت پایین پردازش و قیمت‌های بالا به موفقیت نرسیدند.

The-richest-men-in-the-world

کتاب صوتی بیوگرافی ثروتمندترین مردان جهان

بیوگرافی ثروتمندترین مردان جهان تهیه شده در گروه گرداب جذب گوینده: میلاد مشعشع همچنین می توانید دانلود کنید: کتاب صوتی ثروتمندترین زنان جهان

ترک شرکت اپل

استیو وزنیاک بعد از سانحة هواپیمایی که در 7 فوریه 1982، برایش اتفاق افتاده بود از امور مدیریتی در شرکت اپل نیز خسته شده بود. به همین خاطر این شرکت را در سال 1985 ترک کرد. ولی با این حال سالانه  با دریافت مبلغ 120 هزار دلار، از سهام‌داران این شرکت باقی ماند. یکی از دلایل ترک اپل  که می‌توان به آن اشاره کرد، اختلاف‌نظر جابز و وزنیاک بود. اگرچه دوستی آن‌ها بعد از ترک اپل نیز ادامه پیدا کرد.

همسر و خانواده استیو وزنیاک

در سال 1981 استیو وزنیاک با کندیس کلارک ازدواج کرد ولی ازدواجشان بیشتر از 6 سال دوام نیاورد. استیو با جنت هیل که همسر فعلی‌اش است در سال 1990 ازدواج کرد. کتاب iWoz با مضمون زندگینامه استیو نیز انتشار پیدا کرده است.

زندگی شخصی استیو وزنیاک

استیو وزنیاک با نام مستعار «راکی راکون کلارک» پس از جدایی از اپل، برای دریافت مدرک کارشناسی خود در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک به دانشگاه بروکلی بازگشت.

استیو در تمام سال‌های فعالیتش در شرکت اپل توانست جوایز متعددی همچون مدال ملی تکنولوژی، دکترای افتخاری دانشگاه‌های  سانتا کلارا، کارولینا،  کلرادو و میشیگان دریافت کند.

وزنیاک در سال 1983 اپل را ترک کرد و دلیل آن کاهش علاقه به اجرای روزمره رایانه های اپل بود. جابز سپس جان اسکالی از پپسی کو را به عنوان رئیس استخدام کرد. با این حال، این حرکت نتیجه معکوس داشت و پس از جنجال های فراوان با اسکالی، جابز در سال 1985 آنجا را ترک کرد.

استفن گری وزنیاک که بیش از چهل سال مهندس، کارآفرین فناوری، سرمایه‌گذار و بشردوست آمریکایی است، به طور گسترده به عنوان «مغز اپل»، «پدر انقلاب رایانه‌های شخصی» و غیره شناخته می‌شود. او یکی از بنیان‌گذاران شرکت اپل است.

زندگینامه های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه