بیوگرافی استیو جابز کسی که دنیای تکنولوژی را متحول کرد
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی استیو جابز کسی که دنیای تکنولوژی را متحول کرد

نام فارسیاستیو جابز
نام انگلیسیSteven Paul Jobs
تاریخ تولد۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵
تاریخ فوت۵ اکتبر ۲۰۱۱
محل زندگیکالیفرنیا
نام همسرلورن پاول جابز
شغلبنیان‌گذار شرکت اپل

یکی دیگر از شخصیت‌های تأثیرگذار قرن بیست و یکم در جهان استیو جابز است که لقب تأثیرگذارترین مدیر تجارت در 25 سال اخیر به وی داده شد. استیو جابز بنیان‌گذار شرکت اپل بود و این شرکت با هدایت‌های جابز پیش‌گام یک سری تکنولوژی‌های انقلابی مانند آیفون آی‌پاد (iPod)، (iPhone) و آی‌پد (iPad) بوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با بیوگرافی استیو جابز آشنا شوید.

استیون پاول جابز یک مخترع، طراح و کارآفرین آمریکایی، بنیان‌گذار، مدیر ارشد اجرایی و رئیس  شرکت رایانه‌ای اپل بود. محصولات انقلابی اپل شامل، آی‌پاد (iPod)، آیفون (iPhone) و آی‌پد (iPad) است که اکنون به‌عنوان دیکته تکامل تکنولوژی مدرن دیده می‌شود. جابز در دو دانشگاه پذیرفته شده بود اما آن‌ها را رها کرد و مشغول به کار شد.

جابز بسیار باهوش بود و تجربه‌های مختلفی را پیش از تشکیل شرکت اپل با استیو وزنیاک در سال 1976 به دست آورد. در سال 1985 به دلیل یک سری از اختلافات مدیریتی از اپل جدا شد و استودیوی انیمیشن به نام پیکسار (Pixar) را راه‌اندازی کرد اما بعد از ده سال، در سال 1996 دوباره به شرکت اپل بازگشت. استیو جابز در سال 2011 پس از یک جنگ طولانی با سرطان لوزالمعده جان خود را از دست داد.

دوران کودکی و جوانی استیو جابز

استیو جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو کالیفرنیا متولد شد. مادر او جوئن کارل شیبل و پدرش عبدالفتاح جان جندلی نام داشت. هر دوی آن‌ها فارغ‌التحصیل از دانشگاه ویسکانسین بودند. پدر جابز پروفسور علوم سیاسی سوریه و مادرش به‌عنوان یک درمانگر گفتار کار می‌کردند.

هنگامی که جابز به دنیا آمد آن‌ها 23 سال داشتند و هنوز با هم ازدواج نکرده‌ بودند و از طرفی  پدرش سوریه‌ای و مسلمان بود و مادرش آلمانی – سوئیسی و از یک خانوادة مسیحی محافظه‌کار بود.  خانواده‌های آن‌ها با این ازدواج به‌شدت مخالفت کردند. در نتیجه آن‌ها استیو را به یک خانواده دیگر به‌عنوان فرزندخوانده دادند. او توسط آقای پل رینهولد جابز و همسرش خانم کلارا هاکوپیان بزرگ، استیو پاول جابز نامیده شد.

کلارا به‌عنوان یک حسابدار و پُل جانباز و ماشین‌سازی گارد ساحلی بود. این خانواده در منطقه کوهنوردی کالیفرنیا در ناحیه‌ای که بعدها به‌عنوان دره سیلیکون شناخته می‌شد، زندگی می کرند. جابز به همراه پدرش در گاراژ خانه بر روی وسایل الکترونیکی کار می‌کردند. پُل پسر خود را با چگونگی برداشتن و تعمیر وسایل الکترونیکی، سرگرمی‌های که باعث اعتمادبه‌نفس می‌شود، استقامت و توانایی‌های مکانیکی را به جابز جوان نشان داد.

دوران کودکی و زندگی شخصی استیو جابز

همسر و فرزندان استیو جابز

استیو جابز و لورن پاول در تاریخ 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این زوج در اوایل دهه 1990 در مدرسه کسب‌وکار استنفورد، جایی که پاول دانشجوی MBA بود، آشنا شدند و حاصل ازدواج آن‌ها سه فرزند به نام‌های ریدپاول، آرین سینا و اوه است. آنها با سه فرزند خود در پالو آلتو، کالیفرنیا زندگی می‌کردند.

باوجوداینکه او یک فرد مشهور بود اما به‌ندرت اطلاعاتی راجع به خانواده‌اش منتشر می‌کرد، مشخص شده است که هنگامی جابز ۲۳ساله بوده یک دوست دختر به نام کریس ان برنان داشته است که یک دختر به نام لیزا با او دارد. کریسان برای زندگی دختر خود بسیار تلاش کرد اما جابز با دخترش ارتباط برقرار نکرد و تا مدت‌ها او را فرزند خود نمی‌دانست. تا وقتی که دخترش به نوجوانی رسید و از آن به بعد استیو او را پذیرفت و با هم و در کنار دیگر فرزندانش زندگی کرند.

بیوگرافی استیو جابز و تحصیلات او

درحالی‌که جابز همیشه متفکر، زیرک و نوآور بود و قبل از اینکه به مدرسه برود خواندن را آموخت. اما جوانی سردرگم و ناامید بود که با تحصیلات سروکار نداشت. او در مدرسه ابتدایی یک پرانکستر (کسی که شوخی‌های زننده‌ای می‌کند) بود. معلم چهارم ابتدایی استیو بسیار به او کمک کرد تا توانایی‌های خود را بشناسد. بااین‌حال، از جابز آزمونی گرفتند که آن را بسیار خوب جواب داد و مدیران مدرسه به والدین او پیشنهاد دادند که او را به دبیرستان ببرند اما والدینش آن را رد کردند.

پس از دبیرستان، جابز در کالج رید، در شهر پورتلند، ایالت اورگن ثبت‌نام کرد. پس از گذشت شش ماه کالج را رها کرد و 18 ماه بعد به کلاس‌های خلاقانه در مدرسه رفت. جابز بعدها توضیح داد که چگونه دوره خوشنویسی را طی و عاشق  آن شد و چگونه توانایی‌های خود را در تایپوگرافی توسعه داد.

در سال 1974، جابز موقعیتی را به‌عنوان یک طراح بازی ویدئویی با نام Atari را به دست آورد. اما چند ماه بعد او این شرکت را ترک کرد تا روشنگری معنوی در هند را بیابد، بیشتر سفر کند و با انواع  داروهای روان‌گردان را آزمایش کند.

بیوگرافی استیو جابز و تحصیلات او

جملات زیبا و تاثیرگذار استیون پال جابز

    • اگر بی‌هدف از خواب بیدار شدید؛ بهتر است برگردید و بخوابید!
    • ثروت چیز فوق‌العاده‌ای است چون که شما را قادر می‌سازد کارهای مختلف انجام دهید. پول شما را قادر می‌سازد بر روی ایده‌هایی سرمایه‌گذاری کنید که بازگشت سرمایه کوتاه‌مدت به دنبال دارند.
    • من معتقد هستم که زندگی چیز هوشمند است و اتفاقات به‌صورت تصادفی رخ نمی‌دهند.
    • بعضی وقت‌ها زندگی با آجر به زندگی می‌کوبد. اما تو ایمانت را از دست نده.
    • تنها راه انجام کار بزرگ این است که عاشق کاری باشید که انجام می‌دهید.
    • زمان شما کوتاه است، پس آن را صرف زندگی‌کردن برای دیگران نکنید.
    • وقتی هفده‌ساله بودم جمله‌ای خواندم که تأثیر عمیق بر روی آینده‌ام گذاشت: «هر روز طوری زندگی کنید که به نظر آخرین روز زندگی‌تان است و اگر همین‌طور ادامه دهید، بالاخره یک روز به صحیح‌ترین شیوه ممکن زندگی خواهید کرد» از آن روز به مدت 33 سال، هر روز صبح در برابر آینه از خودم می‌پرسیدم اگر امروز آخرین روز زندگی‌ام باشد آیا حاضر هستم کارهایی که باید امروز انجام دهم، انجام بدهم؟ اگر پاسخم مثبت نبود، متوجه می‌شوم که باید در قسمتی از زندگی‌ام تجدیدنظر کنم.

ارزش خالص دارایی‌های استیو جابز

در سال 2011، فوربس بالاترین ارزش خالص دارایی‌های استیو جابز را حدود 6/6 بیلیون دلار الی 7 بیلیون دلار با فروش شرکت انیمیشنی پیکسار به شرکت والت دیزنی در سال 2006 برآورد کرد. بااین‌حال اگر جابز سهام خود را در شرکت اپل در سال 1985 به فروش نمی‌رساند، ارزش خالص دارایی‌هایش در حدود 36 بیلیون دلار بود.

ارزش خالص دارایی‌های استیو جابز

فیلم‌ها و کتاب‌های استیون پال جابز

چندین فیلم با الهام گرفتن از زندگی استیو جابز ساخته شده است. این فیلم‌ها به نام‌های: جابز (در مورد زندگی استیو جابز)، غارتگر درة سیلیکون (فیلمی با موضوع اولین کامپیوترهای شخصی 1999) و فیلم استیو جابز به کارگردانی دنی بویل و درخشش مایکل فاسبندر که سه دهه زندگی استیو جابز را به تصویر می‌کشد.

 کتاب‌هایی نیز در باب زندگی و حرفة شغلی استیو جابز نوشته شده است. از جمله زندگی‌نامه استیو جابز نوشته والتر ایزاکسون 2011، موضوع اصلی این کتاب مدیریت اجرایی اپل، تیم کوک را مورد انتقاد قرار می‌داد. در سال 2015  کارن بلومنتال بیوگرافی جوانی استیو جابز را نوشت. همچنین  برنت شیندلر و ریک تنزیلی بیوگرافی شایسته‌ای دربارة زندگی استیو جابز در سال 2015 منتشر کردند.

مرگ استیو جابز

او در تاریخ 5 اکتبر 2011 در پالو آلتو بر اثر سرطان لوزالمعده درحالی‌که تنها 56 سال سن داشت جان خود را از دست داد.

در سال 2011، فوربس بالاترین ارزش خالص دارایی‌های استیو جابز را حدود 6/6 بیلیون دلار الی 7 بیلیون دلار با فروش شرکت انیمیشنی پیکسار به شرکت والت دیزنی در سال 2006 برآورد کرد.

استیو و لورن پاول جابز در تاریخ 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این زوج در اوایل دهه 1990 در مدرسه کسب‌وکار استنفورد، جایی که پاول دانشجوی MBA بود، آشنا شدند و حاصل ازدواج آن‌ها سه فرزند به نام‌های ریدپاول، آرین سینا و اوه است.

زندگینامه های مشابه

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • واییی چقدر مطالب سایت کتاب صوتی عالیه ما و دوستانمون دنبال یک مقاله از زندگی استیو جابز بودیم وهمه ی سایت هارو گشتیم ولی مطالب شما از همه کامل تر بود.

    پاسخ
  • من چقدر استیو جذاب رو دوست دارم و خیلی صورت شون مهربون و خونسرد هست و واقعا نابغه بودن، امیدوارم منم روزی بتونم مثل ایشون باشم.

    پاسخ
  • این جمله ی استیو خیلی عالیه که میگه بعضی وقت ها زندگی با آجر به زندگی می کوبد اما تد ایمانت را از دست نده.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه