98
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط باشیم؟ چهارمین راز تسلط بر خود

چگونه بر خویشتن مسلط باشیم؟ در این مطلب، چهارمین پرده از راز تسلط بر خود برداشته می شود. آن راز را را یاد بگیریم و بر تقدیر و سرنوشت خود حکومت کنیم.

آیا بر نفس خود تسلط دارید؟ از مزایای تسلط بر خویشتن مطلع هستید؟ می دانید که چگونه می توانید، بر هواها و خواهش های نفسانی تسلط یابید؟ در این چند درس متوالی تکنیک های تسلط بر خویشتن آمده است. با یادگیری این تکنیک ها و به کارگیری آن ها در رفتار و کردار خود خواهید توانست ، تسلط  بر نفس خودداشته باشیم و از مزایای تسلط بر خود بهره مند شوید. خوشبختانه تسلط بر خود توانمندی است که می توان با آموزش درست و به کاری گیری مطالب آموخته شده آن را در خود پرورش داد.

از این صفحه دیدن فرمایید ؛ چگونه دیگران را به خود جذب کنیم

مزایای تسلط بر خود

بزرگترین مزایای تسلط بر خود حاکم شدن بر سرنوشت خویش است. فردی که تسلط بر نفس خود دارد، سکان زندگی خود را در دست می گیرد. او حاکم بر زندگی و سرنوشت خویش است.  چنین کسی سرنوشت مطلوبش را با دستان خود می سازد. او به هیچ وجه تحت تاثیر تبلیغات و محیط قرار نمی گیرد و هر موضوعی که می شنود را با دیدی منتقدانه می پذیرد.

از این صفحه دیدن کنید ؛ کتاب صوتی زندگی نامه مصلح الدین سعدی شیرازی

5

کسانی که تسلط بر خود ندارند، یک سری عیب و ایراد دارند که برای حاکم شدن بر سرنوشت خود لازم است که عیوب و نواقص خود را شناسایی و رفع کنند. این عیوب عبارتند از؛

بی خیالی

برای تسلط بر خود باید تلاش کرد. باید از بی تفاوتی و بی خیالی برحذر بود. وزن و تناسب اندام را باید متعادل کرد. زحمت ورزش و تلاش جسمی و فکری را باید تحمل کرد.

تمایل به هوس و لذت لحظه ای

کسانی که بر نفس خویش مسلط هستند، به سادگی تسلیم هواهای نفسانی نمی شوند. آن ها لذت های آنی را به خاطر دست یابی به لذتی بزرگ تر به تاخیر می اندازند و بر خواهش های نفسانی خود تسلط دارند. برای نمونه؛ برای کنترل سلامتی و زیبایی اندام ، از خوراکی های خوشمزه پرهیز می کنند و در خوردن و نوشیدن زیاده رویی نمی کنند. در تمناهای نفسانی خود معتدل و میانه رو هستند، از افراط و تفریط دوری می کنند.

بی کاری

کسی که بر نفس خود تسلط دارد، همیشه در تلاش و تکاپو است و از تنبلی و کاهلی دوری می کنند. فعالیت های جسمی و روحی فراوان دارند. خستگی نشات آور حاصل از تلاش را به خستگی و کاهلی بی کاری ترجیخ می دهند.

به سادگی تحت تاثیر دیگران قرار گرفتن

امروزه در عصر ارتباطات الکترونیکی و روابط مجازی، صاحبان سرمایه، مؤسسه ها و منابع تبلیغاتی افکار عموم را هدف منافع خود قرار می دهند. کسی که بر نفس خود تسلط دارد با دیدی منتقدانه هر موضوعی که می بینند و یا می شنوند را تجزیه، تحلیل می کنند. سپس آن را قبول یا رد می کند.

حواس پرتی

وجود مقدار گسترده از اطلاعات سطحی توسط رسانه های مجازی ارتباط جمعی دقت و سرعت افکار عموم مردم را تحت تاثیر قرار داده است. برای رسیدن به موفقیت و تسلط بر سرنوشت خویشتن باید از تاثیر مخرب منابع اطلاعاتی مطلع بود و از آن پرهیز کرد.

بی توجهی و عدم تمرکز حواس امروزه بسیار شایع شده است. برای تسلط بر خود مهمترین اصل این است که؛ تمرکز حواس را تقویت کرد.

برای نمونه؛

به فرض که شما در حال مطالعه هستید. یک یا دو صفحه را می خوانید. بعد منوجه می شوید که رشته افکار شما پاره شده و چیزی از متنی که خوانده اید را متوجه نشده اید. دوباره آن بخش را می خوانید. زمانی که پایان دو صفحه می رسید، بازهم نمی دانید که چه چیزی را خوانده اید. ضمن اینکه با چشم و زبانتان متن را می خواندید، ذهنتان جایی دیگر سیر کرده و درگیر موردی دیگر بوده است.

کسی که بر خود تسلط کامل دارد بر متنی که می خواند تمرکز کامل دارد. ذهن و فکر او جایی دیگر نیست و با تمام هوش و هواس بر چیزی که می خواند متمرکز می شود. برای تقویت نیروی حافظه ، توجه و تمرکز تمرین زیر را انجام دهید.

تمرین قدم زدن آگاهانه ، برای تقویت تمرکز با اقتباس از پروفسور والتر

12

زمانی که در گوشه ای خلوت قدم می زنید، سعی کنید توجه کامل بر حرکات و وضعیت خود داشته باشید. موقعی که پای چپ خود را برای قدم زدن بر می دارید به حرکات ران و ساق پای خود توجه داشته باشید. ضمن برداشتن پای راست دقت کنید، حرکت ران و ساق پا خود را احساس کنید. احساسی که ضمن حرکت از حرکت دست هایتان به شما دست می دهد را تجزیه و تحلیل کنید. حرکت پوشاک تن خود را ضمن راه رفتن بر تن تان لمس کنید. با درک حرکات بدن و حواسی که قبلاً به آن توجه نمی کردیدف می توانید قدرت تمرکز خود را افزایش دهید. در اوایل شاید تمرکزتان کم باشد اما به مرور زمان م توانید حرکت خود را در کنترل گیرید.

تمرینی دوم برای تقویت تمرکز درونی

در مقابل دیواری سفید قرار بگیرید. تصور کنید که یک مربع با اضلاع یک یا یک و نیم متر را با ماژیک یا گچ رسم کرده اید. سعی کنید گچ را ببینید که دارید اضلاع مربع را با ان می کشید.

نمرین سوم برای تقویت تمرکز درونی

کتابی مشکی را در دست بگیریدو سعی کنید با توجه کامل 10 خط آن را بخوانید. اگر درست متوجه این 10 خط نشیدید، آنقدر تکرار کنید تا کامل بفهمید. روز بعد این 10 خط را دوباره بخوانید و 10 خط دیگر را با تمرکز تمام به آن بیفزاید. اگر متوجه نشدید، دوباره و چند باره تکرار کنید تا آن را درک کنید. به این شیوه همه روزه تمرین کنید.

تمرین چهارم برای تقویت تمرکز درونی

استفاده از کارت های کوچک که نکاتی که باید به آن دقت کنید را روی آن بنویسید. کارت را در کیف دستی یا کیف پول خود حمل کنید. هر جا که فرصت کردید، کارت را بیرون آورید، جمله تاکیدی را بخوانید و دوباره آن را سر جای خود بگذارید. روی کارت می توانید بنویسید، «مبارزه با بی خیالی» زیر عنوان تان مواردی که با بی خیالی مبارزه می کند را یادداشت کنید. به این شیوه؛

مبارزه با بی خیالی

  • پوشیدن لباس آراسته و مرتب
  • راست ایستادن و محکم بودن
  • قدم محکم و با صلابت برداشتن
  • صدای محکم
  • خوب ادا کردن جمله ها و کلمه ها
  • رعایت پاکیزکی و نظافت

شما همچنین در پایین کارت می توانید؛ جمله تاکیدی و تلقینی را بنویسید. مثلاً؛ «من در هر شرایطی رفتاری فعال خواهم داشت».

یا «من هر روز از روز قبل راست قامتر می شوم »و یا «هر روز از روز قبل کلمات را بهتر ادا می کنم».

آیا شما با موانع تسلط بر خود مبارزه کرده اید؟ آیا راه های مبارزه با کم تسلطی را می دانید؟ برای افزایش تسلط بر خویشتن چه کار کرده اید؟ چه راه کارهایی را به کار برده اید؟ هر گونه نظر ، پیشنهاد و یا انتقادی در رابطه با این مطلب دارید را با ما به اشتراک بگذارید. 

  

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه