تسلط بر خویشتن
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس اول تسلط بر خویشتن

تسلط بر خویشتن چیست؟ چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ درس اول از این سری متون را برای حاکم شدن بر سرنوشت خود، یاد بگیریم و سکان دارسرنوشت خویش باشیم.

تسلط بر خویشتن توانمدی مادرزادی نیست و میتوان آن را کسب کرد. در این متن و متن های بعدی اصول تسلط بر خویشتن را قدم به قدم  با هم دنبال می کنیم. تا بتوانیم بر سرنوشت خود حاکم شویم. مسلط شدن بر خود مهارت و توانمدی است که سرنوشت انسان را تعین می کند.  همه کسانی که می خواهند حاکم بر سرنوشت خود باشند ، در جهت کسب تسلط بر خویشتن تلاش می کنند. با کتاب صوتی همراه باشید و درس تسلط بر خویشتن را بیاموزید.

برای کسب مهارت های فردی بیشتر دانلود کنید و بخوانید ؛ کتاب صوتی تمرین نیروی حال اکهارت توله

تسلط بر خویشتن

از نظر کسب این توانمدی عظیم افراد به دو دسته تقسیم می شوند.

مطالب این صفحه مفید است؛ تاثیر شگفت انگیز افکار مثبت در زندگی

دسته اول؛ کسانی که بر نفس خود مسلط نیستند

کسانی که بر سرنوشت خود هیچ گونه حاکمیتی ندارند و همه چیز را به سرنوشت و دست تقدیر می سپارند. این افراد به جای این که خود در جهت بهتر شدن زندگی و سرنوشت شان آگاهانه تلاش کنند، منتظر تقدیر می نشینند. اینان بازیچه ای در دست سرنوشت هستند.

دسته اول افرادی ضعیف ، زبون و ذلیل هستند. به توانمدی های خود ایمان ندارند. برای رأی و نظر خود ارزش قائل نیستند و رای دیگران برایشان با ارزش و مهم است. تصمیم های مهم زندگی خود را به دیگران می سپارند و اجازه می دهند که سایرین و یا سرنوشت به جای آن ها تصمیم بگیرد.

می توانید از این صفحه نیز دیدن کنید؛ بیو گرافی بار بارا دی انجلیس

دسته دوم؛

کسانی که بر نفس خود مسلط اند

اما دسته دوم افرادی هستند که دوست دارند ، حاکم بر سرنوشت خود باشند. آن ها به این آگاهی دست یافته اند که با تلاش آگاهانه و هدفمند می توانند، تقدیر و سرندشت خود را رقم بزنند. این گروه مسیر موفقیت را برای خود مهیا و آماده می کنند و با عزمی راسخ در جهت دست یابی به اهداف خود تلاش آگاهانه دارند.

دسته اول ادعا می کنند که شانس ندارند و بخت و اقبالشان سیاه است و شانس به دسته دوم رو کرده است.

یک واقعیت بزرگ

تسلط بر خود
تسلط بر خود

در واقع نه دسته اول بد شانس و نه دسته دوم خوش اقبال هستند. بلکه تفاوت دو دسته در نحوی زندگی و روش رفتار و افکار آن هاست. افراد شکست خورده بر سرنوشت خود بی تاثیرند. آن ها بهانه جویی می کنند و شانس ، شرایط و دیگران را مسبب ناکامی خود می دانند. اما افراد موفق مسئولیت شکست و موفقیت خود را گردن می گیرند. آن ها به این حقیقت آگاهی دارند که مسئول موفقیت یا شکست شان کسی غیر از خودشان نیست. پس در جهت بهتر شدن اوضاع تلاش می کنند.

شرط اول برای تسلط بر خویشتن

برای این که بتوانیم بر سرنوشت خود مسلط باشیم ، باید به این موضوع آگاهی یابیم که قادر به تغییر  سرنوشت خود هستیم. برای آگاهی بیشتر ویژگی های رفتاری دو دسته افراد را با هم مقایسه می کنیم.

     

دسته اول

دسته دوم

در برابر حوادث، با رفتار متین، موقر و مشخص برخورد می کنند. در برابر حوادث؛ رفتار بی حال و بی خیال دارند و یا بی هوده منقلب می شوند.
در برابر مشکلات موقتی صبورند و به آینده بهتر و با ارزش تر امید دارند. خود را به دست خوشی های لحظه ای سپرده و در برابرا هوس ها می مقاومت هستند.
هیچ گونه نظر و خبر را بدون تجزیه تحلیل و بدون آرامش نمی پذیرند. به آسانی توسط دیگران متقاعد می شوند.
وقتی هدفی دارند، با پشتکار و مصمم به تلاش برای رسیدن به ان ادامه می دهند. موقعی که هدفی دارند، سطحی عمل می کنند و ثابت قدم نیستند. همیشه دلایل به ظاهر منطقی برای متوقف کردن کار دارند.
بر جسم خود حاکم هستند. فعالیت ورزشی دارند. وزن خود را کنترل می کنند و از قمار و اعتیاد می پرهیزند. جسم بر آن ها نسلط دارد. خستگی ورزش را بر خود نمی پذیرند. زیاد می خورند و نسبت به وزن خود بی توجه هستند.
در مقابل احساسات کم ارزش، حسادت، نفرت و هوس های زود گذر از خود مقاومت نشان می دهند. این احساس ها را به کنترل در می آورند و آن را در رفتار خود بروز نمی هند. به سادگی فریب احساس هایی چون میل به تظاهر، خودپرستی،  نفرت، خشم و هوس قرار می گیرند. در کنترل احساس های منفی کم توان هستند.
زبان خود را کنترل می کنند و بدون فکر حرف نمی

زنند.

رازدار هستند.

غالباٌ پر حرف و برملا کننده راز هستند. خودشان از

پرحرفی هایشان ضرر می بینند.

با گذشت زمان سعی می کنند خوددارتر ، عاقل تر و داناتر باشند. حتی تصور این را ندارند که می توان با اراده قوی بر ضعف ها و نواقص خود مبارزه کرد و آن ها را اصلاح کرد.
خود را مسئول تمام موفقیت و شکست هایشان می دانند. به سادگی دیگران را مسئول اشتباهات خود می دانند.
آگاهانه و ناآگاهانه دیگران را تحت تاثیر خود قرار می گیرند. تحت تاثیر دیگران قرار می گیرند.
خود را با تمام ضعف و کمبودهایشان قبول دارند و در جهت رفع عیب هایشان تلاش می کنند. ضعف های خود را نمی بینند و دائم از خود تعریف می کنند.
برای موفقیت در کارهایشان روی توانمدی های خود حساب می کنند. برای موفقیت به شانس، تصادف و رابطه با دیگران توجه می کنند.

چنان چه احساس می کنید در بیشتر موارد رفتار شما شبیه به دسته دوم است ، به دو دلیل نگران نباشید.

دلیل اول؛

فطرت آدمی به گونه ای است که انسان را به سمت بی خیالی و بی توجهی سوق می دهد. دل بستن به هوس و لذت ها امری طبیعی است. بهره مند شدن از یک لذت از مقاومت کردن در برابر آن بسیار آسان تر است. بروز خشم از کنترل آن آسان تر است. استفاده از دارو و مواد مخدر یا سیگار آسان تر از ورزش و مبارزه با اضطراب به روش روانشناسی – فیزیولوژیکی است.

پذیرفتن اخبار بی چون و چرای تلویزیون بسیار آسان تر از خواندن روزنامه و تحلیل آن با دیدی منتقدانه است. انداختن مسئولیت اشتباه هایی که نتیجه  بی توجهی خود شخص است، به گردن دیگران، به جای تلاش جهت رفع آن به شخص اطمنان خاطر بیشتری می دهد.

شکست های خود و موفقیت های دیگران را به شانس نسبت دادن امری عادی و گرایشی طبیعی به سوی راحت طلبی است. اما برای تسلط بر خود رفتاری حساب شده، منظم  و دقیق و محدود کننده نیاز است.

پیشرفت های بشری

متاسفانه همه پیشرفت های بشر در جهت خلاف طبیعت بیرونی «پیشرفت تکنیکی» و طبیعت درونی «پیشرفت اخلاقی تمدن ها» انسان است.

مسیر پیشرفت دشوار و صعب العبور است. تلاش جدی و مستمر می طلبد. برای فتح قله تسلط بر خویشتن باید این مسیر مشکل را با صبر و تحمل طی کرد.

دلیل دوم

7

دومین دلیل که می گویم نگران داشتن رفتار دسته دوم نباشید ، این است که می توان با آموزش مناسب و  تلاش اگاهانه در جهت رفع این نواقص قدم برداشت.

تسلط بر خویشتن مادرزادی نیست. این خصلت در افراد مختلف درجات مختلفی دارد. برخی بیشتر و زودتر عصبانی می شوند و برخی صبورتر هستند. اما هر درجه ای از زود رنجی را داشته باشید می توانید با تمرین و تلاش مستمر این غول وحشتناک را به کنترل و خدمت خود درآورید.

اگر فکر می کنید که امتحان کرده اید و موفق نشده اید که بر خود مسلط باشید و بی اراده هستید، خبر خوب این است که تقویت اراده امکان پذیر است. می توان با آموزش و تلاش اراده را محکم و قوی کرد.

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟

هر بار  اندکی بر خود مسلط شوید. قرار نیست یک دفعه و آنی پیشرفت کنید. اندک اندک تمرین تسلط بر خویشتن به تقویت اراده و تسلط کامل بر خود می انجامد.

تسلط بر خویشتن چندین گام موثر و درس بزرگ دارد. در این متن درس اول تسلط بر خویشتن را با هم مرور کردیم. دانستیم که تسلط بر خویشتن امری دشوار، اما امکان پذیر است. می توان با آموزش درست و تلاش در به کار گیری درس یاد گرفته، قدم به قدم به مرور زمان بر تسلط بر خویشتن بیفزایئم.

 برای کسب تسلط کامل این سری متون را دنبال کنید. در مطلب های بعدی درس های دیگر را یکی یکی مرور می کنیم و همراه هم بر قدرت اراده و تسلط بر خویشتن می افزائیم. تسلط بر خویشتن راه رسیدن به موفقیت را برایمان هموار و آسان می کند.

آیا تا کنون با درس های تسلط بر خویشتن آشنا بوده اید؟ آیا توانسته اید ، برنفس و احساس های درونی خود مسلط شوید؟ آیا راه های تزکیه نفس را می دانید؟ برای رسیدن به تسلط بر نفس چه کار کرده اید؟ تجربه و دانش خود در این باره را با کتاب صوتی به اشتراک بگذارید. 

  

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه