بیوگرافی هادی پرتوی نخبه ایرانی
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی هادی پرتوی نخبه ایرانی در استارتاپ های سیلیکون ولی

نام فارسیهادی پرتوی
نام انگلیسیHadi Partovi
تاریخ تولدسال 1350
محل زندگیسان فرانسیسکو
شغلکارآفرین

بیوگرافی هادی پرتوی نخبه ایرانی در استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی، برای کسانی که در راه علاقه خود قدم برمی‌دارند و خواستار تحقق آرزوهایشان هستند جذاب خواهد بود.

هادی پرتوی، این نابغه ایرانی آمریکایی که در بین نامداران سیلیکون‌ولی، اسم و رسمی دارد. بمانند تمامی علاقه‌مندان به تکنولوژی و علم کامپیوتر در مدینه فاضله خود یعنی سیلیکون‌ولی به دنبال واقعیت بخشیدن به رؤیای خود است. علی و هادی پرتوی که از آن‌ها با عنوان دوقلوهای افسانه‌ای سیلیکون‌ولی یاد می‌شود. بنا به گفته خودشان در ابتدا باهدف کمک به خانواده شروع به کار کردند و امروز در آسمان آرزوهایشان پرواز می‌کنند. آن‌ها در بسیاری از استارتاپ‌های سیلیکون‌ولی مانند فیس‌بوک، دراپ‌باکس و Code.org فعالیت داشته‌اند.

پرتوی با تأسیس استارتاپ تشخیص صدای Tellme Networks پول زیادی به دست آورد. او در سال 2007 این کار خود را به قیمتی هنگفت معادل 800 میلیون دلار به مایکروسافت فروخت. علاوه بر این فعالیت‌ها هادی پرتوی به همراه برادرش علی پرتوی دو شرکت را نیز تأسیس کردند. اولی ilik نام داشت که یک شبکه اجتماعی موسیقی بود. در سال 2009 آن را به مای اسپیس به قیمت 20 میلیون دلار فروختند.

شرکت بعدی آن‌ها Code.org است که هدفشان از تأسیس این شرکت توسعه علوم کامپیوتر در بین دانش‌آموزان است. آنها شرکتشان را با یک وب‌سایت ساده که حاوی یک ویدئو با این شعار بود: هرکدام از دانش‌آموزان مدرسه‌ای حق دارند علم کامپیوتر را فرابگیرند، راه‌اندازی کردند.

خانواده هادی پرتوی

هادی پرتوی در سال 1350 در تهران به دنیا آمد. او با برادرش علی پرتوی دو قلو بود و آن ها نوه تاجر مشهور ایرانی هستند. با دارا خسرو شاهی مدیر عامل شرکت اوبر نسبت فامیلی دارند. مادر هادی پرتوی دانش آموخته علوم کامپیوتر از دانشگاه بوستون است و شاید ژنتیک در هوش سیستماتیک آن ها در این علم بی تأثیر نبوده است. اما فیروز پرتوی پدر هادی پرتوی موسس دانشکده فیزیک صنعتی شریف و دومین استاد تمام این دانشگاه بعد از محمدعلی مجتهدی است.

فیروز پرتوی علاوه بر دانشگاه شریف در امیرکبیر، MIT و هاروارد نیز سابقه تدریس داشته است. خانواده پرتوی در سال 1984 ایران را به مقصد آمریکا ترک کردند و پدر و مادر خانواده برای تأمین آینده فرزندانشان در ابتدا در سه شغل در دو شهر مشغول به کار بودند. هر دو فرزند خانواده با تلاش و پشتکار فراوان بعد از تحصیلات دبیرستان مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه هاروارد گرفتند.

دوران کودکی و تحصیلات هادی پرتوی

فعالیت های کاری هادی پرتوی

در ادامه بیوگرافی هادی پرتوی به بخش مهم فعالیت‌های کاری او می‌رسیم. برادران پرتوی کار با کامپیوتر را با آزمون‌وخطا آموختند اولین سیستم آنها یک دستگاه کمودور 64 بوده است. بعدها هادی پرتوی از این آشنایی این‌گونه یاد می‌کند: یادگیری علوم کامپیوتر در سال های نوجوانی، ما را در زمان مناسب در مکان مناسب قرار داد.

زمانی که ما به‌عنوان متخصصان علوم کامپیوتر قدم به بازار آمریکا گذاشتیم، زمان شکوفایی اینترنت و گسترش روزافزون شرکت‌های فناوری بود. هادی پرتوی پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بلافاصله به استخدام شرکت اکسپلورر در آمد. سپس در تیم توسعه اینترنت این شرکت مشغول به کار شد و دیری نپایید که مدیرگروه توسعه این مرورگر شد.

ذکاوت و هوش هادی پرتوی

نکته جالب‌توجه در کارهای برادران پرتوی این است که تمام شغل‌هایی که انتخاب کرده‌اند در جهت کمک به شغل دیگری بوده است و  مکمل هم بوده‌اند. برای نمونه همان‌طور که گفته شد هر دو استارتاپ اولیه این دو برادر به شرکت مایکروسافت فروخته شد.

هادی در این مورد می‌گوید: وقتی متوجه شدم نت اسکیپ قصد خرید لینک اکسچینج را دارد، با مدیرعامل وقت مایکروسافت یعنی استیو بالمر جلسه‌ای ترتیب دادم و به او گفتم: که تا کنون صحبتی در مورد استارتاپ برادرم با او نداشته‌ام اما بهتر است بداند که رقیب دیرینه ما یعنی نت اکسیپ قصد خرید آن را دارد. چند سال پس از خرید لینک اکسچینج، استارتاپ من یعنی تل می نیز توسط مایکروسافت خریداری شد. جایی شنیدم که یکی از اعضای هیئت‌مدیره مایکروسافت به بالمر گفته است: وقتی با هادی جلسه داری کیف پولت را به جلسه نبر!

موفقیت‌های پیاپی هادی و علی پرتوی

هادی در سال 1997 روی پروژه نرم‌افزارهای نصب شده در پلتفرم وب مشغول کار شد. در همین سال با همکاری تام رای در مایکروسافت اولین سیستم دانلود و آپدیت اتوماتیک نرم‌افزاری تحت وب را با استفاده از XML توسعه داد. اما همکاری هادی پرتوی با مایکروسافت به همین‌جا ختم نشد. پس از آن هادی در توسعه نسخه پنجم مرورگر مایکروسافت نیز مشغول به کار شد.

هادی در کنار کار در مایکروسافت با همکاری مارک مک کو در سال 1999 در شرکت تل می نتورکس که بعدها در سال 2007 به شرکت مایکروسافت فروخته شد، پروژه‌ای را اجرایی کرد. او در این پروژه نرم‌افزاری را طراحی کرد که به تلفن‌ها امکان دسترسی به اینترنت را از طریق پیام‌های صوتی می‌داد.

سایر موفقیت‌های هادی

علاوه بر موارد ذکر شده هادی پرتوی در سال‌های ابتدایی قرن 21 در بخش موسیقی و سرگرمی‌ام اس ان مشغول به کار بود و نتیجه درخشان این همکاری شکست دادن آیتونز اپل در اروپا بود. همچنین در وب‌سایت Start.com که بعدها به Live.com تغیر نام داد، نقش انکوباتور را داشت و در نهایت به سمت مدیریت کل پرتال MSN رسید.

اما در نهایت در سال 2005 از این کار استعفا داد. علی و هادی پرتوی در سال 2007 یک سرویس شبکه اجتماعی موسیقی با نام i like تأسیس کردند. این سرویس به کاربران امکان می‌داد تا موسیقی موردعلاقه خود را راحت‌تر پیدا کرده و با دوستانشان به اشتراک بگذارند.

همچنین هنرمندان نیز با استفاده از آی لایک می‌توانستند مستقیماً با طرف‌داران خود ارتباط برقرار کنند. این وب‌سایت بسیار موفق بود به درآمد ماهانه 1.5 میلیاردی هم رسید اما سرانجام برادران پرتوی در سال 2009 آن را به قیمت 20 میلیون دلار به مای اسپیس فروختند. آن‌ها این فروش را شکستی بزرگ برای خود می‌دانند.

سایر موفقیت های هادی

فیسبوک و اوبر دو استارتاپ قدرتمند برای پرتوی ها

در ادامه فعالیت‌هایشان نام دو استارتاپ بزرگ و مهم دیگر به چشم می‌خورد و آن‌ها فیس‌بوک و اوبر هستند. هادی پس از ملاقات با تیم کوچک فیس‌بوک در 2005 به‌راحتی متوجه پتانسیل بالای زاکربرگ می‌شود و با خود می‌گوید او نزدیک‌ترین فرد برای تبدیل‌شدن به بیل گیتس بعدی است. هرچند مثل همیشه افرادی در اطراف او هم بودند که آیه یأس و ذکر «نکن»، «نمی‌شود» را سر گرفته بودند. اما او باایمان به زاکربرگ وارد این شرکت شد. ورود پرتوی‌ها به اوبر به‌عنوان سرمایه‌گذاران نهادی بود.

درست است که هر سرمایه‌گذاری شانس ورود به یک استارتاپ آن هم در مرحله پایانی را نخواهد داشت. اما برادران پرتوی دایره کاری گسترده‌شان منجر به تمایل هر استارتاپی برای همکاری با آن‌ها حتی در مراحل آخر هم شده است. آنها به مشکلات کنونی اوبر اذعان دارند. اما معتقدند دارا خسروشاهی به‌عنوان مدیرعامل توانایی‌های زیادی در برطرف‌کردن این مشکلات دارد.

طراحی و اجرای وب‌سایت آموزشی code.org توسط پرتوی‌ها

آخرین و شاید مهم‌ترین فعالیت برادران پرتوی تا به امروز طراحی و اجرای وب‌سایت آموزشی code.org است. هدف آن‌ها از راه‌اندازی این وب‌سایت تغییر فرهنگ آموزش علم کامپیوتر در مدارس آمریکا و همچنین انتقال آن به مدارس سایر نقاط جهان بود و در این امر هم موفقیت چشمگیری به دست آوردند. آن‌ها در ابتدا می‌خواستند آموزش علوم کامپیوتر و اینترنت در مدارس آمریکا مانند علوم دیگر نهادینه شود.

شاید فکر نمی‌کردند به این سرعت و در عرض تنها دو سال نزدیک به صد میلیون نفر از جمله رئیس‌جمهور وقت آمریکا یعنی باراک اوباما در برنامه Hour of code این وب‌سایت شرکت کنند. روش کار آن‌ها برای پیشبرد هدفشان به این‌گونه است که آن‌ها معلمان علاقه‌مند را با برنامه‌نویسی و آموزش کامپیوتر آشنا کرده و آنها نیز مدارس و دانش‌آموزان را تشویق می‌کنند. در حال حاضر شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، فیس‌بوک و مایکروسافت از حامیان مالی این سرویس به‌حساب می‌آیند.

سرمایه گذاری های برادران پرتویی

بیوگرافی هادی پرتوی را با سرمایه‌گذاری‌های وی پیش می‌بریم. اکنون در دنیای سرمایه‌گذاری نام برادران پرتوی را بیشتر به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته در سیلیکون‌ولی می‌شناسند. اما یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری آن‌ها در سرویس دراپ‌باکس است که در کنار سرمایه‌گذاری، مشاوره‌های فنی و مدیریتی به مدیران این استارتاپ از جمله آرش فردوسی می‌دهند.

سرمایه‌گذاری این دو برادر در استارتاپ‌های متعددی بوده و لیست بلند بالایی از فعالیت‌های آن‌ها را می‌توان طومار کرد. آن‌ها از همان ابتدای کارشان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عام‌المنفعه و حامی محیط‌زیست را نیز در برنامه کارشان داشتند. از شعارها و اصول این دو برادر در امر سرمایه‌گذاری این است. اشخاص را مهم‌تر از ایده‌ها می‌دانند و حتی روی افراد خوب با ایده‌های بد نیز سرمایه‌گذاری می‌کنند و تا امروز این ریسک برای آنها جواب داده است.

شروع فعالیت های هادی پرتوی در دنیای سرمایه گذاری

الگوبرداری از افراد موفق

برادران پرتوی در استارتاپ‌های متنوعی فعالیت کردند. استارتاپ بعدی به نحوی تکامل‌یافته استارتاپ قبلی بود. آنها به این وسیله شغل خویش را ارتقا دادند و به ماندن در یک سطح راضی نشدند. اگر خواهان زندگی بهتر هستید، برای یادگیری دانش جدید هیچ‌وقت دیر نیست.

یادگیری دانش، پروسه‌ای زمان بر است. شایسته است که هر یک از ما نیز دانش روز را در رابطه با حرفه و شغل خود یاد بگیریم و همیشه در حال به‌روزرسانی و آپدیت دانش خویش باشیم. پیشرفت علم و صنعت در جهان به‌سرعت در حال حرکت است و لازم است که بیشترین تلاش را در زمینه حفظ و ارتقای موقعیت خویش داشته باشیم. چنانچه از قافله عقب بمانیم شکستمان حتمی است. پس ضرورت دارد برای داشتن زندگی بهتر و درآمد بالاتر همیشه در حال یادگیری علم روز باشیم. 

پرتوی ها در سال ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمدند.

زندگینامه های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه