بیوگرافی فردیناند پورشه خالق شرکت خودروسازی پورشه
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی فردیناند پورشه خالق شرکت خودروسازی پورشه

نام فارسیفردیناند پورشه
نام انگلیسیFerdinand Porsche
تاریخ تولد۳ سپتامبر ۱۸۷۵
تاریخ فوت۳۰ ژانویهٔ ۱۹۵۱
محل زندگیاشتوتگارت، آلمان غربی
نام همسرAloisiA Johanna kaes
شغل مهندس خودرو و طراح موتور

بیوگرافی فردیناند پورشه شما را با رمز و راز  چگونگی طراحی و شکل‌گیری شرکت بزرگ خودروسازی پورشه و رشد و توسعه این شرکت بزرگ صنعتی آشنا می‌کند. 

فردیناند پورشه، طراح مشهور موتور خودرو، مؤسس شرکت پورشه در 3 سپتامبر 1875 در اتریش به دنیا آمد. پدر فردیناند در کارخانه دایملر که از شرکت‌های خودروسازی آلمانی چندملیتی است مشغول به کار بود؛ به همین خاطر در سال 1923 به اشتوتگارت که در جنوب غربی کشور آلمان قرار دارد نقل‌مکان کردند. او همانند پدرش به اتومبیل علاقة زیادی داشت. در پی همین علاقه،  شاهکاری بزرگ در دنیای اتومبیل‌ها رخ داد.

فردیناند سومین فرزند خانواده بود که در دوران کودکی علاوه بر اینکه به پدرش در کسب‌وکار مکانیکی کمک می‌کرد؛ به مدرسة سلطنتی در رایشنبرگ می‌رفت و در کلاس‌های شبانه آن شرکت می‌کرد. او در سن 18 سالگی برای کار به شرکت Bela Egger Electrical در وین ، ورود پیدا کرد. فردیناند پورشه، در مدت زمانی که در وین کار می‌کرد بعد از ساعت کاری هروقت که می‌توانست به دانشگاه محلی این شهر می‌رفت. ولی هیچگاه موفق به دریافت مدارک علمی آکادمیک نشد. وی در مدت 5 سال کار در وین موفق به توسعه موتور هاب الکتریکی شد.

بیوگرافی فردیناند پورشه و شروع به فعالیت وی

در سال 1898 فردیناند پورشه در وین به شرکت Jacob Lohner & Company پیوست. کار این شرکت در آن زمان  تولید کالسکه برای پادشاه اتریش و پادشاهان کشورهایی مانند بریتانیا، سوئد و رومانی بود که اولین طراحی این شرکت در ژوئن سال 1898 با نام Egger-Lohner  در وین رونمایی شد. بر روی تمامی قطعات این وسیله نقلیه، کد P1 توسط پورشه حک شده بود که اولین طراحی او را نشان می‌داد.

پورشه خودروی هیبریدی Lohner-Porsche Mixte  خود را در سال 1901 درحالی‌که در شرکت قبلی مشغول به کار بود، معرفی کرد. این خودرو در تمام تاریخ اولین خودروی هیبریدی به شمار می‌آید. این خودرو ها به این دلیل هیبریدی نام دارند که از ترکیب دو یا چند منبع مجزای قدرت برای حرکت کردن استفاده می‌کنند. پورشه تا زمانی که در شرکت لوهنر فعالیت داشت؛ خودروهای زیادی ساخت که در اتریش و مسابقات اتومبیل‌رانی سرعت آن، شرکت می‌کرد.

همچنین توانست برنده رالی Exelberg در سال 1901 با طراحی یک خودروی هیبریدی، محور جلو شود. یک سال بعد پورشه به خدمت سربازی رفت و در آن جا به‌عنوان رانندة شاهزادة ارشد اتریش «آرشیدوک فرانز» خدمت کرد.

بیوگرافی فردیناند پورشه

فردیناند پورشه و افتخارات او

وی به‌عنوان برترین مهندس خودروساز اتریش در سال 1905 جایزة Potting را دریافت کرد.

در سال 1906 بود او به‌عنوان طراح ارشد، به استخدام شرکت آسترو دایملر درآمد. شاهزاده هنری (Prince Henry) معروف‌ترین طراحی پورشه در این شرکت بود که در سال 1910 تولید شد.

در سال 1916 فردیناند پورشه به مقام مدیریت ارشد این شرکت دست یافت و دکترای افتخاری را در همین سال از دانشگاه فناوری نوین دریافت کرد. خودروهایی که پورشه در سال 1922 برای مسابقات طراحی کرد؛ از 53 رقابت توانستند 43 رقابت را با پیروزی پشت سر بگذارند. یک سال پس از این مسابقات، پورشه شرکت آسترو دایملر را به این دلیل که چشم‌اندازها و اهدافش با این شرکت تفاوت داشت ترک کرد.

در سال 1924 بود که او به استخدام شرکت موتورسازی دایملر در اشتوتگارت درآمد و توانست این بار از دانشگاه اشتوتگارت در 1924 عنوان پروفسوری و یک دکترای افتخاری کسب کند.

با ادغام شرکت بنز و موتورسازی دایملر در سال 1926 شرکت Daimler-Benz تأسیس شد. مرسدس‌بنز اولین محصول مشترکت این شرکت بود که به بازار عرضه شد.

این بار با ترک شرکت موتورسازی دایملر در سال 1929 به استخدام شرکت خودروسازی Steyr درآمد. اما وضعیت کسب‌وکار پورشه در دهه 1930 در طول رکود اقتصادی بسیار نابسامان بود.

کتاب صوتی بیوگرافی نوابغ جهان

کتاب صوتی بیوگرافی نوابغ جهان گوینده: میلاد مشعشع تهیه شده در گرداب جذب

تاسیس شرکت پورشه

فردیناند پورشه با بازگشت به اشتوتگارت در سال 1931 شرکت Dr.ing.h.c.F. Porsche GmbH که شرکتی مشاوره‌ای بود تأسیس کرد. طراحی خودرو برای شرکت Wanderer اولین پروژه شرکت پورشه بود که در پی آن به‌سرعت پروژه‌های بسیاری دیگر به این شرکت ارجاع شد که همین پیشرفت باعث شد فردیناند تصمیم بگیرد بخشی از وقتش را صرف طراحی خودروهای خودش کند.

توسعه طراحی خودروی مفهومی اولین طراحی او در شرکت دایملر بنز در اشتوتگارت بود. فردیناند از طریق وام‌های بیمة عمر هزینة طراحی‌های خود را تأمین می‌کرد که پس از آن شرکت Zundapp این پروژه را پشتیبان مالی کرد. اما چندی بعد با رهاسازی این پروژه توسط شرکت Zundapp ، شرکت NSU اسپانسر مالی فردیناند شد که او هم  به‌خاطر هزینه‌های زیادی که بابت ابزارها پرداخت می‌کرد این پروژه را رها کرد.

پروژه‌های طراحی در سال‌های بعدی به علت رکود شدید اقتصادی کاهش پیدا کرد به همین خاطر پورشه اقدام به تأسیس یک زیرمجموعه با نام Hochleistungs Motor GmbH کرد که کار این زیرمجموعه، تولید خودروهای مسابقه‌ای بود.

شرکت‌های خودروسازی Horch, DKW, Audi  و Wanderer در سال 1932 شرکت Auto Union Gmbh  را تأسیس کردند. و هیئت‌مدیرة این شرکت تصمیم گرفت شروع کارش را با تولید یک طراحی خاص آغاز کند؛ ازاین‌رو با پورشه ملاقات کرد.

تاسیس شرکت پورشه

طراحی تجهیزات نظامی

در سال 1942 پورشه تمام تمرکزش را بر روی طراحی یک تانک عظیم با نام Tiger  گذاشت. ولی به‌خاطر پیچیدگی زیادی که داشت با ساخت آن موافقت نشد و طراحی رقیبش Henschel برای ساخت این جنگ‌افزار مورد قبول واقع شد.

زندگی پس از جنگ فردیناند پورشه

در سال 1945 از پورشه خواستند تا با طراحی فولکس واگن، کار خود را ادامه دهد و آن‌ها را به‌عنوان غرامت به همراه تجهیزات کارخانه به فرانسه ببرد. اما این پروژه به دلیل اختلافات پورشه با دولت فرانسه پیش از شروع به پایان رسید. در همین سال بود که به دلیل اتهام جنگی پورشه و پسرش فری پورشه به همراه آنتون پیچ توسط نیروهای فرانسوی دستگیر شدند که از بین این سه نفر فقط پسر پورشه آن هم بعد از 6 ماه از زندان آزاد شد.

فری پورشه تجارت خانوادگی را با تلاش فراوان در زمان حبس پدرش حفظ کرد. شرکتشان که در آن زمان تعمیر پمپ آب، خودرو و ابزارآلات را انجام می‌داد؛ با بستن قرارداد برای ساخت یک خودروی مسابقه‌ای که درآمد زیادی برایشان به همراه داشت توانستند با آن پورشه را از زندان آزاد کنند. در آن سال‌ها شرکت خودروسازی پورشه محصول جدید خود را با نام Porsche 356 شروع کرد که اولین خودرو با برند اختصاصی پورشه به‌حساب می‌آمد. شهر گتوند در ایالت کارینتیا، محل جدید کارخانة پورشه بود که تعداد 49 پورشه 365 در آنجا با دست تولید شدند.

موفق ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان

کتاب صوتی بیوگرافی موفق‌ترین کارآفرینان جهان تهیه شده در گرداب جذب گوینده میلاد مشعشع

همسر و فرزندان فردیناند پورشه

فردیناند پورشه با AloisiA Johanna kaes در سال 1903 ازدواج کرد.  حاصل این ازدواج، فری پورشه و آنا پورشه بود. فری پورشه در پیشرفت شرکتشان نقش مهمی داشت. وی در سال 1998 از دنیا رفت و پس از آن خواهرش که با آنتون پیچ ازدواج کرده بود شرکت پورشه را پشتیبانی می‌کردند.

جملات ماندگار فردیناند پورشه

جملات ماندگار فردیناند پورشه

  • من خودروی موردعلاقه‌ام را نتوانستم پیدا کنم؛ ازاین‌رو اقدام به ساخت آن کردم.
  • اگر کسی شکست نخورد؛ تلاشی هم نکرده است.
  • کارایی به‌صورت زیبایی‌های ظاهری و طراحی باید کاربردی باشد.
  • بهبود و توسعه دادن کار دشوار، ولی تغییر دادن آسان است.
  • مقام اول نصیب خودروهای مسابقه‌ای عالی می‌شود. ولی بعدها به قطعات تشکیل‌دهنده تجزیه می‌شوند.

فردیناند الکساندر پورشه مدیر طراحی شرکت خانوادگی پورشه بود که در اوایل دهه 1960 خودرویی را طراحی کرد که فوراً او را به قله دنیای طراحی رساند: پورشه 911، نمادی در میان خودروهای اسپرت.

زندگینامه های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه