بیوگرافی بیل گیتس کسی که 16 بار ثروتمندترین مرد جهان شد
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی بیل گیتس کسی که 16 بار ثروتمندترین مرد جهان شد

نام فارسیویلیام هنری گیتس سوم
نام انگلیسیBill Gates
تاریخ تولد 28 اکتبر سال 1955
محل زندگیسیاتل، واشنگتن، ایالات متحده آمریکا
نام همسرملیندا گیتس (1994_2021)
شغلسرمایه گذار و کارآفرین
ثروت134 میلیارد دلار آمریکا

بیوگرافی بیل گیتس کسی که در 21 سال 16 بار ثروتمندترین مرد جهان شد و به عنوان ثروتمندترین فرد در جهان و یکی از قدرتمندترین الگوهای ثروت آفرین در دنیای کامپیوتر است. او بنیانگذار شرکت مایکروسافت، یکی از مشهورترین برندهای صنعت کامپیوتر است. تقریباً در هر کامپیوتر حداقل یکی از محصولات مایکروسافت نصب شده است. با توجه به کار سخت، او نه تنها باعث رشد و توسعه شرکت خود شد، بلکه عنوان یکی از ثروتمندترین افراد روی زمین را نیز به دست آورد.

گیتس سال‌ها در فهرست میلیاردرهای بلومبرگ شماره 1 بوده است. اما کارلوس اسلیم هولو در سال 2010 در رتبه اول قرار گرفت و در ماه مه سال 2013 با ثروت 72 میلیارد دلار، بیل گیتس دوباره ثروتمندترین مرد روی زمین شد. ارزش خالص دارایی‌های بیل گیتس در سال 2018 برابر با 90 میلیارد دلار بوده است که بعد از جف بزوس خالق شرکت آمازون در رده‌ دوم ثروتمندترین مردان جهان قرار گرفت.

کودکی و دوران جوانی بیل گیتس

بیل گیتس یا ویلیام هنری گیتس سوم در 28 اکتبر 1955 در سیاتل، واشنگتن به دنیا آمد. بیل گیتس با خواهر بزرگ‌ترش، کریستین، و خواهر کوچک‌ترش، لیبی، در یک خانواده طبقه متوسط بالاتر رشد کرده‌اند. پدر وی، ویلیام هیت گیتس، سرپرستی قانونی، اگرچه تا حدودی خجالتی، دانشجوی حقوق بود. پدر گیتس زمانی که با همسر آینده خود، مری ماکسول ملاقات کرد، یک ورزشکار و در دانشگاه واشنگتن دانشجو بود که به طور فعال در امور دانشجویی و رهبری شرکت داشت.

فضای خانوادگی گیتس گرم و نزدیک بود و هر سه کودک تشویق می‌شدند تا برای رشد و تعالی بیشتر باهم رقابت و تلاش کنند. بیل از همان دوران کودکی به رقابت علاقه داشت، او بازی‌های ورزشی خانوادگی را در خانه تابستانی خودشان در Puget Sound هماهنگ می‌کرد. وی همچنین از بازی‌های روی میزی (ریسک مورد علاقه‌اش بود) همیشه لذت می‌برد و برتری داشت.

بیل رابطه بسیار نزدیکی با مادرش، مری داشت. مری پس از یک دوره کوتاه به عنوان یک معلم فداکار وقت خود را برای کمک به بالا بردن کار در امور مدنی و کودکان و کار با مؤسسات خیریه اختصاص داده بود. او همچنین به عنوان هیئت مدیره شرکت‌های بزرگ، از جمله بانک بین‌المللی ایالت سیاتل (که توسط پدربزرگش تأسیس شده)، United Way و International Business Machines خدمت کرده است. مادر بیل اغلب هنگامی که در مدارس و سازمان‌های اجتماعی داوطلبانه شرکت می‌کرد، او را همراه خود می‌برد.

کودکی و دوران جوانی بیل گیتس

تحصیلات بیل گیتس

بیل در کودکی علاقه زیادی به خواندن کتاب‌ها داشت و وقت زیادی را صرف خواندن کتاب‌های مرجع مانند دانشنامه می‌کرد. در حدود 11 یا 12 سالگی، والدین بیل نگرانی‌های در مورد نوع رفتار او داشتند. او در مدرسه یکی از بهترین شاگردان کلاس بود، اما به نظر می‌رسید مدرسه برای او کسل‌کننده است و علاقه چندانی به آن ندارد. والدینش نگران بودند که ممکن است بیل به فردی گوشه‌گیر و تنها تبدیل شود. اگرچه آن‌ها هنگامی که بیل 13 ساله بود، به‌شدت به تحصیلات و آموزش عمومی معتقد بودند، اما او را در مدرسه Lakeside Special سیاتل ثبت‌نام کرند. بیل تقریباً در تمام موضوعات، ریاضیات و علوم عالی بود، اما در نمایشنامه و درس انگلیسی چندان عالی نبود.

در مدرسه Lakeside، یک شرکت کامپیوتری سیاتل برای دانش‌آموزان یک کامپیوتر را فراهم آورد. انجمن مادرش با استفاده از درآمد حاصل از فروش حراج مدرسه یک ماشین تحریر را برای دانش‌آموزان خریداری کردند تا از آن استفاده نمایند. بیل گیتس بسیار مشتاق و علاقه‌مند به کامپیوتر بود و بیشتر وقت خود را با کارکردن با آن می‌گذراند. او یک برنامه TIC-TAC-TOE با زبان برنامه‌نویسی BASIC نوشت که به کاربران این امکان را می‌داد تا با کامپیوتر بازی کنند.

گیتس در دانشگاه هاروارد

   گیتس در پاییز سال 1973 در دانشگاه هاروارد ثبت‌نام کرد و در ابتدا فکر یک شغل و حرفه‌ای قانونی را داشت. اما در نیم‌سال اول تحصیلی بیشتر وقت خود را به‌جای کلاس درس در آزمایشگاه کامپیوتر صرف کرد. گیتس علاقه‌ای به تحصیل در یک سیستم اداری نداشت، اما در عوض، او می‌توانست با چند ساعت خواب، و سرعت بالا در یادگیری، یک امتحان را با گرفتن نمره معقول پاس و پشت سر بگذارد. در آن زمان والدین او بسیار ناامید شدند. پس از گذشت دو سال بیل گیتس در سال 1975 دانشگاه را رها و با همکاری پل آلن کسب‌وکار خود، شرکت مایکروسافت را ایجاد کرد.

بیل کارآفرین و تاجر بزرگ و همکار او پل آلن بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان، مایکروسافت را از طریق نوآوری‌های تکنولوژیکی، استراتژی کسب‌وکار و راهکارهای تجاری تهاجمی، تأسیس و بنیاد نهادند. در این روند، بیل به یکی از ثروتمندترین مردان جهان تبدیل شد.

در ماه فوریه 2014، بیل گیتس اعلام کرد که او به عنوان رئیس مایکروسافت بر روی انجام کار خیرخواهانه تمرکز دارد و از این رو بنیاد خیریه‌ خود را تأسیس کرد.

ارزش دارایی‌های خالص بیل گیتس

   در ماه مارس سال 1986، بیل گیتس از مایکروسافت به‌عنوان یک پیشنهاد عمومی اولیه 21 دلار به‌ازای هر سهم را دریافت کرد. در آن زمان هنگامی که 31 سال بود به‌عنوان یک میلیونر شناخته می‌شد. گیتس 45 درصد از سهام شرکت مایکروسافت را دارا بود. در آن زمان سهام او از 520 میلیون دلار مایکروسافت، 234 میلیون دلار بود.

با گذشت زمان، سهام شرکت افزایش یافته و چندین بار تقسیم شد. در سال 1987، بیل گیتس یک میلیاردر شد که سهام آن 90.75 دلار به‌ازای هر سهم بود. از آن به بعد، گیتس در فهرست سالانه 400 ثروتمندترین مردم آمریکا قرار گرفت. در سال 1999، ثروت بیل گیتس به طور کلی به 101 میلیارد دلار رسید.

سال 1997، بیل و خانواده‌اش به خانه 55،000 مترمربعی، در ساحل دریاچه واشنگتن، در مدینا نقل مکان کردند. در آن زمان  این خانه 54 میلیون دلار ارزش داشت. اگرچه این خانه از نظر بزرگی به اندازه یک مرکز تجاری بود، اما بیل اظهار داشت که برای او و خانواده‌اش بسیار دنج و راحت است.

بیوگرافی بیل گیتس و زندگی شخصی

 در سال 1987، مدیر تولید شرکت مایکروسافت به نام ملیندا فرانسوی که 23 ساله بود، توجه بیل 32 ساله را به خود جلب کرد. ملیندا بسیار باهوش و کاملاً همتا بیل بود. در طول زمان، عمق رابطه آنها بیشتر شد و ارتباط صمیمانه و فکری را در بین آن‌ها شکل گرفت. سرانجام در 1 ژانویه 1994، ملیندا و بیل گیتس در هاوایی ازدواج کردند.

پس از چند ماه از عروسی آن‌ها مادر بیل در اثر ابتلا به سرطان سینه جان خود را از دست داد. بیل و ملیندا در سال 1995 برای کشف دیدگاه جدید در مورد زندگی و جهان به سفر کردن پرداختند. در سال 1996، اولین دختر آن‌ها، جنیفر کاترین، متولد شد. پسر آنها، روری جان، در سال 1999 متولد و دختر دوم، فوب ادل، در سال 2002 وارد زندگی آن‌ها شدند.

این زوج پس از 27 سال زندگی مشترک و با داشتن سه فرزند تصمیم به جدایی گرفتند. شایعات بسیاری در مورد علت جدایی این بیل و میلندا پخش شده است. اما هیچکدام از این زوج تا کنون علت اصلی طلاق خود را بیان نکرده‌اند.  

زندگی شخصی بیل گیتس

بنیاد بیل و ملیندا گیتس

در سال 1994 بیل و ملیندا گیتس بنیاد ویلیام اچ (William H) را تأسیس کردند. این بنیاد برای حمایت از آموزش، بهداشت جهانی و سرمایه‌گذاری در جوامع کم درآمد اختصاص داده شده بود. با توجه به نفوذ ملیندا، بیل دوست داشت به یک رهبر مدنی تبدیل شود و می‌خواست راه مادرش را دنبال کند. پس به مطالعه کارهای خیرخواهانه اندرو کارنگی و جان دی راکفلر پرداخت. او متوجه شد که وظیفه دارد که بیشتر ثروت خود را به خیریه بدهد. در سال 2000، این زن و شوهر به همراه چندین خانواده دیگر بنیاد بیل و ملیندا گیتس با سرمایه‌ 28.8 بیلیون دلار ایجاد کردند.

زمانی که به ثروت بیل گیتش نگاهی گذرا بیندازید، متوجه خواهید شد که جهان ما بین‌هایت ثروت دارد و این ثروت برای همه ما انسان‌ها قابل‌دسترس است. اما کسب ثروت همانند همه نعمات دیگر این جان مادی قوانینی دارد که باید آن را در زندگی افراد موفقی همچون بیل گیتس جستجو کرد. افراد ثروتمند، افراد خاص یا منحصربه‌فردی نیستند، آنها همانند ما جسم، ذهن و روحی دارند که برای زندگی‌کردن در این دنیا همه ما از آن برخورداریم. دیدگاه، نگرش و باور این افراد نسبت به کسب ثروت و زندگی است که آنها را متمایز می‌کند.

بیوگرافی بیل گیتس و کسب و کار وی

در سال 2000، بیل گیتس از مدیرعامل مایکروسافت کنار رفت و آن را به استیو بالمر که از سال 1980 با مایکروسافت همراه بود واگذار کرد. وی خود را طراح اصلی نرم‌افزارها کرد تا بتواند بر آن تمرکز کند. بیل اظهار داشت برای او هیچ چیز به اندازه‌ کسب‌وکار جذاب نیست هرچند که او در ریاست ههیئت مدیره باقی مانده بود.

اشتیاق و علاقه بیل به دنیای نرم‌افزارهایی کامپیوتری باعث شد که وی به چنین موفقیت بزرگی دست یابد. این اشتیاق به‌گونه‌ای بود که با وجود ثروت بسیار زیاد وی از کارکردن کناره‌گیری نکرد و خود را به طور مستقیم با دنیای نرم‌افزارها درگیر نمود تا بتواند با تمرکز بیشتر، موفقیت‌های بالاتری را کسب نماید.

باگذشت چند سال، مشارکت بیل با بنیاد بیل و ملیندا گیتس بیشتر شد و علاقه او به کار در بنیاد افزایش یافت و بیشتر وقت خود را در بنیاد می‌گذراند. در سال 2006، گیتس اعلام کرد که کار تمام‌وقت در مایکروسافت را به اتمام رسانده است و می‌خواهد وقت بیشتری را به بنیاد اختصاص دهد. آخرین روز کامل کاری بیل در مایکروسافت در تاریخ 27 ژوئن 2008 بود. در فوریه 2014، گیتس عنوان رئیس مایکروسافت برای رفتن به موقعیت جدید به‌عنوان مشاور فناوری رها کرد.

گیتس بیشتر وقت و انرژی خود را برای کار در بنیاد بیل و ملیندا گیتس اختصاص داده است. این سازمان به مسائل داخلی و بین‌المللی مانند بهداشت و آموزش‌وپرورش کمک و دانش‌آموزان در ایالات متحده را برای رفتن به کالج آماده می‌کند. به امید اینکه در قرن بیست و یکم همه مردم دنیا به آموزش و بهداشت دسترسی داشته باشند.

بیوگرافی بیل گیتس و موفقیت های او

در آوریل 2018، گیتس اعلام کرد که او با بنیان‌گذار گوگل، لری پایت، همکاری می‌کند تا 12 میلیون دلار کمک مالی برای واکسن آنفلوانزا خوکی سرمایه‌گذاری کنند. وی گفت که این وجوه به مبلغ 2 میلیون دلار برای تلاش‌های فردی که “جسور و نوآورانه” است، باهدف آغاز کارهای بالینی تا سال 2021 اهدا خواهد شد. گرچه بعضی از افراد سؤال می‌کنند که آیا 12 میلیون دلار برای دستیابی به پیشرفت‌های پزشکی واقعی کافی خواهد بود، دیگران این سرمایه‌گذاری را ستایش می‌کنند، درحالی‌که گیتس نشان داد که می‌تواند بیشتر از این نیز باشد.

همچنین با شیوع ویروس کرونا در سال 2020 بیل گیتس نقش پیشتازی در مبارزه با این بیماری جهانی و ریشه کنی آن ایفا کرده است. بر طبق اخبار منتشر شده تاکنون بیناد خیریه بیل گیتس حدود 800 هزار دلار آمریکا را برای تولید و توزیع واکسن کرونا اهدا نموده است.

ادامه موفقیت های بیل گیتس

جملات بسیار زیبا از بیل گیتس

  • اگر فقیر به دنیا آمدید این اشتباه شما نیست اما اگر فقیر از دنیا بروید این اشتباه شماست.
  • من در امتحان بعضی از درس‌ها مردود شدم، ولی دوستم در همه‌ امتحانات قبول شد. حالا او یک مهندس در مایکروسافت است و من صاحب مایکروسافت هستم.
  • من همیشه آدم‌های تنبل را برای کارهای سخت انتخاب می‌کنم … چون آنها راحت‌ترین کار را برای انجام دادن آن پیدا می‌کنند.
  • اگر من برای خط پایان ایده‌ای را داشتم آیا فکر نمی‌کنی که مدت‌ها قبل از آن عبور کرده بودم؟
  • من در رقابت با هیچ‌کس جز خودم نیستم، هدف من مغلوب نمودن آخرین کاری است که انجام داده‌ام.
  • در این دنیا خودتان را با هیچ‌ کسی مقایسه نکنید، در این صورت به خودتان توهین کرده‌اید.

چیزهای زیادی در مورد بیل گیتس گفته می‌شود که آنها ممکن است مثبت و منفی باشند. با این حال، یک چیز روشن است، به رسمیت نشناختن نفوذ او غیر ممکن است.

زندگینامه های مشابه

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • ممنونم بخاطر در اختیار دادن اطلاعات جامع و کامل در خصوص بیوگرافی بیل گیتس.
    از چیزهای بسیار بارز این زندگی نامه می توان به خود باوری و عزت نفس اشاره کرد. همچنین تمرکز کردن بر روی کار مورد علاقه و چیزی که توش توانمندی برای رسیدن به موفقیت یکی از شرط های اساسی است.
    امیدوارم فعالیت شما همچنان ادامه داشته باشه.

    پاسخ
    • ممنون کیمیا عزیز دوست و همراه خوب کتاب صوتی. انشالله بتونیم با مطالب بهتر همچنان شما رو کنار خودمون داشته باشیم

      پاسخ
  • بسیار ممنون از وبلاگ خوبتون اگه ممکنه مطالبی هم در مورد بروکرهای بین المللی درج نمایید

    پاسخ
  • واقعا جای شگفتی داره که 16 بار عنوان ثروتمندترین مرد جهان رو به خودت اختصاص بدی.
    بهترین حرف بیل گیتس که تو یکی از مصاحبه هاش دیدم و همیشه تو ذهنم تکرار میشه این هست که با شور و اشتیاق به دنبال هدفتون برید و براتون مهم نباشه که اطرافیان چی میگن. مهم خود شمایید که چی می خواید و میخواید به کجا برسید.

    پاسخ
  • من واقعا این جملشو خیلی دوست دارم اینکه فقیر به دنیا اومدی دست خودت نیست ولی اینکه فقیر از دنیا بری دسته خودت بیل گیس با این باور و اعتماد به نفس و خود باوری تونست ۱۶بار ثروتمندترین مرد جهان بشه بیاید یکم خودمونو باور داشته باشیم وهمیشه برای بهتر شدن تلاش کنیم نه اینکه منتظر گذر زمان باشیم که از ما چه آدمی درست میکنه خودتونو باور کنید به خودتون اتکا کنید بیل گیتس هم یکی بوده مثل ما ن دست اضافی داشته ن پا

    پاسخ
    • واقعا حرفتون عالی بود و خیلی هم درست میگید ما آدم ها اکثر دوست داریم همه چیز رو آسون و راحت به دست بیاریم در حالی که باید تلاش و پشتکار هم داشته باشیم و به دنبال هدف هامون بریم، درسته که سخته و یا در ادامه راه کم میاریم ولی این رو باید بدونیم که برای همه این شرایط هست و در آخر کسی میتونه به اهداف یا حواسته اش برسه که راه رو ادامه بده.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه