بیوگرافی استیون هاوکینگ نویسنده کتاب جهان در پوست گردو
بیوگرافی و زندگینامه افراد موفق جهان

بیوگرافی استیون هاوکینگ نویسنده کتاب جهان در پوست گردو

نام فارسیاستیون هاوکینگ
نام انگلیسیStephen William Hawking
تاریخ تولد۸ ژانویهٔ ۱۹۴۲
تاریخ فوت۱۴ مارس ۲۰۱۸ (۷۶ سال)
محل زندگیلندن، انگلستان
نام همسرجین وایلد (۱۹۹۵–۱۹۶۵)
الین میسون (۲۰۰۶–۱۹۹۵)
شغلفیزیک‌دان و دانشمند

استیون هاوکینگ یکی از برجسته‌ترین فیزیک‌دانان نظری در تاریخ بوده و کار او بیشتر درباره مطالعه بر روی بنیان و ساختار جهان از بیگ بنگ تا سیاه‌چاله‌ها بود. استیون به‌خاطر کارهای پیش‌گامانه‌اش در حوزه سیاه‌چاله‌ها و نسبیت شهرت جهانی داشت و نویسنده چندین کتاب علمی محبوب از جمله “تاریخچه مختصر زمان” بوده است. هاوکینگ در 14 مارس 2018 درگذشت.

دوران کودکی و جوانی استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در 8 ژانویه 1942 در انگلستان 300 سال بعد از ستاره‌شناس مشهور گالیلئو گالیله به دنیا آمد. استیون خانواده‌ای از قشر متوسط داشت. پدر او پزشک متخصص بیماری‌های گرمسیری و مادر او خانه‌دار بود. او بر خلاف میل پدرش که اصرار داشت در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهد وارد دانشگاه آکسفورد شد و به تحصیل در رشته فیزیک پرداخت سپس برای ادامه تحصیل در حوزه کیهان‌شناسی وارد دانشگاه کمبریج شد.

در اوایل سال 1963 درحالی‌که استیون 21 سال داشت دچار بیماری تومور نورون‌های حرکتی شد که این بیماری در اصطلاح علمی اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ای ال اس (ALS) نامیده می‌شود. انتظار می‌رفت دو سال بعد این بیماری او را از پای درآورد. اما ازآنجایی‌که هاوکینگ هیچ‌گاه هیچ شکستی را متحمل نمی‌شد نه‌تنها مدرک Phd را دریافت کرد. بلکه چندین دهه به زندگی خود ادامه داد و جاده‌های جدید از درک عالم هستی را نیز هموار کرد.

با پیشرفت بیماری کم‌کم استیون توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌داد تا اینکه برای همیشه ویلچر نشین شد. در سال 1985 توسط یک عمل اورژانسی (بریدن نای) توانایی حرف‌زدن خود را کامل از دست داد. دانشگاه کمبریج برای هاوکینگ یک دستگاه تولید صدا را ابداع کرد و هاوکینگ با حرکت‌دادن گونه کلمات را انتخاب می‌کرد.

دوران کودکی و جوانی استیون هاوکینگ

زندگی شخصی استیون 

استیون هاوکینگ در سال 1965 درست قبل از مبتلا شدن به بیماری با یک نویسنده و معلم انگلیسی به نام جین وایلد ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه فرزند بود. اما در نهایت این دو از هم جدا شدند. استیون در سال 1995 برای دومین بار با پرستار بریتانیای خود الین میسن ازدواج کرد. اما در سال 2006 نیز بعد از 11 سال زندگی مشترک از هم جدا شدند.

استیون هاوکینگ در صبح روز چهاردهم مارس 2018 در سن 76 سالگی درگذشت و خاکستر او در کلیسای وست‌مینستر لندن در نزدیکی آرامگاه آیزاک نیوتن و چارلز داروین به خاک سپرده شد.

کتاب‌های استیون هاوکینگ

در ادامه بیوگرافی استیون هاوکینگ باید بدانید که استیون نویسنده چند کتاب بزرگ و مطرح جهان است که با نام‌های زیر به چاپ رسیده‌اند.

  • طرح بزرگ
  • تاریخچه مختصر زندگی من
  • تاریخچه مختصر زمان
  • جهان در پوست گردو
  • دریچه‌ای به سوی کیهان
  • گنجینه‌ کیهانی
  • مه بانگ
  • سخنان استیون هاوکینگ

کتاب‌های استیون هاوکینگ

جملات ارزشمند هاوکینگ

در ادامه بیوگرافی استیون چند جمله ماندگار از این نویسنده و دانشمند بزرگ را بخوانید. تمام جملات گوهربار این نویسنده را باید با طلا بر روی سنگ درج کرد که تا همیشه در گوش نسل بشر جاودان بماند.

  • به‌خاطر بسپار که نگاهت به ستاره‌ها باشد نه به پاهایت، تلاش کن آنچه را که می‌بینی حس کنی و کنجکاو باش که چه چیزی باعث به‌وجودآمدن جهان شده است.
  • بزرگ‌ترین دشمن انسان جهل نیست. بلکه توهم دانستن است.
  • هرچقدر زندگی سخت به نظر برسد، همیشه چیزی وجود دارد که انجام دهید و در آن موفق شوید.
  • حتی افرادی هم که معتقدند سرنوشت همه از قبل مشخص شده و قابل تغییر نیست! موقع رد شدن از خیابان ابتدا دو طرف آن را نگاه می‌کنند.

زندگینامه های مشابه

6 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • یکی از دانشمندان عصر حاضر بودند و کارها و مقالات فوق العادهای ارائه دادن. من واقعا خودم از کتاب کیهان در پوست گردو ایشون لذت بردم چون با زبان صریح و روشن آن را نوشته بودند با این که رشته ام فیزیک نیست اما خیلی از مطالب رو فهمیدم و درک کردم.
    لطفا در مورد کتاب هاشونم مطلب بذارید اگه امکان داره.

    پاسخ
    • حتی افرادی هم که معتقدند سرنوشت همه از قبل مشخص شده و قابل تغییر نیست! موقع رد شدن از خیابان ابتدا دو طرف آن را نگاه می‌کنند.

     خیلی قشنگه این جمله ش همه جمله هاش قشنگه این یکی خیلی پرمعناست

    پاسخ
  • هاوکینگ یکی از دانشمندای بر جسته دنیاست واقعا اراده و باور فوق العادش ستودنیه با این معلولیتی که داره باز میدرخشه و امید زیادی برای تغییر جهان و تثبیت مسائل علمی داره خیلی ادم جالب و باهوشیه الگوی تموم دنیاست

    پاسخ
  • خیلی جالب بود چجوری از رو کلماتو معنی میکرد خیلی برام جالبه ینی یهویی بیمار شده اول خوب بوده فکر میکردم مادر زاد اینجوری بود

    پاسخ
  • با وجود این همه سختی و نقص بازم دست از تلاش و پشتکار بر نداشته ایشون الگویی برای همه آدما جهان هستند??

    پاسخ
  • من خودم کتاب جهان در پوست گردو رو دارم و خیلی کتاب خوبیه، چون من خیلی آقای هاوکینگ رو دوست دارم❤

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

زندگینامه های مشابه