پشتکار و استقامت
موفقیت و انگیزشی

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ 10 تمرین تسلط بر خویشتن

چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ در درس های گذشته با موانع تسلط بر خویشتن و راه کارهای مبارزه با آن آشنا شدیم. در این درس ، 10 تمرین تسلط بر خویشتن را بیاموزیم.

تسلط بر خویشتن برای انسان مزایایی دارد که انجام هر گونه تمرین و تکراری برای دست یابی به آن سودمند و مفید خواهد بود. با تسلط بر خویشتن خواهید توانست بر تقدیر و سرنوشت خود حاکم شد. اگر بتوانید بر اعصاب ، هوا و امیال نفسانی و درون خود مسلط شوید و نفس را به کنترل خود درآورید ، هر آنچه که آرزو دارید را خواهید توانست به دست آورید. تسلط بر خویشتن روابط را عمیق تر ، کنترل بر غرایز و نفس را بیشتر و انسان را حاکم بر سرنوست خود خواهد کرد. حال که تسلط بر خویشتن تا این اندازه موثر و مفید است ، کتاب صوتی را با ده تمرین عملی در رابطه با چگونه بر خویشتن مسلط شویم؟ همراهی نمایید. 

اولین تمرین تسلط بر خویشتن «به سادگی تحت تاثیر قرار نگیرید»

روزنامه ای را بردارید ، مقاله ای از آن را انتخاب کنید و بخوانید. هر جا متوجه شدید که نویسنده موضوعی یا ارقامی از قبیل «آمارها ، ارقام مشخص ، اسم اشخاص ، مکان ها و غیره» را بدون داشتن دلیل و مدرک آورده است ، زیر آن ها خط بکشید. با این تمرین یاد می گیرید که هیچ مطلب و گفته بدون دلیل و مدرک را نپذیرید. این تمرینی برای این است که تحت تاثیر گفته ها بدون تفسیر و تعبیر قرار نگیرید.

دانلود کنید و گوش جان بسپارید به  ؛ کتاب صوتی تمرین نیروی حال، اکهارت توله

دومین تمرین  تسلط بر خویشتن «افزایش توجه و تمرکز»

تمرین تسلط بر خویشتن
تمرین تسلط بر خویشتن

مقاله ای را انتخاب کنید ، آن را بخوانید. خلاصه 20% تا 25% از آن تهیه کنید. این خلاصه را پیش خود نگه دارید. یک هفته بعد دوباره آن را خلاصه تر کنید. طوری که نصف خلاصه اول شود. این تمرین به افزایش توجه و تمرکز شما کمک می کند.

برای یادگیری بهتر ، از این صفحه دیدن نمائید ؛ 21 روش عالی برای کسب و کار موفق

سومین تمرین  تسلط بر خویشتن «افزایش توجه و تمرکز»

سه موضوع خیالی کلی «جنگ اتمی ، رهبری و مدیریت اقتصاد و یا رایج ترین فرهنگ منطقه و …» و یا مطلب شخصی « تعطیلات شما ، بیشتر شدن درآمدتان و یا بهتر شدن زندگی خصوصی خود و یا …» و یا ترکیبی از این ها ، فکر کنید. برای این کار ساعتی شماطه دار داشته باشید. به هر موضوع یک دقیقه کامل فکر کنید. همزمان به دو موضوع فکر نکنید. در زمانی که روی یک موضوع تمرکز می کنید ، تا یک دقیقه تمام نشده ، موضوع را رها نکنید.

با این تمرین تمرکز شما افزایش می یابد.

چهارمین تمرین  تسلط بر خویشتن «افزایش نظم و ترتیب»

یاد بگیرید ، به محض این که در مقاله، روزنامه ، کتاب و یا هر نوشته دیگر کلمه یا کلمه هایی را دیدید که معنی آن ها را ندانستید ، در فرهنگ لغت دنبال معنی آن بگردید. با این تمرین علاوه بر افزایش معلومات ، یاد می گیرید مرتب و منظم و با دقت باشید. این تمرین به تسلط بر خویشتن کمک زیادی می کند.

پنجمین  تمرین تسلط بر خویشتن «افزایش قدرت اراده»

یک روز تصمیم بگیرید ، ظهر غذا نخورید. فقط از مایعات استفاده کنید. می توانید یک روز کامل را روزه بگیرید. با این تمرین نیروی اراده و تسلط بر خویشتن در شما افزایش می یابد.

ششمین تمرین تسلط بر خویشتن «افزایش توجه و تمرکز و مبارزه با هواس پرتی»

به محل شلوغ و پر سر و صدا و پر رفت و آمد بروید. یک خیابان شلوغ یا هر مکان پر جنب و جوش دیگر ، مطلبی را برای مطالعه انتخاب کنید. خود را مجاب کنید که بدون توجه به شلوغی بر روی مطالعه خود متمرکز شوید. یا می توانید بر روی یک موضوع ویژه در داخل شلوغی فکر کنید. اجازه ندهید شلوغی و سر و صدا هواس شما را پرت کند.  با این تمرین تمرکز و تسلط شما اضافه می شود.

هفنمین تمرین تسلط بر خویشتن «افزایش قدرت تحمل»

سعی کنید خود را به سرما و گرما عادت دهید. در فصل سرد به سرما عادت کنید. به جای پوشیدن لباس زیاد و خود را در خانه حبس کردن ، با لباس های نسبتاً کم ضخامت بیرون روید. تلاش کنید که با حرکت های سریع بدن و اتد راه رفتن بدن خود را گرم کنید. در فصل گرم هم لباس مناسب نسبتاً گرم بپوشید. با این کار قدرت تحمل شما در برابر سرما و گرما افزایش می یابد.

 در نهایت قدرت تحمل شما در زندگی  افزایش می یابد و خواهید توانست بر موانع و مشکلات پیروز شوید.  همچنین قدرت تحمل و استقامت شما در برابر ناملایمات افزایش خواهد یافت. البته در حدی نباشد که شما را بیمار کند.

هشتمین تمرین تسلط بر خویشتن «افزایش تمرکز و حافظه»

پشتکار4

تلاش کنید ، خاطرات خود را به یاد بیاورید. نه فقط خاطرات ، بلکه بو ، مزه ، صداها ، تماس ها و تمام جزئیات به یاد بیاورید. همه ما عادت کردیم که خاطرات را فقط از طریق بینایی به یاد بیاوریم. سعی کنید ، خاطرات خود را از طریق احساس بویایی ، چشایی ، لامسه و شنوایی هم زنده کنید. این کار به تقویت تمرکز و حافظه کمک می کند.

نهمین تمرین تسلط بر خویشتن «ایجاد تعادل در زندگی»

در صورتی که فعالیت فکری شما زیاد است ، سعی کنید روزی نیم ساعت ورزش یا پیاده روی کنید. اگر در طول روز فعالیت بدنی زیاد دارید ، هر روز کتاب یا متنی را در نیم تا یک ساعت مطالعه کنید. این کار به ایجاد تعادل در زندگی کمک می کند. تعادل در فعالیت های روزانه به تسلط بر خویشتن کمک می کند.

دهمین تمرین تسلط بر خویشتن «افزایش تسلط بر بدن»

روی زمین یا تشکی سخت دراز کشید. به مدن 30 ثانیه کاملاً بی حرکت بمانید. هر روز به مدت زمان بی حرکت ماندن خود اضافه کنید. در حالت کشیده شدن ، تمام ماهیچه های بدن خود را کاملاً سفت و محکم کنید. سپس آرام آن ها را رها و شل کنید. این حرکت به افزایش تسلط شما بر بدن را می افزاید.

در این 10 درس برای افزایش تسلط بر خویشتن راه کاره و تمرین های عملی برای فعالیت هایی که باید انجام دهید و کارهای که نباید انجام دهید،  معرفی کردیم. تمرین های معرفی شده را در زندگی خود بارها و بارها تمرین و تکرار کنید. پس از دو سه هفته تمرین تسلط شما اقزایش خواهد یافت. اما کامل نمی توانید بر خود مسلط شوید. برای تسلط کامل به 3 تا 12 ماه زمان نیاز دارید.

تداوم  در انجام تمرین ها

با یک دو ماه تمرین و  نبودن نتیجه دلخواه، مایوس و دلسرد نشوید. حتماً در سر راه موفقیت و تسلط بر خویشتن، شکست ها فراوان است. اما نباید، تسلیم موانع شوید، با پشتکار و استقامت در برابر سختی ها پیزوط می شوید. به شرط این که نبازید و کار را نیمه کاره رها نکنید. به تلاش خود ادامه دهید.

این ده مقاله را چند بار بخوانید ، تمام جزئیات و ریزه کاری های توصیه شده را کامل رعایت کنید. تمرین ها را پیوسته انجام دهید. پیروزی بر موانع از آن شما خواهد بود. روزی خواهد رسید ، دیگران به شما برای به خاطر مسلط بودن تان احترام خواهند گذاشت و به شما احترام خواهند گذاشت. 

آیا شما مقاله های تسلط بر خویشتن را کامل مطالعه کرده اید؟ هر گونه  تجربه ، نظر ، پیشنهاد و انتقاد در این زمینه دارید را با ما از طریق همین صفحه به اشتراک بگذارید. نظرات سازنده شما به پیشرفت مطالب سایت کمک می کند

دسته بندی : موفقیت و انگیزشی

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مقالات مشابه